Gå till innehåll

Syna All-in på Bubblan?


Recommended Posts

2 jobbiga situationer uppstod senaste SNGn. Synar ni här?

 

Hand 1:

Seat 1: `t Helletje (3875 in chips)

Seat 5: HERO (2840 in chips)

Seat 8: FINBSS1 (2225 in chips)

Seat 9: malpas (4560 in chips)

`t Helletje: posts the ante 25

HERO: posts the ante 25

FINBSS1: posts the ante 25

malpas: posts the ante 25

`t Helletje: posts small blind 200

HERO: posts big blind 400

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO [Js Ah]

FINBSS1: folds

malpas: folds

`t Helletje: raises 2800 to 3200

HERO: ???

 

 

HAND2:

Seat 2: ksnik (4790 in chips)

Seat 5: HERO (2770 in chips)

Seat 8: fidal (1650 in chips)

Seat 9: stulle3 (4290 in chips)

ksnik: posts the ante 50

HERO: posts the ante 50

fidal: posts the ante 50

stulle3: posts the ante 50

ksnik: posts small blind 300

HERO: posts big blind 600

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO [9h 9c]

fidal: folds

stulle3: folds

ksnik: raises 3000 to 3600

HERO: ???

 

-Överkursfråga: Varför synar alltid folk när man pushar med en skräphand HU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Njaeenej - För att dom kan se dina kort.

 

Jag tänker inte förklara här varför jag foldar - svaren finns i TT-tråden.

 

För mig finns inte fold på världskartan, så det ska bli verkligt intressant att kolla TT-tråden...

 

Edit: Har nu gjort så och ser inget egentligt argument till varför det skulle vara bättre att folda än att pusha. Såg också att du skulle vika ett 65-35...Det må så vara att du är en vinnande spelare, men har det aldrig slagit dig att du kanske skulle vinna ÄNNU MER om du modifierade din spelstil? Det är sååå EV- att inte ta 65-35...Hur långt ner viker du här?

Såhär spelar ju fi med ATC...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 jobbiga situationer uppstod senaste SNGn. Synar ni här?

 

Dealt to HERO [Js Ah]

FINBSS1: folds

malpas: folds

`t Helletje: raises 2800 to 3200

HERO: ????

 

Jag synar nog här. Det är därför jag hamnar ootm så ofta :lol:. Om du inte har någon annan read som supertajt eller?

 

 

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO [9h 9c]

fidal: folds

stulle3: folds

ksnik: raises 3000 to 3600

HERO: ????

 

Jag synar nog här med. Det är därför jag hamnar ootm så ofta :lol:. Om du inte har någon annan read som supertajt eller?

 

 

-Överkursfråga: Varför synar alltid folk när man pushar med en skräphand HU?

 

Därför de har en html-länk så de ser dina kort 8-):lol:.

Nä, men vad är skräphand för dig HU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 1: Ställer SB med ATC så ska dy syna med 16,9% och där ingår såklart AJ.

 

Räknat på att Fi ställer med ATC.

Equity vid syn: 22.24%

Equity vid fold: 20.66 %

Diff: +1.58%

 

Ställer Fi med topp 36% så är det break-even.

 

Bara du som vet hur brett Fi ställer.

Hand 2: Ställer SB med ATC (vilket han MÅSTE GÖRA HÄR, annars suger han totalt) så ska du syna med 18,4% och där ingår 99.

 

Räknat på att Fi ställer med ATC.

Equity vid syn: 24.74 %

Equty vid fold: 20.01 %

Diff: +4.73%

 

Fi måste ställa så pass tight som med 17% för att göra detta break-even..

 

 

---------

 

Båda händerna är alltså oftast syn. Den första beror väl lite på hur tight du tror Fi pushar men hand nummer 2 är i praktiskt taget alltid syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det finns en miljon spelare som INTE pushar med ATC på SB här, believe me. Jag tror inte ens att de flesta gör det. Tycker det är viktigt att komma ihåg.

Hursomhelst lutar jag åt syn, särskilt i andra handen. Orkar inte fundera så mkt just nu dock, ska iväg till bolaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig finns inte fold på världskartan, så det ska bli verkligt intressant att kolla TT-tråden...

 

Edit: Har nu gjort så och ser inget egentligt argument till varför det skulle vara bättre att folda än att pusha. Såg också att du skulle vika ett 65-35...Det må så vara att du är en vinnande spelare, men har det aldrig slagit dig att du kanske skulle vinna ÄNNU MER om du modifierade din spelstil? Det är sååå EV- att inte ta 65-35...Hur långt ner viker du här?

Såhär spelar ju fi med ATC...

