Gå till innehåll

Spelberoende som spelar (surprise, surprise)!


Fundamentalisten

Recommended Posts

Jag vet inte hur man ska påbörja en sådan här dagbok, men jag antar att lite intro vore bra.

 

Jag är 21 år arbetslös och jag spelar. Förr spelade jag mycket. Och dåligt. Inte riktigt så nu. Under senaste tiden har jag fått bättre grepp om pengar och jag gör nu verkligen mitt bästa för att upphäva de dåliga vanorna jag hade innan.

 

"Hade jag bara spelat mitt bästa hade jag kunnat krossa NL 2/4". Fast å andra sidan brukar samma tanke leda tilt när det går dåligt. När man hamnar längre ifrån målet än man var från början känns allt hopplöst...

 

Hur som helst är jag nu optimistisk. Efter en oändlig massa timmar av funderande har jag konstruerat ett litet system, skräddarsytt efter hurdan jag är (och när jag tiltar!) som jag ska rätta mej efter. Dels för att undvika tilt och dels för att begränsa pokern, vilken annars har en tendens att uppta precis all min vakna tid. Min bankroll är på cirka $13k och jag planerar att spela som högst NL 200 den här månaden. Dessvärre innebär de regler jag satt upp för mig själv (jag kan posta dem senare) att jag ofta spela NL 100 eller NL 50 "som straff" för att jag spelat Black Jack och liknande.

 

Annars är förstås tanken att posta en del händer att fundera över. Jag gillar också den psykologiska aspekten av poker. Målet med dagboken är väl att få några duktiga läsare och kommentarer och att lära mig något själv. Kommer posta HH:s och antagligen en del random snack angående psykologibiten...

 

Mitt mål vad gäller pokern är att aldrig någonsin tilta och aldrig låta den påverka resten av livet på ett negativt sätt.

 

Angående mitt namn skulle jag kunna dra massor av historier och beklaga mig men då var då och nu är nu och jag känner inte för att riva upp gamla sår så jag lämnar det därhän. Antagligen har jag inte oddsen med mig att bli en stabilt plussande spelare om man ser till min bakgrund, men det får framtiden visa. Pokern ska ändå i första hand vara en hobby.

 

Jag är positiv.

 

Deal.

 

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det verkar ju lite sjukt det här, men så är ju alla beroenden sjukdommar. Och första stegat är som alltid att inse sitt beroende.

 

lycka till med att hålla tilten stången och glöm inte att hålla bort bankrullen så du inte kan bränna av den när tilten sätter i.

 

Skulle ju vara kul att se vilka regler du har satt upp för ditt spelande, samt att veta om du kommer att bekänna övertrampen sanningsenligt i dagboken, eller ens för dig själv. För om du inte kan vara uppriktig mot dig själv så har du större problem än du anar, och bör söka hjälp utifrån...

 

nog med förmanande och lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regler under månaden

- Spela högst 2 bord samtidigt (annars blir det bara att jag försöker vinna tillbaka vinster snabbare genom att spela fler)

- Inga HU-bord (suger på det)

- Inte spela innan middag (man spelar kasst när man använder poker som tidsfördriv)

- Inte spela över NL 200

- Sluta spela senaste kl 02.00 (blir trött)

- Casha ut när jag ruschat (tappar respekten för pengarna)

- Pokerpaus varje onsdag och i slutet av "perioden" flera dagar i rad (gör att man inte blir så insnöad)

 

Bryter jag mot en regel blir det till att casha ut och gå ner till NL 100.

Gular jag på tilt blir det NL 50. Onlinerullen håller jag minimal.

 

Förhoppningsvis kan jag förr eller senare övertyga båda er och mig själv om att jag inte är en vanlig tiltare utan en ganska envis och seriös sådan. ;-)

 

Tack för all uppmuntran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja skydda rullen för f-n... absolut viktigaste jag lärt mig. När tilten sätter i finns det ingen stopp om man är beroende, man kör ner hela rullen. Det som har räddat mig är att jag har limit på hur mycket jag kan sätta in på Stars per vecka, 600 USD. Jag safear allt jag tjänar in utöver 4-5 inköp. När tilten sätter in blankar man allt, plus 600 USD som man kan sätta in från Stars. Sen är det stopp. Man får vänta några dagar innan man kan börja grinda igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är ganska många som kan identifiera sig med mig. Förhoppningsvis orkar de och även andra läsa vad jag skriver.

