Gå till innehåll

Syna all in på semibubblan med TT?


Recommended Posts

Okey. Grejen är den att JAG ANSER att Cyntax ofta har fel i sina analyser. Jag har absolut inget emot honom som person, snarare tvärt om så tycker jag han verkar trevlig. Anyway, det är min åsikt att jag tycker att han ofta har fel, och det måste jag väl få säga eller?

 

Känns som att toleransnivån i SnG-forumet har blivit nästintill barnsligt låg och det verkar som om det är bättre med ryggdunkar och gruppkramar än att föra en argumentation.

 

 

Jag håller helt med dig och du VET attt jag verkligen lyssnar på det du skriver då du vet vad du pratar om. Det är bara tråkigt när det blir dålig/barnslig stämning. Just nu känner jag mig verkligen helt mittemellan dessutom! Tycker att Cyntax är en bra/trevlig person som skriver bra inlägg. Han är ju dessutom en person som nu lägger en hel del tid på mig, något jag uppskattar enormt!

Sen har ju alla olika spelstilar, strategier osv, ibland är dessa bra, ibland är de sämre. Än så länge har jag inte kunskap/erfarenhet nog att kunna sålla bland detta. Jag säger alltså inte nån har mer rätt än nån annan men nåt ben måste jag ju stå på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 77
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

syyyyyyyyyyyyyn

Jag synar utan att blinka.

Jag viker definitivt inte här.

Hade synat alla dagar utom på julaftonen.

Syn så det skriker om det!

För mig låter det som att ni är sååååååå säkra på er sak. Att +ev för syn är enormt stor. Är den det?

Vilken push range ska vi sätta Fi på?

 

EV Diff./Push%/Push kort

-2,3% 5% 99+,AQ+

+0,4% 10% 55+,ATo+,A8s+,KQs

+0,9% 12% 44+,A7s+,A9o+,KJs+

+1,6% 15% 33+,A7o+,A4s+,KTs+

+1,8% 20% 33+,A4o+,A2s+,KJo+,KTs+

 

Vilka kort tror vi att Fi vill riskera hela sin stack med?

Om han pushar med 12% av alla starthänder är det en marginell +ev vi har. +0,9% humph.

Då frågar jag: +0,9% = "Syyyyyn", "Syn alla dagar", "Syn så det skriker om det!" osv... Är det verkligen så solklar syn helt plötsligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig låter det som att ni är sååååååå säkra på er sak. Att +ev för syn är enormt stor. Är den det?

 

Då frågar jag: +0,9% = "Syyyyyn", "Syn alla dagar", "Syn så det skriker om det!" osv... Är det verkligen så solklar syn helt plötsligt?

 

Jag tror tom att Fi mkt väl kan vara bredare än 20%. Och som grädden på moset tror jag inte det alltid är push med JJ+ från fi här. Kanske inte ens med AKs.

 

Och sen tror jag att vi är bättre än fi på bubbelspel som stor CL vilket ökar våran edge än mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är en självklar syn.

 

0,9% må låta väldigt lite (nu tror jag iofs att vi har bättre än så, QQ+ är kraftigt underrepresenterade i Fis HD) men räknar vi om det till dollar så ser det genast mycket mer ut. Räknat på en $60 SNG så har vi ett EV+ på $4,455. Snittar vi $4 i vinst per SNG har vi en ROI på 6,67%.

 

Det är möjligt att vi på låg nivå kan ha ett så pass stort övertag på våra motståndare att vi faktiskt kan tjäna på folden. Men är vi så bra att vi korrekt kan folda här (dvs. vi krossar motståndet) spelar vi på en alldeles för låg nivå - och det är ju EV-. Vidare är det ju otroligt dumt att lära sig ett spel som möjligtvis är bra på den nivå vi spelar nu men garanterat är jättefel på en högre nivå om vi inte tänkt stanna på nuvarande nivå för evigt.

 

Det som i mitt tycke gör synen självklar utan att ens börja studera ICM (vilket vi ju trots allt inte hinner när vi spelar) är att vi

 

a) vet att TT är en stark hand

b) vid seger äger vi bubblan

c) vid förlust är läget trots allt ingen katastrof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort inlägg, kommer nog mer sen:

 

Att vi anser oss vara bättre än motståndarna känns som ett argument FÖR syn.

Vi kommer nämligen väldigt ofta kunna kämpa oss tillbaka från 10xbb.

 

Skulle man inte också tänka på att det kan vara ett argument för fold med i med att vi med vår stora stack kan blindsteala mer? Kanske inte.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle man inte också tänka på att det kan vara ett argument för fold med i med att vi med vår stora stack kan blindsteala mer? Kanske inte.......

 

Det tror jag inte.

