Gå till innehåll

$5 rebuy (ITM), shortstack med QK i BB, UTG går all in


Recommended Posts

Det är Pokerstars $5 rebuy. Jag har kvar en stack på 17833 och måste lägga en BB på 2000. Vi har precis passerat ITM-strecket så jag har åtminstone blivit drygt $15 rikare :lol: . Inte mycket att hurra för, då jag två händer tidigare förlorat en 50.000 pott då mina AA inte höll mot K6 :-( .

 

Nåväl, här sitter jag med KQ på BB och behov att dubbla upp. Storstacken (chiptrean) med 73425 som sitter UTG går all in direkt.

 

Min första fråga är hur ni skulle gjort här. Skall jag ställa in mina chips? Har inte tid att vänta så länge på bättre kort.

 

Den andra frågan tycker nästan är intressantare. Varför ställer storstacken in allt från UTG. Har han AA eller KK måste han väl vilja att någon synar. Men en all in så får han troligen bara blindsen (och kanske en smalstack :-( ). Har han sämre hand så får han väl i princip bara syn av stål. Om någon av de andra storstackarna sitter med ett monster så riskerar han ju hela turneringen.

 

Sen kan man kanske tänka lite bakvänd psykologi. Ingen tror att någon kan göra det med AA, och därför gör han det.

 

Vad tror ni att Fi har?

 

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t2000 (9 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

MP2 (t48345)

MP3 (t8540)

CO (t10130)

Button (t74997)

SB (t85368)

Hero (t17833)

UTG (t73425)

UTG+1 (t6080)

MP1 (t79935)

 

Preflop: Hero is BB with Qclub.gif, Kspade.gif.

UTG raises to t73325, 7 folds, Hero?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det är en enkel fold, även om det är troligt att jag skulle ligga under om jag synar. Frågan är väl snarare om min chans att vinna är 10 procent eller 45 procent.

 

Till saken hör att min stack börjar att krympa. Jag har väl iofs forfarande tillräckligt för att kunna stjäla en gång, men de situationerna är ovanliga här.

 

En annan faktor att lägga in är den långa och flacka prisstrukturen. Om jag minns rätt så låg vi här på ca 280 spelare kvar med drygt $30 i prisnivån. Sen är pristrukturen väldigt flack, jag tror att man omkring plats 100 fick ca $60. Det är först när man kommer ner på topp 18 som det börjar bli lite mer pengar och egentligen är det bara finalbordet som är intressant. Med andra ord spelar inte så stor roll om jag åker ut nu eller om 100 spelare. Om blindsen får tugga lite till på mig så kommer det sen nästan inte spela någon roll om jag dubblar upp en gång.

 

Men framförallt är jag konfunderat över att UTG trycker all in direkt. Varför? Någon som har erfarenhet av detta spel? När kan det vara motiverat att göra så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All-in från UTG tyder bara på stål så ingen kan syna, därför ställer han. Samma sak med en höjning från utg det är nästan aldrig någon som synar då man antar att han har stål. Jag hade tagit synen, möter man AA,KK eller AK här får man acceptera det. Men jag tror det är något i stil med 88, 77.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är anten på 1k/2k blindnivån? Utan ante är det IMO en jättefold, med 3k dött och nästan 16 till att syna. Med ante blir det väl lite mer borderline men jag foldar fortfarande, du behöver fortfarande en hel del procent och du har dom antagligen bara emot underpar, men ibland är du dominerad och procenten dras ner. Du leder aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har AK och du ska lägga.

 

Klockrent! Han satt på AK och självklart skulle jag lagt mig. Men det gjorde jag inte…

Sen hade jag tur och vann ändå då min dam hittade färgen…

 

Tycker fortfarande att det är underligt spel att trycka all in från UTG med AKo. Vad vill han med det? Han riskerar ju att bara få syn av AA eller KK. Att bara sno blindsen när man har en så stor stack har ju inte så stort värde.

Men kanske med lite omvänd omvänd psykologi kan kanske motivera det.

 

Så här gick det i alla fall:

 

Preflop: Hero is BB with

Qclub.gif,

Kspade.gif.

UTG raises to t73325, 7

folds, Hero calls t15733 (All-In).

 

UTG has As Kd

 

Flop: (t89858)

6diamond.gif,

Jclub.gif,

6club.gif

(2 players, 1 all-in)

 

Turn: (t89858)

3club.gif

(2 players, 1 all-in)

 

River: (t89858)

4club.gif

(2 players, 1 all-in)

 

Final Pot: t89858

 

Hero has Qc Ks (flush, queen high).

UTG has As Kd (one pair, sixes).

Outcome: UTG wins t57492. Hero wins t32366.

 

Sen lyckades jag hålla mig i liv till plats 40.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...