Gå till innehåll

JJ med Q på floppen


Recommended Posts

Tredje handen i SnG.

 

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t20 (9 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

saw flop|saw showdown

 

MP3 (t1480)

CO (t1490)

Hero (t1470)

SB (t1480)

BB (t1480)

UTG (t1500)

UTG+1 (t1510)

MP1 (t1500)

MP2 (t1590)

 

Preflop: Hero is Button with Jspade.gif, Jclub.gif.

UTG calls t20, 2 folds, MP2 calls t20, 2 folds, Hero raises to t60, 2 folds, UTG calls t40, MP2 calls t40.

 

Flop: (t210) Qspade.gif, 2diamond.gif, 6heart.gif(3 players)

UTG checks, MP2 bets t100,

 

 

1. Är det rätt att höja preflopp från knappen?

2. Vad gör vi nu på floppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min strategi i SnG på tidiga blindsnivåerna är att bara spela riktigt bra händer, och när jag väl spelar en hand på en tidig nivå så raisar jag rejält så ingen ska syna med marginella händer..

 

Jag hade nog höjt till 100 PF och om FI betar ut med överkort på floppen så lägger jag, i egenskap av att det är tidigt och jag inte har en aning om hur moståndaren spelar.. Spar markerna till ett bättre läge.

 

Ska tilläggas att jag spelar $11-$22 SnG's också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min strategi i SnG på tidiga blindsnivåerna är att bara spela riktigt bra händer, och när jag väl spelar en hand på en tidig nivå så raisar jag rejält så ingen ska syna med marginella händer..

 

Jag hade nog höjt till 100 PF och om FI betar ut med överkort på floppen så lägger jag, i egenskap av att det är tidigt och jag inte har en aning om hur moståndaren spelar.. Spar markerna till ett bättre läge.

 

Ska tilläggas att jag spelar $11-$22 SnG's också...

 

JJ är ingen riktigt bra hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tredje handen i SnG.

 

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t20 (9 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

saw flop|saw showdown

 

MP3 (t1480)

CO (t1490)

Hero (t1470)

SB (t1480)

BB (t1480)

UTG (t1500)

UTG+1 (t1510)

MP1 (t1500)

MP2 (t1590)

 

Preflop: Hero is Button with Jspade.gif, Jclub.gif.

UTG calls t20, 2 folds, MP2 calls t20, 2 folds, Hero raises to t60, 2 folds, UTG calls t40, MP2 calls t40.

 

Flop: (t210) Qspade.gif, 2diamond.gif, 6heart.gif(3 players)

UTG checks, MP2 bets t100,

 

 

1. Är det rätt att höja preflopp från knappen?

2. Vad gör vi nu på floppen?

 

Bra hand du har valt som exempel, den visar vad som händer när man höjer pre med marginella händer. Du har JJ, UTG och en spelare i MP limpar. Jag har märkt att vissa gärna limpar stål i tidig position på aggresiva bord (jobbigt om nån re-raisar). Men oavsett bord så vet du att du kommer få se flopp. Du vet ju att båda inte kommer folda. Jag ser ingen anledning att höja där, det är alldeles för tidigt och du måste ändå träffa J om du ska vinna mycket marker, så ingen idé att göra potten stor.

 

Nu måste du folda, ser ingen anledning som helst att investera mer marker i potten med JJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gick hissen ända upp, tror jag.:oops:

 

Du menar på floppen. Han leder ut alltså.

 

neee det är jag som förklarar dåligt. När någon i tidig position limpar och sedan re-raisar din raise (pre-flopp) så han har oftast en ganska stark hand. Många spelare limpar AK-AQ och alla PP så här tidigt i en turnering, och en dålig spelare kan re-raisa all in med alla de händer och då blir du tvungen att folda.

 

Kan vara bra att veta.