 

Vi har absolut nytta av vår skicklighet och (hoppas jag, men är inte helt säker) aggressivitet som storstack också. Men en stor skillnad på en stack på 1500 och en på 7000 är att vunna marker är så oerhört mycket mer värda med den mindre stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw, skulle vi syna här och vinna handen kommer vi ha monsterstacken och därmed kunna äga bubblan, vilket är jävligt viktigt. Förlorar vi handen så är vi okey med ändå.
Att vi anser oss vara bättre än motståndarna känns som ett argument FÖR syn.

Vi kommer nämligen väldigt ofta kunna kämpa oss tillbaka från 10xbb.

Nej nej nej. Ni tänker helt galet!

 

Med en liten stack så får man färre options, så de spelar ingen större roll om man e bra eller dålig spelare.

Jag folda för jag tycker jag är en bättre spelare.

Samma sak, har du en jättestor stack som e mkt större än dom övrigas, kan du ändå inte använda din gigantiska stack för att maximera dina vinster s.a.s, du kan bara vinna max det den näst största stacken har.

Ergo, onödigt att ta en ev coinflip alt ligga efter.

Sen har nån tidigare sagt (iofs då de gäller cashgames) man ska i regel tro att motspelaren har det han reppar, såvida man inte har anledning att tro annorlunda.

Så även om man är en bättre spelare, har man ingen enorm nytta annat än det känns tryggare att vinna den dära ev coinflippen.

Argumentet att en bra spelare kan kämpa sig tillbaka från 10bb håller inte just därför han inte har en mycket större edge som en shortstack än vad en random fisk har, han har heller inte nån större edge av att ha en gigantisk stack vs den största stacken.

En bra spelares största value ligger ju i sitt +ev/implied, sätta folk på händer å kunna sina odds, under 10bb så e d ju i princip bara gambling om man inte extremt vek.

/Cyntax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte förstår varför det är bra att ha en stack på 7000 på bubblan när det finns en stack med < 1000 så vet jag faktiskt inte vad jag ska säga.

 

Och jo, med en stack på 10xbb förväntar i varje fall jag mig att spela bra mycket bättre än motståndare skulle i motsvarande läge, och ha en stack som är undervärderad av ICM. Det är inte direkt att hitta openpushar och pushar över limpare. Även resteals över minraise (eller resteals efter att vi samlat upp lite marker), och klara av den biten otroligt mycket bättre än randomfi.

 

Jag förstår inte heller snacket om coinflip.

 

Ju mer jag tänker på handen, desto mer glasklar blir synen.

Som jag, Myssion, Macallan och kanske nån mer varit inne på, så är de höga paren antagligen något vi bara ser i undantagsfall här. Vi kan rent utav vara uppe mot lägre par oftare än högre par. Lägg därtill alla oparade händer som vi är favorit mot i olika stor utsträckning. Vi kan nog vara uppemot 60% här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med all respekt Cyntax.

 

Jag tycker oxå att du är ute och cyklar lite här i varför man inte ska syna.

 

Självklart så är det så att 10BB räcker gott för en bra spelare att ta sig tllbaka till toppen med.

 

Dessutom tror jag du överskattar Fi HD i det aktuella fallet. Den är mycket vidare än vad du tror.

 

Så syn måste bli enda alternativet här för mervärdet med att va CL med så stor stack är så mkt större än risken att "bara" få 10BB kvar. Att ni ändå vann sedan har inte med saken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej nej. Ni tänker helt galet!

 

Med en liten stack så får man färre options, så de spelar ingen större roll om man e bra eller dålig spelare.

Jag folda för jag tycker jag är en bättre spelare.

Samma sak, har du en jättestor stack som e mkt större än dom övrigas, kan du ändå inte använda din gigantiska stack för att maximera dina vinster s.a.s, du kan bara vinna max det den näst största stacken har.

Ergo, onödigt att ta en ev coinflip alt ligga efter.

Sen har nån tidigare sagt (iofs då de gäller cashgames) man ska i regel tro att motspelaren har det han reppar, såvida man inte har anledning att tro annorlunda.

Så även om man är en bättre spelare, har man ingen enorm nytta annat än det känns tryggare att vinna den dära ev coinflippen.

 

Men alltså, det här är ju bara fel.

 

1) Du foldade därför att du i extrem utsträckning överskattar din egen kunskap mot dina motståndares, samt att du inte förstår värdet av att vara överlägsen chippie på bubblan när vi har en tydlig shortstack.

 

2) Ja, vi kan bara vinna det motståndaren har i sin stack vilket betyder att vi riskerar en liten del av vår stack medan motståndaren riskerar hela sin stack, varför motståndaren måste spela jättetight (eller jättefel). Vilket betyder att vi kan stjäla blinds - vilket är vad SNG handlar om - med minimal risk.

