Gå till innehåll

Storlek på bankrulle när man multitablar


MiZou

Recommended Posts

Ofta ser man att storlek på BR ska vara typ från 50-100 ggr maxinköp, min fråga är då, jag spelar mkt på SvS på 0,5-1 bord och jag kör ofta 3 bord samtidigt, då är frågan när man räknar på storleken av BR, ska man räkna på maxinköp per bord eller per session (dvs 3 bord)?

 

kanske tidernas dummaste fråga men va fan, jag kanske är tidernas dummaste också...:oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta ser man att storlek på BR ska vara typ från 50-100 ggr maxinköp, min fråga är då, jag spelar mkt på SvS på 0,5-1 bord och jag kör ofta 3 bord samtidigt, då är frågan när man räknar på storleken av BR, ska man räkna på maxinköp per bord eller per session (dvs 3 bord)?

 

kanske tidernas dummaste fråga men va fan, jag kanske är tidernas dummaste också...:oops:

 

 

Cirka mellan 4000-6000 klarar du dig fint på den nivån. 6000 kr på 0,5/1 är 30 fulla inköp. Vad har du nu för rulle?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en rulle för vad? Du kanske menar storleken på en rulle för att inte gula. Då kommer givetsvis förljdfrågorna:

1. Är du överhuvudtaget en av de kanske 5% av pokerspelare som är vinnande? Om inte så kan du lika gärna glömma en garanti mot gulning.

2. Om du nu är vinnande, inom vilket konfidensintervall vill du försäkra dig? Detta beror nog på vilken nivå du spelar, alltså hur lätt du har att efter en gulning jobba ihop pengar för att börja om. Dessa tankegångar rör kanske mer en proffsspelare än en amatör. Proffs kanske väljer mellan 1% & 5%, medan semiamatörer på låga nivåer kan nog nöja sig med 10%-20%, beroende på hur mkt de prioriterar att öka rullen snabbt eller casha ut osv. helt en smaksak.

3. Vilken varians du har.

 

Du får även tänka på att SvS har dubbla maxinköpen på NL jämfört med många andra siter vilket troligtvis påverkar resultatet. Det finns ingen magisk regel! Plocka helt enkelt fram matten du lärde dig andra året på universitetet och räkna ut det! :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cirka mellan 4000-6000 klarar du dig fint på den nivån. 6000 kr på 0,5/1 är 30 fulla inköp. Vad har du nu för rulle?

 

jag ligger på typ 5 700, spelar tight på fullring, har börjat öka i värde sedan jag började spela fler bord samtidigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en rulle för vad? Du kanske menar storleken på en rulle för att inte gula. Då kommer givetsvis förljdfrågorna:

1. Är du överhuvudtaget en av de kanske 5% av pokerspelare som är vinnande? Om inte så kan du lika gärna glömma en garanti mot gulning.

2. Om du nu är vinnande, inom vilket konfidensintervall vill du försäkra dig? Detta beror nog på vilken nivå du spelar, alltså hur lätt du har att efter en gulning jobba ihop pengar för att börja om. Dessa tankegångar rör kanske mer en proffsspelare än en amatör. Proffs kanske väljer mellan 1% & 5%, medan semiamatörer på låga nivåer kan nog nöja sig med 10%-20%, beroende på hur mkt de prioriterar att öka rullen snabbt eller casha ut osv. helt en smaksak.

3. Vilken varians du har.

 

Du får även tänka på att SvS har dubbla maxinköpen på NL jämfört med många andra siter vilket troligtvis påverkar resultatet. Det finns ingen magisk regel! Plocka helt enkelt fram matten du lärde dig andra året på universitetet och räkna ut det! :-P

 

 

vad jag var ute efter var nog mer vilken nivå jag bör ligga på så att jag inte "spelar på för hög nivå" mot vad BR klarar av med typ normal varians osv...jag är verkligen inget proffs, jag tjänar pengar på vanligt arbete men började med att sätta in 200 spänn och lirade för, så jag har ändå ökat värdet på dessa 200 spänn :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cirka mellan 4000-6000 klarar du dig fint på den nivån. 6000 kr på 0,5/1 är 30 fulla inköp. Vad har du nu för rulle?