Om du verkligen läst ALLT och förstått allt korrekt så... jag har förklarat varför jag inte vill vinna ÄNNU MER.

Det är förklarat i min DB också.

Det är helt ok att syna, jag kanske t.o.m. gör det. (begränsat med info i posten)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 2 är iaf inte svår mtp att Fi måste pusha extremt tight för att detta ska vara ett vik.

 

Jag vet inte hur högt han spelar, men det finns ju verkligen personer som inte pushar atc här. Långt ifrån. Finns många som tänker jag har en stor chiplead så jag kan folda allt utom de riktigt bra händerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 1: Ställer SB med ATC så ska dy syna med 16,9% och där ingår såklart AJ.

 

Räknat på att Fi ställer med ATC.

Equity vid syn: 22.24%

Equity vid fold: 20.66 %

Diff: +1.58%

 

Ställer Fi med topp 36% så är det break-even.

 

Bara du som vet hur brett Fi ställer.

Hand 2: Ställer SB med ATC (vilket han MÅSTE GÖRA HÄR, annars suger han totalt) så ska du syna med 18,4% och där ingår 99.

 

Räknat på att Fi ställer med ATC.

Equity vid syn: 24.74 %

Equty vid fold: 20.01 %

Diff: +4.73%

 

Fi måste ställa så pass tight som med 17% för att göra detta break-even..

 

 

---------

 

Båda händerna är alltså oftast syn. Den första beror väl lite på hur tight du tror Fi pushar men hand nummer 2 är i praktiskt taget alltid syn.

 

 

Håller som sagt helt med, man kan nog iofs räkna bort AA,KK för att höja siffran ännu mer :lol: . Sen är väl skillnaden 1,58 procentenheter, vilket gör en skillnad mellan valen på drygt 7%:mrgreen:

 

Om du verkligen läst ALLT och förstått allt korrekt så... jag har förklarat varför jag inte vill vinna ÄNNU MER.

Det är förklarat i min DB också.

Det är helt ok att syna, jag kanske t.o.m. gör det. (begränsat med info i posten)

 

Ok, men varför sitter du här på forumet och skriver 2500 inlägg? För att du är så nöjd med din spelstil? Min synpunkt var att jag tycker du saknar ett "tekniskt" argument där det framgår varför du viker och avstår EV+. Saknar det fortfarande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men varför sitter du här på forumet och skriver 2500 inlägg? För att du är så nöjd med din spelstil? Min synpunkt var att jag tycker du saknar ett "tekniskt" argument där det framgår varför du viker och avstår EV+. Saknar det fortfarande...
Ah! Du har alltså inte läst allt eller inte förstått allt. Då är det inte lätt.

 

Om det stör dig att jag skriver mycket så kan du alltid sätta mig på ignore.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur högt han spelar, men det finns ju verkligen personer som inte pushar atc här. Långt ifrån. Finns många som tänker jag har en stor chiplead så jag kan folda allt utom de riktigt bra händerna.

 

Och då spelar de personerna den handen All-in? :shock: Såna spelare skulle jag vilja möta, när de har ett M på 5 sitter de och väntar på monster (bättre än 99 tydligen), de riskerar inte att åka ut och de möter en så pass vek spelare som viker 99 i det läget. (För det måste väl fi veta vid det här laget att du är weaktight som satan?). Titta på Consp siffror igen.

Vilket är argumentet med nivå? Gör de så mer sällan på högre nivå? Icke!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah! Du har alltså inte läst allt eller inte förstått allt. Då är det inte lätt.

 

Om det stör dig att jag skriver mycket så kan du alltid sätta mig på ignore.

 

Jag har läst hela tråden (TT) och ser att det inte är nån som har förstått dig. Missförstått geni? Jag tror att jag förstått vad de andra skriver, men du får gärna förklara en gång till varför det är bättre att vika här såväl som TT-handen. Viker du 99 här också?

Klart jag kan sätta dig på ignore, men varför? Jag undrar isf varför du inte sätter alla andra på ignore, när du ändå inte tar intryck när folk bevisligt presenterar att vissa spel är EV+. Får känslan av Sancho Pancho...

 

EDIT:

..och nu har jag läst ditt "personliga brev". Tycker du har fel i det mesta!

 

Spelstilar är inte 2 sidor av ett mynt, det är betydligt mer mångfacetterat än så! "Vi andra hanterar" kanske fler spelstilar och vet att man måste skifta spelstil/tempo i takt med att SNG:n lider mot sitt slut. Cashgame vore kanske nåt för dig annars, helst då limit. Lågvarians utlovas.