 

3) Ergo, en coinflip här är bra. Vi har garanterat bättre än en coinflip. Och att du inte förstår att vi har bättre än en coinflip här visar att du a) inte alls är så bra på att läsa motståndarnas händer som du tror eller b) saknar grundläggande kunskaper om Texas-händernas värde.

 

4) Ja, vi ska tro att Fi har vad han representerar - och inte fan är det AA, KK eller QQ han representerar.

 

Argumentet att en bra spelare kan kämpa sig tillbaka från 10bb håller inte just därför han inte har en mycket större edge som en shortstack än vad en random fisk har, han har heller inte nån större edge av att ha en gigantisk stack vs den största stacken.

 

Jag vet inte, men jag antar att du har fetmarkerat texten för att den i ditt tycke är viktig och korrekt men åter så är det bara fel.

 

Den bra spelaren är mycket bättre på att hantera en liten stack än random Fi. Det är i push-fold spelet kring bubblan den bra spelaren har sin största edge i ett SNG.

 

Och den bra spelaren har en enorm edge av att vara jättestack på bubblan. I CG är skillnaden mellan den största stacken och den näst största stacken irrelevant, i ett SNG är samma skillnad ofta avgörande och alltid väldigt viktig.

 

En bra spelares största value ligger ju i sitt +ev/implied, sätta folk på händer å kunna sina odds, under 10bb så e d ju i princip bara gambling om man inte extremt vek.

 

Nej, det är inte bara gambling när stackarna är under 10bb. Och tills du har förstått det bör du låta bli att dela ut strategitips samt kommentera folks spel och istället ägna dig åt att studera samt ställa frågor. Att du är en vinnande spelare betyder inte att du är en bra spelare.

 

Extremt vekt spel är att vika TT i aktuell hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta är sagt men Cyntax...du har typ fel i det mesta.

 

Om du inte ser den ENORMA fördelen med att ha en monsterstack på bubblan så är det rätt sick...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allvarligt talat. Antingen är du en WUM eller så är du dum. Ödmjukhet?
Förmodligen en WUM för jag vet inte ens vad det är :shock:
Hehe, killen som synar en all-in med AJ för halva sin stack och sedan viker på flop mot översynande storstack som stoppar in kanske har brister i sitt spel, åh fan.
Som jag förklarade var det för att jag spelade sex sng's och var ITM/HU i fyra av dom. Jag såg bara AJ och klickade. Sen upptäcker jag mitt misstag och foldar. Tror faktiskt jag vände den där också.

Skitsamma. Ja det var sopigt spel för att jag missklickade.

Det mesta är sagt men Cyntax...du har typ fel i det mesta.

 

Om du inte ser den ENORMA fördelen med att ha en monsterstack på bubblan så är det rätt sick...

Jag ser visst den enorma fördelen med en monsterstack. Jag har aldrig sagt att det är fel att syna, men att folda menar jag inte alls är så fel som ni tror och det visade jag med Sngpt också.

Då menar jag att den lilla edge vi har med TT här inte motiverar risken att bli short.

 

Det är ändå bara en $5/sng och inte WSOPS Finalbord lixom. Hade det varit det hade jag synat.

 

Men när ni säger att det är lättare att spela/lära sig spela med en liten stack än en stor så kan man gissa att ni är bättre och vana att spela shortstacked och inte ser det som en nackdel? :)

 

Utan read så är det direkt omöjligt att gissa Fi's HD, jag har sett spelare push med AA/KK i sånna lägen just för att fejka stöldförsök eller tilt. Så egentligen är diskussionen rätt onödig då vi saknar reads på Fi. Blir ju bara att gå på magkänslan. Vad tror vi att en random snubbe kan ha lixom?

 

Alltså SYN är inte fel - men inte så överlägset bra som ni tror. (enligt min mening) Då jag inte vet någon om Fi går jag den säkra vägen.

 

Jag menar att fördelen med en storstack, t.ex. 7000 vs 3000 och 3500 som det kunnat bli här, är överdriven.

Vi spelar $5/sng och när vi är ITM går det oftast snabbt. Det är all-in's med A7 vs QJ, K6 vs 33 osv. (inte jag)

 

Hade markerfördelningen varit:

Button 1500

SB 3500

Hero 1400

UTG 2500

MP 4600

 

eller

 

Button 1000

SB 2000

Hero 7500

UTG 1200

MP 1800

 

... så hade jag synat med :Td::Th:

 

Om en Fi ser att du har en jättemegastor stack så vet han mycket väl att du försöker köra över bordet helt å hållet, men om du säg har bara 30% mer än dom, så vet dom kanske att du är försiktigare? (kanske?)

 

Så Fi skulle fatta att jag har en megastor stack så måste han verkligen gambla mer mot mig. Alltså försvinner lite av den fördel en stor stack innebär. Så är det på $5/sng - inte på dom större borden!?

