Gå till innehåll

Lumpare?


Kumsano

Recommended Posts

Finns det några roligare Lumpare här inne? Som gör lumpen just nu menar jag, nånstans runtom här i sverige. Jag ligger inne i marinen nere i Karlskrona nu i varje fall. Riktigt sköj är det!

 

Men vad f... Att tjänstgöra i marinen är inte att göra lumpen. Ni äter ju trerätters varje dag och har räkcocktails till kvällsmål. Skärp dig och lär dig att mörda med (1)yxa, (2)spade, (3)kniv istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad f... Att tjänstgöra i marinen är inte att göra lumpen. Ni äter ju trerätters varje dag och har räkcocktails till kvällsmål. Skärp dig och lär dig att mörda med (1)yxa, (2)spade, (3)kniv istället.

 

haha! *småskrattar* det ligger en liten "lögn" i det jag skrev. Jag ligger inte inne på marinbasen. Bor på en ö några kilometer ut i "havet", bräckt vatten. Tjänstgör på Basskyddskompaniet. Är meningen att jag skall bli hundförare. Kan dock inte göra annat än o hålla med dig om att det är riktig kanonmat när vi bor inomhus. Är vi i tält är det dock andra bullar. Då blir det fryspåse med mat i. Mindre gott kan jag lova dig. Gjort lumpen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha! *småskrattar* det ligger en liten "lögn" i det jag skrev. Jag ligger inte inne på marinbasen. Bor på en ö några kilometer ut i "havet", bräckt vatten. Tjänstgör på Basskyddskompaniet. Är meningen att jag skall bli hundförare. Kan dock inte göra annat än o hålla med dig om att det är riktig kanonmat när vi bor inomhus. Är vi i tält är det dock andra bullar. Då blir det fryspåse med mat i. Mindre gott kan jag lova dig. Gjort lumpen?

 

 

Kul?

 

 

Fryspåse? Vad är du för tönt?

 

När jag låg inne drack vi tallbarrste och käkade vassrötter. En gång när det var fest fick vi slakta några vädurskaniner att göra soppa på.

 

Hade jag legat inne nu så hade jag spenderat helgen ute i bushen jagad av hundpatrull och tvungen att sova under vindskydd om jag hade fått sova alls.

 

Inte suttigt framför nätet och såsat. :shock:8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är också från Nybro ursprungligen och gjorde lumpen i kallekrona men det är ca 12-13 år sen så skit har nog hunnit förändras på den tiden.

 

Jennez har dock rätt angående maten. Satt på staben och skickade signaler på havet = käkade samma mat som högdjuren :mrgreen:

 

Det vet i fasen om det har förändrats så mycket här. Ytterst tveksam. Du får väl titta hit nån gång!

 

Kul?

 

Fryspåse? Vad är du för tönt?

 

När jag låg inne drack vi tallbarrste och käkade vassrötter. En gång när det var fest fick vi slakta några vädurskaniner att göra soppa på.

 

Hade jag legat inne nu så hade jag spenderat helgen ute i bushen jagad av hundpatrull och tvungen att sova under vindskydd om jag hade fått sova alls.

 

Inte suttigt framför nätet och såsat.

 

 

Kul att man bemöts så himla trevligt i detta forum. Ser på ett flertal ställen att folk beter sig riktigt illa. Jag hade i varje fall inte valt och kastat ur mig "tönt" till någon jag varken känner eller har nån erfarenhet av. Fryspåse var måhända fel ord av mig. Ursäkta mig då, men inte fasen ska man bli bemött som skit pga en sådan sak? Här försöker jag skapa en social stämning mellan de som kanske ligger inne i lumpen nu, och på helger som mig spelar poker. Har du något problem med det så behöver du inte yttra dig här överhuvudtaget anser jag. Bara tråkigt när folk kommer in och förstör trådar.

 

Hur som helst, det måvahänt att det var så när du gjorde lumpen, beror nog på lite vad man ligger inne som med. En kustjägare har ju sällan samma utbildning som en Bassäk, kock, mekaniker eller Skyddsvakt. Det är ju rätt logiskt eller hur? Det har ju olika uppgifter. Eftersom du hade det så himlans hårt, du kanske skrev med en viss smula ironi vad vet jag. Vad låg du inne som då undrar jag?

 

Förövrigt, Tallbarrste är riktigt gott! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var ironi även om det var sant.

 

En sak kan jag säga om du skall bli hundförare. Hundar är överskattade.

 

Jag var stationerat i en underrättelsepluton.

 

Hehe, okej! Jo, jag skulle först bli en helt vanlig Bevakningssoldat. Men efter att det gått så bra för mig på prov, skytte etc. så beslutade Kapten att han trodde att jag hade vad som krävdes för att bli hundförare. Det är väldigt sällsynt att man blir hundförare nu för tiden så jag är rätt nöjd faktiskt, visst, hundar är kanske överskattade. Jag tror att det blir roligare i varje fall. Vet inte alls vad du tycker om det.