 

För att bli lite flummig... tror jag att ett beroende ofta kan vara kopplat till orealistiska förväntingar från sig själv och en identifikation av sig själv som en framgångsrik "gambler". Många, inklusive mig, räknar med att kunna omvandla kunskap till pengar och att pengarna ackumulativt ska växa över tiden. Står saldot kvar på samma känner man ett slags stress och måste få någonting att hända. Händer inget blir det svårt att fortsätta känna sig som en "gambler" och därför blir det som om man måste försvara sin identitet genom att handla. Det är därför vi hellre förlorar än att stå kvar på samma.

 

Att spela poker och försöka vinna så mycket som möjligt ger upphov till en känsla av att man har något att "skydda" och det enda sättet att säkert skydda sin tidigare vinst är att vinna ännu mer... Det ena driver på det andra...

 

Därför tror jag väldigt mycket på att balansera poker med sådant man inte "kan" förlora. Kunskap är väl ett bra exempel. Oavsett vad som händer (såvida man inte får hjärnskakning eller ngt lol) kommer det tidigare inlärda finnas kvar i hög utsträckning. Ingen stress.

 

Ett nästan lika tydligt exempel skulle förresten kunna vara sturketräning, där personer blir helt besatta av att träna för att inte förlora all den tid och möda de lagt ner. Här är det visserligen verkligen sant att de måste fortsätta träna för att bibehålla... men många överkompenserar på grund av stress. Tror jag.

 

Japp... det var allt från hobbypsykologen för den här gången. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är ganska många som kan identifiera sig med mig. Förhoppningsvis orkar de och även andra läsa vad jag skriver.

 

För att bli lite flummig... tror jag att ett beroende ofta kan vara kopplat till orealistiska förväntingar från sig själv och en identifikation av sig själv som en framgångsrik "gambler". Många, inklusive mig, räknar med att kunna omvandla kunskap till pengar och att pengarna ackumulativt ska växa över tiden. Står saldot kvar på samma känner man ett slags stress och måste få någonting att hända. Händer inget blir det svårt att fortsätta känna sig som en "gambler" och därför blir det som om man måste försvara sin identitet genom att handla. Det är därför vi hellre förlorar än att stå kvar på samma.

 

Att spela poker och försöka vinna så mycket som möjligt ger upphov till en känsla av att man har något att "skydda" och det enda sättet att säkert skydda sin tidigare vinst är att vinna ännu mer... Det ena driver på det andra...

 

Därför tror jag väldigt mycket på att balansera poker med sådant man inte "kan" förlora. Kunskap är väl ett bra exempel. Oavsett vad som händer (såvida man inte får hjärnskakning eller ngt lol) kommer det tidigare inlärda finnas kvar i hög utsträckning. Ingen stress.

 

Ett nästan lika tydligt exempel skulle förresten kunna vara sturketräning, där personer blir helt besatta av att träna för att inte förlora all den tid och möda de lagt ner. Här är det visserligen verkligen sant att de måste fortsätta träna för att bibehålla... men många överkompenserar på grund av stress. Tror jag.

 

Japp... det var allt från hobbypsykologen för den här gången. :)

 

 

kul teori om spelandet samt att skydda sin vinnst. Jag vill mena att det går sämmre juyst efter att man haft en rush, många som postat sina resultat här i dagböcker(inte alla) har sagt att man efter en stark dag eller två ofta har en svacka. kan ha o göra med det du säger.