De flesta som kommenterar här spelar $15 och $25 turbo också. Det "bombas" mer på turboborden också.

 

Nåja, vi är inte överens i frågan. Ingen idé att älta detta mera. Mitt spel fungerar för mig och om ert spel fungerar för er är det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ducka små fördelar i tron att man kan spela ut motståndet senare är förmodligen en av de vanligaste luckorna i poker. Det stora slumpmomentet i poker gör ju att man i själva verket spelar ut motståndet just genom att hitta lägen med små fördelar. Speciellt i en SnG kan man fråga sig vad det är för jättemisstag man väntar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ducka små fördelar i tron att man kan spela ut motståndet senare är förmodligen en av de vanligaste luckorna i poker. Det stora slumpmomentet i poker gör ju att man i själva verket spelar ut motståndet just genom att hitta lägen med små fördelar. Speciellt i en SnG kan man fråga sig vad det är för jättemisstag man väntar på.

Där satt den.

 

En sak till: Resonemanget att man ska passa små fördelar för att man spelar ut motståndet i det långa loppet faller på att det långa loppet inte finns i en SnG.

 

Just ja, ännu en sak till: Håller med om vad som sagts om tonen i denna tråd. Och sen gick ju Eury och skämde ut sig genom att starta en gråta-ut-tråd. Lågvattenmärke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan va sjukt att ni kan få igång en sån fet diskussion över en så lättspelad hand. Trodde fan jag hamnat i Punkrock_kids dagbok först :lol:

 

Eurytmech förklarar ganska bra på förstasidan varför synen är så given. Även Conspiracy har helt rätt.

 

Har inte läst alla kommentarer men ändå. Ni är sjuka här på pokerforum alltså =D

 

Synen är given!

 

 

Off topic: Är det bara jag som tycker det är viktigt att man säger vad det är för nivå och på vilken sajt man spelar när man postar HH's i det här forumet? Spelet kan ju skilja sig avsevärt från sida till sida och jag tror väldigt många här har koll på just de skillnaderna. Ett standardspel på 215$-nivån behöver definitivt inte vara rätt på 16$-nivån, t. ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där satt den.

 

En sak till: Resonemanget att man ska passa små fördelar för att man spelar ut motståndet i det långa loppet faller på att det långa loppet inte finns i en SnG.

 

Just ja, ännu en sak till: Håller med om vad som sagts om tonen i denna tråd. Och sen gick ju Eury och skämde ut sig genom att starta en gråta-ut-tråd. Lågvattenmärke.

Det är regular speed vi spelar. Jag tycker jag har ganska stor fördel. *vänta ska kolla*

På drygt 2000 sng's har jag 1/4 så många 1'or än 3'or och nästan dubbelt så många 1'or än 2'or.

Fan va sjukt att ni kan få igång en sån fet diskussion över en så lättspelad hand. Trodde fan jag hamnat i Punkrock_kids dagbok först :lol:

 

Eurytmech förklarar ganska bra på förstasidan varför synen är så given. Även Conspiracy har helt rätt.

 

Har inte läst alla kommentarer men ändå. Ni är sjuka här på pokerforum alltså =D

 

Synen är given!

 

 

Off topic: Är det bara jag som tycker det är viktigt att man säger vad det är för nivå och på vilken sajt man spelar när man postar HH's i det här forumet? Spelet kan ju skilja sig avsevärt från sida till sida och jag tror väldigt många här har koll på just de skillnaderna. Ett standardspel på 215$-nivån behöver definitivt inte vara rätt på 16$-nivån, t. ex.

Jag har aldrig sagt att synen inte finns. Jag tycker bara inte att den lika given som de flesta andra tycker.

Den är marginellt bättre, jag foldar för att det passar min spelstil bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag lirar SnGs längre men när jag gjorde det så foldade jag i liknande lägen, sänker hellre variansen än maximerar mitt +$EV LITE.. Sen det gamla klassiska, ställer ju hellre själv än synar AI..

 

EDIT: När jag tänker efter så synar jag nog med 10,10 ändå, men allafall så är inte fold så snuskigt dåligt ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är regular speed vi spelar. Jag tycker jag har ganska stor fördel. *vänta ska kolla*

På drygt 2000 sng's har jag 1/4 så många 1'or än 3'or och nästan dubbelt så många 1'or än 2'or.

Jo jag förstod att det var regulars som du talade om, annars så hade det nog varit ett stort fel ist för ett litet.

 

Sen betvivlar jag inte dina resultat, men de är inte relevanta. Troligen har du så fina resultat för att du trots allt tar vara på de flesta +EV-situationer du hittar. Du behöver längre tid än en regular SnG för att kunna passa ett inte helt försummbart EV+. Variansen är helt enkelt fruktansvärt hög oavsett vad du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...