svint0 Postad 13 Mars , 2007 Rapport Postad 13 Mars , 2007 Jag har köpt ett Nintendo Wii. Och jag ska även köpa en ny TV i dagarna! Det jag undrar är om det blir bättre bildkvalite när jag spelar om jag köper en Komponentkabel för Wii, som jag kopplar in i TVn. Tvn jag ska köpa är en 37" LCD , antagligen en Sharp eller en LG. Båda har komponentvideo ingångar.. Någon som är insatt i detta och kan ge mig ett bra svar? Citera
Loveless Postad 13 Mars , 2007 Rapport Postad 13 Mars , 2007 Har inte koll på vad Wii har för utgångar, men lite generellt (bäst till sämst): HDMI/DVI - Ren digital signal mellan två digitala media, kan inte bli fel. Komponent - Skiljer sig mot RGB med hur den analoga signalen delas upp, de flesta anser att komponent är bättre. RGB/scart - Fortfarande helt ok. Citera
svint0 Postad 13 Mars , 2007 Författare Rapport Postad 13 Mars , 2007 Okaj. Tack för svaret. Men ah. Jag såg att det fanns Komponentkablar till salu när jag kollade på tillbehör till Wii, så blev helt klart nyfiken Och vet man inget så har man ju detta forum att fråga på Citera
AnnaDea Postad 13 Mars , 2007 Rapport Postad 13 Mars , 2007 Ja, det blir bättre bild med komponent kabel. Du kan få ut 480p istället för 480i. Citera
brut Postad 13 Mars , 2007 Rapport Postad 13 Mars , 2007 Har inte koll på vad Wii har för utgångar, men lite generellt (bäst till sämst): HDMI/DVI - Ren digital signal mellan två digitala media, kan inte bli fel. Komponent - Skiljer sig mot RGB med hur den analoga signalen delas upp, de flesta anser att komponent är bättre. RGB/scart - Fortfarande helt ok. Jag har HDMI kabel men viasat sänder inte det ännu tror jag(måste man inte ha en särskild box också?). Sedan så tror jag inte att DVD visas i HDMI(i alla fall står det inte någonstans på filmerna) Blir det bättre bild ändå fast det inte är HDMI sändningar eller kanske rent utav sämre än Scart kabel? Eller spelar det ingen roll? Scart kabeln är ju tjockare:shock: det brukar ju vara bra med tjocka kablar tex till högtalare. Edit I och för sig ska ja inte klaga jag är jävligt nöjd med min bild. Kanske har jag för kassa ögon och hjärnbark för att "förstå" att bilden blir bättre med HDMI . Förut hade jag en skit boxer och bilden blev ganska kass, eller rent ut sagt helt värdelös. Så jag rekom viasat. dessutom har de ett ganska bra kanalutbud jmf med boxern. Nu behöver man ju inte åka till macken och hyra p-rullar var och var annan dag hehe.I och för sig bor jag så jävla långt i från TV masten (nacka) att det kanske var därför. Citera
Loveless Postad 13 Mars , 2007 Rapport Postad 13 Mars , 2007 HDMI har ingenting med HDTV att göra (vilket viasat som sagt inte sänder ännu). HDMI är en digital signalöverföring. Har du en box med HDMI kontakt och en tv som klarar detsamma så skulle jag byta direkt. Anledningen är att du får förluster i konverteringarna ifrån digitalt till analogt och sen tillbaka till digitalt som sker vid övriga kopplingar. Citera
snudde Postad 13 Mars , 2007 Rapport Postad 13 Mars , 2007 tänkte skaffa ett wii om det nu släpps lite fler än 2st/land inom en snar framtid, har dock ingen tv. funkar det att koppla till skärmen? har både digital o analog ingång Citera
SaInT Postad 14 Mars , 2007 Rapport Postad 14 Mars , 2007 tänkte skaffa ett wii om det nu släpps lite fler än 2st/land inom en snar framtid, har dock ingen tv. funkar det att koppla till skärmen? har både digital o analog ingång Jag tror det. Men har för mig att du behöver en adapter isf. Googla. Citera
Recommended Posts