Gå till innehåll

Dregel vid middagslur


Nilz

Recommended Posts

Någon här som kan svara på varför man allt som oftast dreglar när man sover mitt på dagen, men inte alls vid nattsömn? Ibland tar man ju sig en liten middagslur och då händer ofta att man vaknar en timme senare på en alldeles slemmig kudde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man tar verkligen upp de tunga frågorna efter ett par öl.

 

Teorin om att det torkar upp på natten hade vi också uppe när vi diskuterade igår vi grillningen och öldrickandet. Fyra av oss fem som diskuterade upplevde detta fenomen. Jag sover som en stock på natten så jag kan inte svara på om det hinner torka då, men mina kompisar hävdade att de ofta vaknar till på natten och då är där inget dregel. Borde dessutom inte kudden vara supersnuskig om man dreglade så varje natt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spottkörtlarna producerar mindre på nätterna. Det är den troligaste förklaringen. Sedan kan det finnas andra faktorer.

Ex om du röker på till natten eller tar någon medicin som ger muntorrhet.

Sedan ligger man i djupsömn så skyddar man sina andningsvägar sämre även så öppnas munnen mer(skulle jag tro) och detta torkar ut slemhinnorna. Sedan så tror jag att många somnar på sidan och sover alltså så under hela tuppluren men på nätterna så ligger de på rygg och då rinner inte saliven ut ut truten.

Själv väljer jag att somna på rygg om jag har en snus inne annars så brukar jag vakna med en svart rand på kinden och en svart fläck på kudden.

Kan inte komma ihåg att jag läst om detta så någon källa har jag inte;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...