 

Underrättelsepluton, det låter rätt fett ändå. Jag har hört lite om Underrättelseplutonera från mina fenrikar. Det lär nog vara bra mycket jobbigare än o ligga in som Vakt som jag gör i. Eller tror du inte det? :)

 

Förövrigt tänkte jag passa på och säga Godmorgon! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hundar är kanske överskattade.

 

En riktigt bra utbildad hund är inte överskattad. Själv så har vi en hund som kan spåra (ex människor eller material) attackläge då man ger ett visst kommando till hunden då en tjyv är framför denne. Hunden börjar då skälla och skulle tjyven röra på sig så kommer det göra ont i armen och en bra hund släpper aldrig ett sådant grepp.

 

Hundar är till stor hjälp när folk irrat bort sig i skogen, i laviner eller när det gäller att spåra upp droger så jag tror faktiskt att utbildade hundar är underskattade generellt sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjort lumpen?

 

Spenderade drygt 3 av mina bästa år i försvarsmaktens tjänst. 15 månader som pansarskytteplutonchef inledningsvis, därefter sysslade jag iofs med mesgöra på info.

 

Jag hade skitkul i lumpen, hoppas att du har lika kul! Och ta vara på tiden med kompisarna, snart står ni utanför vakten, nymuckade med muckarbidraget i näven och många kommer du troligen inte att träffa igen.

 

Btw, hundförare är en typ 10 ggr roligare tjänst än bassäksold så ta chansen om du får den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En riktigt bra utbildad hund är inte överskattad. Själv så har vi en hund som kan spåra (ex människor eller material) attackläge då man ger ett visst kommando till hunden då en tjyv är framför denne. Hunden börjar då skälla och skulle tjyven röra på sig så kommer det göra ont i armen och en bra hund släpper aldrig ett sådant grepp.

 

Hundar är till stor hjälp när folk irrat bort sig i skogen, i laviner eller när det gäller att spåra upp droger så jag tror faktiskt att utbildade hundar är underskattade generellt sett.

 

För det första handlar det inte så mycket om hunden utan allt är beroende på föraren. För att bli lite teoretisk så är en skattning subjektiv. Jag utgick från gemene man som tror hundar alltid kan göra underverk. Missförstå mig rätt. Hundar är bra men överkattade. Specialtrupper som man kan anta är de som kommer i skarp situation har kontramedel som är ganska effektiva mot hundar. Jag diskuterade detta med en kille en gång som jag har för mig hade jobbat för en undergrupp till Mossad. Det är skrämmmande vilken utrustningsarsenal special special forces har tillgång till. Men nog om det.

 

 

 

Hehe, okej! Jo, jag skulle först bli en helt vanlig Bevakningssoldat. Men efter att det gått så bra för mig på prov, skytte etc. så beslutade Kapten att han trodde att jag hade vad som krävdes för att bli hundförare. Det är väldigt sällsynt att man blir hundförare nu för tiden så jag är rätt nöjd faktiskt, visst, hundar är kanske överskattade. Jag tror att det blir roligare i varje fall. Vet inte alls vad du tycker om det.

 

Underrättelsepluton, det låter rätt fett ändå. Jag har hört lite om Underrättelseplutonera från mina fenrikar. Det lär nog vara bra mycket jobbigare än o ligga in som Vakt som jag gör i. Eller tror du inte det? :)

 

Förövrigt tänkte jag passa på och säga Godmorgon! =)

 

Jo det blir nog givande. Hundar är roliga djur förutom att de typ är det mest effektiva bevakningsinstrumentet.

 

Lumpen är givande på många andra sätt. Den ger ett perspektiv och är garanterat ett populärt samtalsämne om du åker utomlands. (förutom för israeler)

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu blir så att jag blir hundförare så tror jag att det blir sjukt skoj, att lära en hund ett och annat. Låter kul ivarje fall. Hellre det än att sitta i ett vaktbås 24/7 :roll: Men vad vet jag, jag har ju inte börjat än.

 

Psykologen, det låter som om du haft en jäkligt rolig tid hos försvarsmakten, är nog roligare om man är "högt uppsatt" om man nu kan kalla det de.

 

Tack för all Feedback osv. Verkar dock inte vara allt för många som gör lumpen nu för tillfället, inte pokerspelare här i varje fall, visserligen är det många här på pf.nu som bara idlar, alltså inte skriver, skulle vara kul om några fler skrev!

 

Ha de gott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
Rycker in 28e januari i Boden (I19)

 

Kommer bli jävligt fett men kommer sakna pokern hårdare än något annat man kan sakna hårt :(

 

EDIT: Brukar folk lira poker i lumpen?

 

1. Boden är inte jävligt fett, snarare kallt och mörkt.

2. Det var i lumpen jag spelade Texas första gången, det är nog bara att plocka med markerna så får du spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...