 

Höjer du JJ där så är det inte många flopp du vill se. Ska du spela en stor pott med JJ (så här tidigt i en sng) så måste du nästan träffa ett J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raise pf är helt okey, jag varierar mig mellan raise och limp...Du har knappen och då är raise helt okey...Oavsett vad alla weak/tighta forumiter säger :)

 

Problemet är att du höjer för lite...t100 hade varit mer lagom (3xBB+1BB/limpare).

 

På floppen har jag inga direkta problem med att vika men oftast synar jag floppen och utvärderar turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey,

 

Tanke va då så här: 2 limpare = ingen jättestyrka. Höj 3x (Consp har rätt 3x + limp skulle det vart) och gärna plocka upp potten redan där om de foldar. Vid ev omslag vik. Utvärdera flopp i pos. Rätt eller fel tanke?

 

 

OT:

Har på sista tiden öppnat upp min supertajta spelstil något och då innebär det att limp i tidig pos med PP, 88+ och i mellan pos 55+. I sen pos limpar jag med alla PP och höjer med QQ+. Från knappen höjer jag med JJ om pott e oöppnad eller bara fåtal limpare.

 

Någon som tycker nått om det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey,

 

Tanke va då så här: 2 limpare = ingen jättestyrka. Höj 3x (Consp har rätt 3x + limp skulle det vart) och gärna plocka upp potten redan där om de foldar. Vid ev omslag vik. Utvärdera flopp i pos. Rätt eller fel tanke?

 

 

OT:

Har på sista tiden öppnat upp min supertajta spelstil något och då innebär det att limp i tidig pos med PP, 88+ och i mellan pos 55+. I sen pos limpar jag med alla PP och höjer med QQ+. Från knappen höjer jag med JJ om pott e oöppnad eller bara fåtal limpare.

 

Någon som tycker nått om det då?

 

Allså, varför skilja på 55 och 88? Båda spelas ju endast för setvärde och då kan du lika gärna spela 22 också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey,

 

Tanke va då så här: 2 limpare = ingen jättestyrka. Höj 3x (Consp har rätt 3x + limp skulle det vart) och gärna plocka upp potten redan där om de foldar. Vid ev omslag vik. Utvärdera flopp i pos. Rätt eller fel tanke?

 

 

-Limpa preflop. Vet inte vad du vill ha gjort med den lilla raisen.

-Som spelat: fold. Inga drag ute, han kan bluffa men so what. Du har lagt ut 60.

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Är det rätt att höja preflopp från knappen?

Ja, det är rätt att höja. Dock bör du höja mer. Minst 100 bör du höja till men 120 hade jag nog valt. JJ är en bra hand, men den är sårbar så du vill gärna ta hem potten direkt eller i alla fall hamna headsup. Genom att bara höja till 60 så kommer garanterat båda limparna, och ofta även mörkarna att syna, då kommer det bli svårspelat på floppen.

 

Jag kan inte förstå hur folk kan förespråka limp här. JJ mot 8 motståndare kommer vara den bästa starthanden ungefär 7 av 8 gånger, och dessutom har vi fördel av position. Det enda som oroar lite är utg-limparen. Många limpar ju monster där, men det troligaste är ju ändå att det är en vanlig tomte som vill se en flopp med nått halvsvagt äss, en suitedconnector eller ett lågt pocketpar. Genom att höja ordentligt tvingar vi fram en fold, eller så får vi in pengar i pottens medan vi leder och har position. Har han ett monster så reraisar han antagligen och då kan vi lägga oss utan att det kostat alltför mycket. Den andra limparen kan vi vara nästan 100% säkra på har en svag hand, ännu en anledning att höja ordentligt, varför ge honom en billig chans att dra ut oss?

 

2. Vad gör vi nu på floppen?

Som spelat är det svårt att veta var vi står. Det finns ju inga drag uyte så ofta sitter han nog antingen på en dam här, eller så har han ett lägre par eller är helt tom, men betar för att vi ska lägga t.ex. ak eller aj. Jag hade nog höjt till 200 ungefär och sen saktat ner om de inte lade sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vinner inte så mycket ¨på sng va steel?

