Gå till innehåll

Hjälp med odds och metoder i draw?


Hickmott

Recommended Posts

Tjena!

 

Sitter och läser Super System av Doyle Brunson. När jag läste nånting ur Mike Caro´s sektion om Draw fick jag för mig att jag skulle räkna ut oddsen under dessa förutsättningar:

 

Jag har 3 kungar, egalt vilka, en 2:a och en 3:a. Slänger 2:an och 3:an. Vad är oddsen för att jag ska få in en kåk?

 

Jag tänkte så här:

Första kortet spelar ingen roll, alltså 46/47 (kungen borträknad).

Andra kortet måste vara samma som det första, alltså 3/46 (2/46 om det första är en 2:a eller 3:a).

 

Resultat: 46/47 x 3/46=6,52% eller 46/47 x 2/46=4,35%.

 

Grejen är att sen kollade jag i Mike Caro´s egen statistik-tabell längst bak i boken och han har fått fram 6,11%.

 

Vad har jag gjort fel?

 

En annan fråga: Hur faan får jag procenten till oddstal (var alldeles för länge sen jag räknade matte :))

 

Tacksam för hjälp.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte den korrekta uträkningen se ut så här:

 

Sannolikheten för att få in en kåk genom ett "nytt" kort (alltså inte K, 2, eller 3) plus sannolikheten att få in en kåk genom att få 2 eller 3 igen.

 

Alltså:

 

Sannolikheten för att få in exakt en kåk när man slänger två kort till en triss är:

 

40/47 x 3/46 + 6/47 x 2/46 ~ 0,0555 + 0,0056 = 0,0611

 

Eller uttryckt i procent 6,11%

 

 

----

 

*Om odds och sannolikhet*

 

Först lite grundläggande information.

 

Odds och sannolikhet används för att beskriva samma sak men gör det något olika.

 

Sannolikhet skrivs: positiva utfall / totalt antal utfall. Vilket alltid kommer att bli ett tal mellan 0 och 1. Där 1 är absolut säker och 0 är omöjligt. Ofta så multiplicerar man sannolikheten med 100 för att få sannolikheten i procent.

 

Odds skrivs: positiva utfall : negativa utfall. Positiva utfall plus negativa utfall ger totalt antal utfall btw. Oftast så dividerar man båda sidorna med något godtyckligt tal så att det står 1 på ena sidan av leden.

 

Antagligen kan du räkna ut hur man konverterar mellan de olika typerna rätt av, men ett exempel kan ju inte skada.

 

Om vi tar 6,11% och vill konvertera det till odds gör vi följande:

 

När vi rör oss med procent så har vi 100 möjliga utfall. Vill vi då skriva om det till odds vill vi ha de positiva utfallen på en sida och de negativa på den andra.

 

Negativa utfall = totalt antal möjliga utfall - positiva utfall. I det här fallet så blir det 100 - 6,11 = 93,89 (Det kan tyckas lite konstigt att räkna med delar av ett utfall, men det är helt ok).

 

Alltså blir 6,11% omräknat i odds:

 

6,11 : 93,89

 

eller med båda sidor dividerat med 6,11 ~

 

1 : 15,36

 

Vill man gå åt andra hållet blir det:

 

1 [alltså det positiva utfallet] / (1 + 15,36) [alltså totalt antal utfall]

 

1 / 16,36 ~ 0,0611

 

Vilket uttryckt i procent naturligtvis blir 6,11%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räkna såhär istället:

 

Av de 47 kort du har att dra av är det 40 som inte är K, 2 eller 3.

 

får du ett fjärde kort som inte är K,2 eller 3 så har du sedan 3 outs till kåken på femte kortet.

 

Alltså räknar du (40/47)x(3/46) = 0,055504

 

Du har också 6 kort av de 47 som ger dig en 2:a eller 3:a. Får du en 2:a eller 3:a på fjärde kortet så har du 2 outs till kåken på femte kortet

 

Uträkningen för det blir såhär: (6/47)x(2/46) = 0,0055504

 

Sedan adderar du bara de två summorna alltså 0,055504 + 0,0055504 = 0,0610544 Vilket ju blir 6,10544%. Den summan är lite svår att komma ihåg i huvudet och därför har vår gode herr Caro rundat av det till 6,11%

 

Voila!

 

EDIT: Jäkla Johan. Bara för att jag tog en kopp kaffe under tiden jag skrev så hann du köra om mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...