Gå till innehåll

Sista ansökningsdagen (Högskolan)


erik_d

Recommended Posts

Det är imorgon (16:e) sista ansökningsdagen till högskolan och jag söker en specifik utbildning (lite i sista sekunden kanske). Jag vill i framtiden arbeta som egen företagare/produktutvecklare (och tjänster) och undrar vilken utbildning som kan tänkas lämpa sig bra. Det verkar finnas en hel del utbildningar med inriktning mot marknadsföring, vad finns det för andra alternativ?

 

Alla kommentarer om att skippa utbildning och köra dirrekt på företag undanbedes då jag _vill_ plugga den närmsta framtiden och vill gärna ha lite mer kött på benen innan jag ger mig in i den djungeln.

 

--------

erik_d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krydda din utbildning med företagsekonomi och lite juridik. Alltid bra för företagare att kunna!

 

Något specifikt program eller universitet/högskola du rekommenderar?

 

Sista anmälningsdag i år är den 16:e april (imorgon alltså) pga att 15:e är en söndag, så du har en dag till på dig att fundera ut ;-)

 

Från http://www.studera.nu

 

Är du verkligen säker på det? För på alla högskolors hemsidor står det den 15:e :S

 

 

--------

erik_d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något specifikt program eller universitet/högskola du rekommenderar?
Läs inte juridk i Stockholm. Värdelösa tentaregler. Välj hellre Umeå då. Läs heller inte i Kristianstad. Orkar inte förklara - men vi är inte kompisar. :twisted:

Umeå och Uppsala är nog bra.

 

Skall du läsa juridik, men inte hela linjen, tycker jag du bör läsa civilrätten och då speciellt den vi i Stockholm kallar C2'an. Jag tror det är fullt möjligt att skriva in sig på linjen, läsa termin 1, såsa/maska termin 2 och sen lästa C2'an som är den första (av två) kurser på termin 3. Då har du läst Juridisk Introkurs, Civilrätt 1 (Arbetsrätt och Familjerätt) och Civilrätt 2 (Avtalsrätt, Skulebrevsrätt, Skadeståndsrätt osv.) = 10+8+15p (gamla) / 15+12+22,5 (nya) poäng. Termin 2 (då du ska slappa!) kan du läsa Affärsjuridik och Beskattningsrätt 1 som fristående kurser. (Termin 2 innehåller Statsrätt, Europarätt och Folkrätt)

 

När det gäller företagsekonomi så har jag dålig koll. Men det låter som en bra sak att läsa för en framtida företagare/entreprenueur.

Sen tror jag det finns managementkurser, ledarskapskurser osv. Handelshögskolan i Stockholm bör ha många fina kurser för dig.

Varför inte läsa Psykologi, Argumentation, Svenska och Engelska också?

Hur länge har du tänkt läsa?

 

Nu finns det säkert många här som är av en annan åsikt. Men det var min iaf. Du är nog klok nog att fatta ett eget moget beslut.

Finns det inte karriärscoacher eller liknande man kan fråga om råd?

Ansökningen skall ha inkommit eller blivit poststämplad senast den 15:e april.
Svårt att få den poststämplad idag. Kan man inte göra ansökningar via internet?

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs inte juridk i Stockholm. Värdelösa tentaregler. Välj hellre Umeå då. Läs heller inte i Kristianstad. Orkar inte förklara - men vi är inte kompisar. :twisted:

Umeå och Uppsala är nog bra.

 

Skall du läsa juridik, men inte hela linjen, tycker jag du bör läsa civilrätten och då speciellt den vi i Stockholm kallar C2'an. Jag tror det är fullt möjligt att skriva in sig på linjen, läsa termin 1, såsa/maska termin 2 och sen lästa C2'an som är den första (av två) kurser på termin 3. Då har du läst Juridisk Introkurs, Civilrätt 1 (Arbetsrätt och Familjerätt) och Civilrätt 2 (Avtalsrätt, Skulebrevsrätt, Skadeståndsrätt osv.) = 10+8+15p (gamla) / 15+12+22,5 (nya) poäng. Termin 2 (då du ska slappa!) kan du läsa Affärsjuridik och Beskattningsrätt 1 som fristående kurser. (Termin 2 innehåller Statsrätt, Europarätt och Folkrätt)

 

När det gäller företagsekonomi så har jag dålig koll. Men det låter som en bra sak att läsa för en framtida företagare/entreprenueur.

Sen tror jag det finns managementkurser, ledarskapskurser osv. Handelshögskolan i Stockholm bör ha många fina kurser för dig.

Varför inte läsa Psykologi, Argumentation, Svenska och Engelska också?

Hur länge har du tänkt läsa?

 

Nu finns det säkert många här som är av en annan åsikt. Men det var min iaf. Du är nog klok nog att fatta ett eget moget beslut.

Finns det inte karriärscoacher eller liknande man kan fråga om råd?

Svårt att få den poststämplad idag. Kan man inte göra ansökningar via internet?

/C

 

Det kan nog bli ganska knepigt för mig att komma in på Juridik, då jag endast har 16,5 i slutbetyg. Men det kanske är lägre krav om man söker fristående kursen istället för ett program. Men juridik är någon jag är intresserad av och vill gärna få in lite sådant i min utbildning. Affärsjuridik och Civilrätt 2 verkar helt klart intressanta. Vet du vad intagningskraven ligger på?

 

Här ändrat i topic nu, ni hade visst rätt att 16:e var sista ansökningsdagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan nog bli ganska knepigt för mig att komma in på Juridik, då jag endast har 16,5 i slutbetyg. Men det kanske är lägre krav om man söker fristående kursen istället för ett program. Men juridik är någon jag är intresserad av och vill gärna få in lite sådant i min utbildning. Affärsjuridik och Civilrätt 2 verkar helt klart intressanta. Vet du vad intagningskraven ligger på?

 

Här ändrat i topic nu, ni hade visst rätt att 16:e var sista ansökningsdagen.

C2 ingår i linjen/programmet. Affärsjuridiken har som krav att du skall ha läst Jiken eller Jöken först. Jag har sett att ungefär samma kurs finns på de flesta högskolor/universitet, men då heter den Handelsrätt 10p.

Läs först Jöken och lite andra kurser, sen söker du in på dina högskolepoäng!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...