 

Själv brukar jag ställa högre krav på mig själv efter framgångsrikt spel och när då resultaten uteblir så tiltar jag lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade tänkt spela idag men jag märker att jag är för trött och har sovit för dåligt. Det är som upplagt för tilt. Koncentration som räcker i en halvtimme och en oförmåga att sluta när man ligger back känns som en dålig kombination... får ta och läsa en bok i stället. I morgon är det pokerfri (och datorfri) dag. Tillbaka på Torsdag. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är ganska många som kan identifiera sig med mig. Förhoppningsvis orkar de och även andra läsa vad jag skriver.

 

För att bli lite flummig... tror jag att ett beroende ofta kan vara kopplat till orealistiska förväntingar från sig själv och en identifikation av sig själv som en framgångsrik "gambler". Många, inklusive mig, räknar med att kunna omvandla kunskap till pengar och att pengarna ackumulativt ska växa över tiden. Står saldot kvar på samma känner man ett slags stress och måste få någonting att hända. Händer inget blir det svårt att fortsätta känna sig som en "gambler" och därför blir det som om man måste försvara sin identitet genom att handla. Det är därför vi hellre förlorar än att stå kvar på samma.

 

Att spela poker och försöka vinna så mycket som möjligt ger upphov till en känsla av att man har något att "skydda" och det enda sättet att säkert skydda sin tidigare vinst är att vinna ännu mer... Det ena driver på det andra...

 

Därför tror jag väldigt mycket på att balansera poker med sådant man inte "kan" förlora. Kunskap är väl ett bra exempel. Oavsett vad som händer (såvida man inte får hjärnskakning eller ngt lol) kommer det tidigare inlärda finnas kvar i hög utsträckning. Ingen stress.

 

Ett nästan lika tydligt exempel skulle förresten kunna vara sturketräning, där personer blir helt besatta av att träna för att inte förlora all den tid och möda de lagt ner. Här är det visserligen verkligen sant att de måste fortsätta träna för att bibehålla... men många överkompenserar på grund av stress. Tror jag.

 

Japp... det var allt från hobbypsykologen för den här gången. :)

 

väldigt smarta tankar!! det är ju det det går ut på typ, t.ex. inse att alla har otur - alltså har man inte otur eftersom poker är så, om du förstår vad jag menar. viktigt att inse sina begränsningar också, man kan inte alltid vinna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, så var man tillbaka. Är tyvärr väldigt trött och i nuläget kan jag definitivt inte spela. Lite roligt att man startar dagboken med speluppehåll. Kan verkligen känna hur folk kommer fastna för den här lilla bloggen... :lol:

 

Jag kanske grinder senare ikväll om piggheten kommer. I vilket fall kommer jag vara glad över att jag inte spelat "bara för att" senare. Det brukar inte vara något problem att avstå från spelet en dag, men ganska snart sätter en massa bortförklarande in för att motivera att man ska spela - även om man kanske inte t ex är tillräckligt pigg. T ex att man tänker att omständigheterna ändå aldrig kommer bli perfekta och att man förlorar pengar på att vänta...

 

Det är en ganska svår balansgång. Suget efter att spela måste finnas, men å andra sidan måste man ha en "sober" inställning. Synd att man inte kunde splitta sin personlighet i två delar - en som vill gambla och en som är lugn och försiktig. Och den senare får sista ordet... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billys panpizza! En näringsriktig middag... ;-)

Nu blir det cirka 2h grind om det inte direkt börjar gå väldigt dåligt.

Eftersom att jag senast då jag spelade (innan jag började dagboken) spelade BJ med $200 bets kommer jag, i enlighet med de regler jag satt upp, lira NL 50/NL 100.

 

Förresten har jag en lite klurig frågeställning. Jag har en regular som brukar spela vid mina bord. Jag har tidigare tiltat ut mot honom totalt heads-up och ligger en massa back mot honom. Jag har spelat mycket galet men har nu lugnat ner mej. Dock vet han att jag då och då gjort moves. Problemet jag har nu är att han gör moves mot mej då och då, men att jag inte känner att jag kan slå tillbaka tillräkligt pga min image. Känner mig "crippled". Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta.

 

Det enda jag kommit på hitintills är att spela riktigt tight mot honom och när väl inne aggressivt, men problemet är att jag då blir för tight pre-flop jämfört med vad jag skulle vilja vara i förhållande till de andra spelarna. En klurig situation som sagt som brukar dyka upp i olika former.