 

Fyra- till sextusen big blinds för att spela microlimits på amatörnivå känns ganska sjukt mycket i överkant faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta ser man att storlek på BR ska vara typ från 50-100 ggr maxinköp, min fråga är då, jag spelar mkt på SvS på 0,5-1 bord och jag kör ofta 3 bord samtidigt, då är frågan när man räknar på storleken av BR, ska man räkna på maxinköp per bord eller per session (dvs 3 bord)?

 

kanske tidernas dummaste fråga men va fan, jag kanske är tidernas dummaste också...:oops:

 

Jag tolkar din fråga som att du undrar om antalet bord man spelar samtidigt påverkar bankrullekravet?

Det gör det inte, 3000 bb gäller för en nivå och påverkas inte av hur många bord du spelar. Snarare är det så att om du spelar fler bord samtidigt så minskar du svängningarna.

Det gäller ju dock att inte nivån på ditt spel påverkas negativt av att du inte hinner med samt att du är vinnande på aktuell nivå.

 

Kan hålla med Hume om att det kanske är lite att överdriva med 3000 bb som krav på micronivå, speciellt om man redan är bekväm på nivån. Men det känns ju tryggare att ha god marginal och det kan ju i sig påverka hur man spelar. (Speciellt när man kommer in i en tung period.)

 

Man kan ju om man vill också minska risken genom att inte köpa in sig fullt, men detta gör såklart att man tappar lite värde också. (Barry Greenstein special)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hålla sig kring 3000bb och skotta en hel del, låter det rimligt på micro kanske? Så skulle jag göra iaf om jag hade ambitionen att kliva upp...

 

/SK

 

3000bb kan ryka ganska snabbt då inköpen är på 200bb på SvS. Varians på 10inköp ner + lite tilt kommer det inte finnas mycket till rulle kvar.

 

Då du spelar microlimit kan du kanske tänkas ta lite större risker då du förhmodligen har råd att sätta in nya pengar. Men se till att höja BR kraven när du kliver upp i nivå då variansen och motståndet blir jobbigare.

 

Frågan angående om antalet bord påverkar rullekravan så måste jag säga ja. Jag har en mycket högre bb/100 och gör mycket bättre reads då jag spelar färre bord vilket resulterar i mindre varians.

 

Spelar man fler bord blir ofta spelet mer mekaniskt och fokuserar främst på att göra mattematiskt korrekta beslut och mindre fokus läggs på reads. Jag personligen kräver en större bankrulle då jag multitablar (brukade multitabla upp till 12bord) än om jag spelar 1-2 bord (vilket jag gör numera).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyra- till sextusen big blinds för att spela microlimits på amatörnivå känns ganska sjukt mycket i överkant faktiskt.

Word!

 

I slutänden handlar det ju om vad som känns rätt för dig, men på de nivåer du spelar på så skulle jag rekommendera att du går upp i nivå när du har 2000bb på nästa nivå, och halkar du ner på 1500bb på den nivån du spelar så går du ner ett snäpp igen.

 

Som någon redan svarat på din fråga så behöver du inte större rulle bara för att du multitablar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är en vinnande spelare "minskar" variansen om du kör fler bord. Dels för att du kommer vinna mer pengar snabbare och dels så kommer det kännas som mindre varians eftersom variansen jämnar ut sig ju mer du spelar..

 

Tycker iaf du bör ha 1-2000bb visst finns det risk för gulning men klart man vill komma uppåt när man lirar på den nivån, det är ju ingen oersättlig rulle direkt...

 

Att sätta sig och nöta ihop 4-6k bb på varje micro nivå skulle iaf jag aldrig göra, öka BR kraven i takt med räddslan för att förlora rullen helt enkelt, gör en riskbedömning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...