Gå till innehåll

NLT100 - JJ ur position, vilka betstorlekar?


Recommended Posts

Fis spelstil är okänd. Han har standardsiffror efter något hundratal händer, typ 25/20. Stjäl en del, men inte så att det sticker ut.

 

Stack sizes:

UTG: $18.40

Button: $183

morberg: $112.50

BB: $128.05

 

Pre-flop: (4 players) morberg is SB with J :heart: J :spade:

UTG folds, Button raises to $3.5, morberg raises to $14, BB folds, Button calls.

 

Här har jag en hyfsad hand, men saknar position. Vill gärna ta hem handen direkt och höjer därför lite mer än normalt. Fi synar. Kul.

 

Flop: 6 :spade: T :heart: 4 :spade: ($29, 2 players)

morberg bets $19, Button calls.

 

Betar sedan 2/3-pott på flopp med färgdrag ute. Det är nog det, över- eller toppar samt set jag behöver bekymra mig om när fi återigen synar.

 

Turn: 9 :diamond: ($67, 2 players)

morberg bets $33, Button calls.

 

Jag betar halvpott, men vet egentligen inte vad som är rätt. Ska jag trycka här?

 

River: T :spade: ($133, 2 players)

morberg checks, Button bets $50, morberg calls all-in $46.5.

Uncalled bets: $3.5 returned to Button.

 

Undrar om det kunde komma ett mycket värre kort på river. Potten är riktigt stor - går det att hitta en fold här?

 

Final pot: $226

 

Sammantaget känns det som om jag här bygger pott med en hand som jag kanske inte vill spela med stackar om egentligen. Samtidigt vet jag inte riktigt vad det är jag ska göra annorlunda. Att syna pre snarare än att höja känns lite tveksamt, men gör jag det kommer potten att hållas nere även på följande gator. Är det modellen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CRAI turn om vi vill spela. Gör nog det 75/25 kanske men det beror mycket på 4-betsrangen och hur jobbig han är på att syna 3-bet såklart. Här vet du nog bäst själv men 50/50 tror jag iaf inte är att släppa för enkelt. Små bet kan man nog alltid syna av. Gillar inte heller alls det där, "vill ta potten direkt", får jag dom tankarna med starka händer så vet jag att jag är fel ute. Gillar bättre syn och försök fånga en mellanstor pott hellre än att kriga en stor pott med dåligt självförtroende, blir alldeles för lätt vinn en liten eller förlora en stack med "prisa ut fi"-mentaliteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja sen morberg så kanske du kan börja checka en del floppar och gator, är ju svårt att råda någon rakt av men hela tänket att jag har en hand -> jag betar är inget vinnande koncept i NL rakt av. Är ju såklart rätt att ta betalt men detta är en typisk situation av många i NL där du alltid kommer gråta på turn om du får syn.

 

Du höjer pre - gråter flopp.

Du betar flopp - gråter turn.

och det blir bara värre och värre ju längre handen går. Som med AQ på xxA flop mot nit och du har position, om du blir höjd så blir det gråt - alltså checkar man helst(dock inte alltid). Sen måste det stämma med din HD i övrigt såklart men mycket(allt?) i NL handlar om att balansera upp så man får fler lätta beslut än motståndaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min ringa erfarenhet på denna nivå är att när en okänd FI callsynar en reraise preflop ur positon för att sedan syna en CBett så brukar det betyda överpar eller träffat set. Ser inte riktigt vad vi slår i denna hand på floppen. AT, hålstegedrag eller flushdrag, kanske ett combodrag men med dålig read på FI så check/foldar jag hellre här än att fortsätter spela om hela stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det fel att bekymra sig om att ge ett ev. färgdrag gratiskort på turn i NL?

 

Jag tänker aldrig att jag ska straffa ut drag* utan att jag skall plocka värde från dom. Så frågan är alltid, kan jag beta för värde. Då tänker jag också framåt i handen, hur ofta blir jag höjd och hur påverkar det mitt värde, hur påverkar min position och pottens storlek för framtida gator mitt värde etc.

 

*egentligen hela hans HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså, det är ju en 3bettad pott. Kan ni som vill stacka av säga vad fi kan ha som han synar 2/3 pottbet på floppen med och som vi slår?

 

Att inte check-folda turn är väl inte att stacka av?

 

Fi kan ha färgdrag, AT eller floata t ex. Kom ihåg att det är 4-handed, han måste inte ha premium för att syna trebet från knappen preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi langar in ett ordentligt bet till i denna pott på turn så har vi ju mer eller mindre bestämt oss för att stacka av här (möjligen inte på den rivern som ju är det sämsta kortet i leken).

 

Jag skulle vilja ha mer info om hur spelet varit 4-handed på bordet tidigare innan jag avgör vad som är bästa spel på turn. Om det 3 bettats (och synats 3 bets) aggressivt mycket tidigare så kan man CRAI på turn som standardspel eller rentav betta ut själv om man tror fi kan vara på drag. Gillar dock inte den betstorlek OP valde om man nu ska betta.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CRAI turn om vi vill spela. Gör nog det 75/25 kanske men det beror mycket på 4-betsrangen och hur jobbig han är på att syna 3-bet såklart.

Även känt som "stack-a-donk" från 2p2 om jag inte är fel ute och det är antagligen så jag skulle köra vidare här. Mindre bra spelar tenderar att bli sjukt nyfikna mot den linjen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även känt som "stack-a-donk" från 2p2 om jag inte är fel ute och det är antagligen så jag skulle köra vidare här. Mindre bra spelar tenderar att bli sjukt nyfikna mot den linjen.

 

Jo dels det, och sen har de ofta 70% av stacken inne när CRAI kommer så de känner att de inte kan folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...