Gå till innehåll

Sannolikheten för AA, KK eller AK.


Landby

Recommended Posts

Hur stor är sannolikheten att någon (en eller flera) får hålkorten AA, KK eller AK vid ett bord med 9 spelare?

 

Förmodar att det finns någon programvara eller site som ger/har dessa siffror men hittar det inte. Så tips på detta mottages gärna också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står i böcker, köp en bok. Det lär du behöva.

 

Tack för det konstruktiva svaret :roll:, läsa böcker är bra!

 

Det är säkert ett mycket enkelt statistiskt problem som jag naturligtvis borde ha förmågan att kunna lösa själv eller läsa mig till. Men jag har ibland sett att det finns folk här på forumet som svarat på inlägg även från mindre vetande (som jag uppenbart tillhör).

 

Har bl.a. Harrington on Hold'em, Brunsons Super system och Sklanskys theory of poker. Nu hittade jag inte precis det problemet där. Det är dock lätt att hitta att sannolikheten att bli tilldelad Ess Ess är 0,45% eller att få Ess Kung i samma färg är 0,3% etc.

 

Ursäkta mina brister. Om någon vet svaret så tar jag det gärna. Alternativt kan jag nöja mig med en sidhänvisning i vilken bok det står så lovar jag att läsa detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det eurythmech menar är att denna frågan ställs typ här varje dag så om du inte hittar det i böcker så kan du använda sökfunktionen

 

http://pokerforum.nu/forum/search.php

 

Förstår det, men nu är inte heller sökfunktionen så effektiv i detta fall. Om man t.ex. söker på ”sannolikheten AK” så hittas 1050 inlägg på 21 sidor. Inte helt lätt att hitta svaret.

 

1 - (1 - 28 / 1326)^9 = 17.5%

 

Jag bortser från bunchingfaktorn som är väldigt marginell.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...