Nej jag har sällan tid och lust att spela sngs längre. Spelar bara sngs när jag är så tiltad att jag inte kan vinna på cashgame :) Jag har dock svårt att se att det skulle vara så stor skillnad mellan vad som är rätt spel cashgame och det tidiga skedet i en sng. Stackdjupet är ju 75bb och tidigt i en sng borde dollarEV vara lika med markerEV. Hade du förespråkat limp även om detta hade varit cashgame med 75bb stackar?

 

Om jag nu är så fel ute enligt dig så kan du väl ta och förklara vad som är fel i min tankegång. Gärna med mer än en rad så du riktigt får glänsa med dina kunskaper :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har sällan tid och lust att spela sngs längre. Spelar bara sngs när jag är så tiltad att jag inte kan vinna på cashgame :) Jag har dock svårt att se att det skulle vara så stor skillnad mellan vad som är rätt spel cashgame och det tidiga skedet i en sng. Stackdjupet är ju 75bb och tidigt i en sng borde dollarEV vara lika med markerEV. Hade du förespråkat limp även om detta hade varit cashgame med 75bb stackar?

 

Om jag nu är så fel ute enligt dig så kan du väl ta och förklara vad som är fel i min tankegång. Gärna med mer än en rad så du riktigt får glänsa med dina kunskaper :)

 

illerrre får förklara eftersom jag ska iväg, men en grej. Du kan inte jämföra cg och sng så! I en sng så får du ett antal marker, och om du vill ha $ så måste du komma bland de 3 bästa. När du lirar cg så kan du fylla på med marker så fort du tappar några bb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

illerrre får förklara eftersom jag ska iväg, men en grej. Du kan inte jämföra cg och sng så! I en sng så får du ett antal marker, och om du vill ha $ så måste du komma bland de 3 bästa. När du lirar cg så kan du fylla på med marker så fort du tappar några bb.

Jodå det är jag medveten om men jag hävdar ändå att tidigt i en sng så dollarEV ungefär lika med markerEV. Alltså strävar jag efter att maximera mitt markerEV och jag anser att man i detta fall gör detta genom att höja ordentligt med JJ. Jag ser fram emot en utförlig förklaring om varför detta är fel, och även vilka andra fel jag har i mitt resonemang. Nästa gång jag spelar sng pga tilt vill jag kunna vinna mer än jag gjort hittills ;)

 

Någon i tråden förespråkar en större höjning likt mig, men andra föredrar limp. Jag har försökt motivera varför man ska höja. Mitt resonemang må vara rätt eller fel, men jag har försökt i alla fall. Det saknas dock en vettig motivering till varför man ska limpa en såpass bra hand som JJ på knappen i detta läge. Någon kan väl bistå mig med detta?

 

Edit: Sökte på inlägg av illerre. Nästan alla är på en rad där han antingen "analyserar" en hand eller gör sig lustig på mer eller mindre lyckat sätt. Det verkar vara en 15-årig Jacobmal-wannabe alltså, inte stor chans att han skulle våga skriva en riktig förklaring på varför han tycker man ska spela på ett visst sätt :D Det är ju så mycket lättare att bara göra sig lustig över andra :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raise pf är helt okey, jag varierar mig mellan raise och limp...Du har knappen och då är raise helt okey...Oavsett vad alla weak/tighta forumiter säger :)

 

Problemet är att du höjer för lite...t100 hade varit mer lagom (3xBB+1BB/limpare).

 

På floppen har jag inga direkta problem med att vika men oftast synar jag floppen och utvärderar turn.

 

Precis vad jag menade också.. Höjer man till 100 PF istället så får man mer info tror jag. Om UTG re-raisar då är det ju bara att folda JJ... Och de synar så är det ju lättare att sätta motståndarna på bra händer eftersom man höjde rejält innan fluppen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...