 

För att vinna ännu mer måste man kunna växla tempo, ju bättre du är på det, desto mer vinner du. Ytterst viktigt är detta vid bubblan. Du verkar mena att du spelar samma starthänder i slutet av, som i början av SNG:n?

 

Att pusha eller folda dessa påverkar variansen genom att du förlorar jämnare och vinner mindre när du foldar. Du säger det ju själv; "Poker är vadslagning med dold information", därför måste du ju spela efter oddsen! Du kommer ju aldig att få fullständig info!!!

 

Och vad är det för amatörpsykologi om att downswingsen påverkar mer aggressiva spelare hårdare? Och varför skulle downswingsen vara svårare att stoppa bara för att man inte är weaktight? Jag kan tycka att det borde vara precis tvärtom!

 

Och vad har bankrullen med det hela att göra, please explain!!! Det är väl där variansen får betydelse. Du säger ju ändå att du spelar för att dryga ut hushållskassan, varför inte kliva upp en nivå om du nu spelat 3000 SNG på 5$nivån?

 

EDIT:

Så här skrev du om TT-handen:

"att syn troligen (vi kan inte veta) är rätt i det långa loppet, men att variansen blir större också". Ärligt, jag hajjar inte ett skit. Men det visste du ju redan ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och då spelar de personerna den handen All-in? :shock: Såna spelare skulle jag vilja möta, när de har ett M på 5 sitter de och väntar på monster (bättre än 99 tydligen), de riskerar inte att åka ut och de möter en så pass vek spelare som viker 99 i det läget. (För det måste väl fi veta vid det här laget att du är weaktight som satan?). Titta på Consp siffror igen.

Vilket är argumentet med nivå? Gör de så mer sällan på högre nivå? Icke!

 

Ja det skulle förmodligen pusha all in då. Mer sällan på högre nivå? Inte en aning jag har inte spelat så högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyntax...

 

AJ-handen är absolut ofta ett vik eftersom Fi säkert kan ställa rätt tight där. Absolut.

 

Däremot 99-handen känns verkligen som en syn eftersom jag har svårt att tro att Fi ställer så pass tight som han måste göra för att syn ska vara $EV-. Jag förstår självklart konceptet med att ge upp $EV i vissa situationer men här känns det som att vi ger upp för mycket om vi viker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyntax...

 

AJ-handen är absolut ofta ett vik eftersom Fi säkert kan ställa rätt tight där. Absolut.

 

Däremot 99-handen känns verkligen som en syn eftersom jag har svårt att tro att Fi ställer så pass tight som han måste göra för att syn ska vara $EV-. Jag förstår självklart konceptet med att ge upp $EV i vissa situationer men här känns det som att vi ger upp för mycket om vi viker.

 

Consp...;-)

Vi har ett M på 4 i det här läget och vi får inte så många chanser till. IMO är det rätt av fi att pusha ATC. Raise finns ju inte hos fi, så det är antingen vik eller ställ. Tror att det var Cyntax som länkade till en alldeles utmärkt artikel om detta, ska kolla om jag kan hitta den.

Tror bara att du försökte vara snäll...:lol:

Den andra handen mår jag bara dåligt av:-(

Mer Moneymaker åt folket!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Consp...;-)

Vi har ett M på 4 i det här läget och vi får inte så många chanser till. IMO är det rätt av fi att pusha ATC. Raise finns ju inte hos fi, så det är antingen vik eller ställ. Tror att det var Cyntax som länkade till en alldeles utmärkt artikel om detta, ska kolla om jag kan hitta den.

Tror bara att du försökte vara snäll...:lol:

Den andra handen mår jag bara dåligt av:-(

Mer Moneymaker åt folket!!!

 

AJ-handen...

 

Det beror ju på vem man möter och har Fi varit dålig och alldeles för tight tidigare på bubblan/semibubblan så tror jag helt klart fold ofta kan vara rätt. Mot en duktig spelare som jag vet ställer jättebrett (med allt) så synar jag såklart.

 

Det jag ville få fram i den förra posten var att AJ absolut inte är någon instasyn (kolla siffrorna jag skrev på första sidan).

 

99-handen måste som sagt vara jättesyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyntax...

 

AJ-handen är absolut ofta ett vik eftersom Fi säkert kan ställa rätt tight där. Absolut.

 

Däremot 99-handen känns verkligen som en syn eftersom jag har svårt att tro att Fi ställer så pass tight som han måste göra för att syn ska vara $EV-. Jag förstår självklart konceptet med att ge upp $EV i vissa situationer men här känns det som att vi ger upp för mycket om vi viker.

 

Ja jag tor också han ställer med i stort sett allt här, men vi kan aldrig vara 100% säkra då vi inte vet tidigare spel.. Men 95% säkra eller något kan vi väl vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...