 

Nåja, nu blir det spel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har börjat med att backa marginellt på NL 100. Är mycket nöjd med mitt spel (med något undantag) men känner mig ändå lite frustrerad. Det är alltid extra jobbigt att backa efter ett litet uppehåll. Även om det inte gäller mycket pengar, vilket det inte gör, känns det taskigt att "börja" med ett nedåtjack.

 

Det är intressant det där. Jag brukar kunna känna hur frustration och tilt byggs upp och även om jag kan se alla varningssignaler tittar jag "passivt" på medan tilten tar över. Ska försöka att inte göra så nu. Om jag ska spela senare ikväll och inte känner mig 100% lugn blir det inte alls eller NL 50.

 

Ska försöka se pokerspelet som en fond. Långsiktigt. Sålde förresten en indexfond idag. Hoppas börsen går ner. :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hittat stackdjup och sådant ännu i klienten men är väl 100bb stackar knappt. 6 handed

 

HERO is the

 

Dealer

Shuffling Cards

ucts123 Posted Small

 

Blind $0.50

txlin87 Posted Big

 

Blind $1.00

Dealing Cards

You Were Dealt (Th, Ac)

 

auhux926 Folds

krilla Folds

chhris1 Calls $1.00

HERO Raised to $5.00

ucts123 Folds

txlin87 Folds

chhris1 Calls $4.00

Dealing Flop

 

(Qc,Ts,4c)

chhris1 Checks

HERO Bets $11.00

chhris1 Raised to $22.00

HERO All In

 

Jag känner mig tveksam inför min all-in. Jag brukar inte spela så men tänkte att jag borde hört av något från QQ/TT o kanske 44. Vidare foldar en del QT, och jag vill inte ge gratiskort. Det känns lite kallt men vad är alternativet...

 

Motståndaren är ny men från England, vilket brukar betyda oerfarenhet.

 

Och förresten. Om jag fixar bättre HH, finns det någon konverterare som fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6h -$190 + $80 RB = -110$

 

Och så var det det där med att det värsta som finns är att gå +/- 0. :roll:

Jag är i alla fall glad att jag spelade okej.

 

Även om det är lite krystat sätt att tänka på är det ruscharna man vinner på i poker och tiden emellan dem gäller det bara att vänta och vänta och inte försöka forcera saker. Så med andra ord är jag glad att jag spelat eftersom att jag nu är 6h närmare nästa rusch. Sug på den tanken :-P

 

edit: såg fel på resultatet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att se glad ut och betala av river. ELLER?

Fi är löspassiv fisk som spelar any two suited o lite till.

Är all-in bättre på river kanske?

 

Starting Hand #6792075-218

BogieKY is the Dealer

Shuffling Cards

Schisofrenic Posted Small Blind $0.50

krilla Posted Big Blind $1.00

Dealing Cards

You Were Dealt (Ac, As)

HERO Raised to $4.00

BogieKY Calls $4.00

Schisofrenic Folds

krilla Calls $3.00

Dealing Flop (8d,3h,7d)

krilla Checks

HERO Bets $11.00

BogieKY Calls $11.00

krilla Folds

Dealing Turn (Js)

HERO Bets $16.00

BogieKY Calls $16.00

Dealing River (7h)

HERO Checks

BogieKY All In

RobDawg87 has been seated.

HERO Calls $75.03

BogieKY Shows (Ah, 7c)

HERO Shows (Ac, As)

BogieKY Wins $214.56 from Pot 1 with : Three of a Kind Sevens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5h NL 100 2 bord

-$130 + $60 RB = -$70

 

Är väldigt nöjd med mitt spel ikväll och att jag inte backat mer, med tanke på att turen inte varit på min sida. Jag ska dock tänka på att ta det lugnt nästa gång jag spelar. Att ta det lugnt och försiktigt och inte genast bli belönad tär på nerverna. Men, men. Bäst att se det positivt. 5h mindre kvar till nästa rusch. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...