Gå till innehåll

5CD - Här åker man på torsk mot fyrtal hela fucin tiden!


Zara

Recommended Posts

Tar nu steget från en "bakgrundsanvändare" till en aktiv postare på detta forum i och med denna dagbok.

 

Vem är jag

Kille på 28 år med fast jobb och anständig lön. Bor i en förort till den svenska huvudstaden.

 

Så här ligger det till:

~ Jag är en renodlad 5CD (5 Card Draw, aka mörkpoker) spelare. 95% 5CD 5% NLT kan man kanske säga.

~ Jag har spelat 5CD i drygt 2 år nu. Började på 0,25/0,5 (som var de lägsta borden på den tiden). Nu kan jag inte spela så lågt längre. 0,5/1 går an men 1/2 är mitt primära spel.

~ I sommras hade jag en riktig rush och vann över 10k € på 2 veckor. Tog ett break efter detta och började igen för ca 2 månader.

~Har de senaste veckorna ÄGT 5CD1/2 borden tillsammans med en annan spelare. (nån spelare sa tom i chatten att han tyckte jag var den bästa 5CD spelaren under denna period)

 

Kända problem:

Min disciplin - Jag kan inte hålla mig från att skotta.

Tappa mitt spel - Denna punkt har jag kommit tillrätta med bra. Bör ej hända.

Tilt - Händer väl alla? Men nog har jag dragit ner frekvensen på detta väldigt bra.

BR-managment - 1/2 har jag inte rulle för. Men jag kan inte lira lägre.

 

 

Kända styrkor:

Reads - Har hyffsade reads på mina fis

HU-spel - Spelare väldigt gärna HU.

 

Kuriosa:

~ Jag har varit uppe o skottat på 25/50 några gånger.

~ Har spelat mycket 5/10

~ Rushen jag hade i sommras var från en BR-start på 50€... :-D

~ Rimligt är att jag spelar 5000-7500VIP/månad

~ Jag har en deal med ett b2b skin som ger mig extra bananer (förutom VIP cashback GOLD)

~ Finns det inga andra 5CD spelare här?

 

STATUS:

BR: 600€

VIP: 0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du inte rulle för 1-2 om du dragit in €10k på kort tid?

 

5CD är ju extremt snällt svängningsmässigt om man har ett stort övertag. Och till och med om det är rätt jämnt så är det ju fortfarande betydligt mindre swingigt än hold'em med samma mörkar pga bara två rundor och allmän tighthet.

 

Låter som du kanske har problem med att spendera dina pengar, vilket inte direkt är ovanligt.

 

Lite skottningar är fine så länge man inte riskerar en stor del av rullen och gör det mot folk man har ok övertag mot.

 

Det stora problemet är om du sätter dig i en situation när du inte längre kan dra in bra med pengar. Och då är ju så klart både skottning och överkonsumtion risker. Vad jag märkt så är överkonsumtion av vinster ett mycket större problem bland vinnande spelare än skottning.

 

Över huvud taget så är det allmänt rätt dumt att konsumera upp en stor del av sin inkomst när man är ung, eftersom investering hinner ge så mycket bättre avkastning än pengar som investerats som medelålders. 100 spänn investerade nu kan kanske jämföras med att få in 500-600 spänn i reellt värde lönemässigt när man är 45.

 

Inte för att jag följer de råden själv särskilt väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du inte rulle för 1-2 om du dragit in €10k på kort tid?

 

Uttag från pokerrullen.

 

 

Det är väldigt många som verkar ha väldigt dåligt disciplin och vårdar inte sin pokerrulle. Antingen genom att spela för högt och skotta - eller för att de helt enkelt tar ut pengarna och satsar de på annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uttag från pokerrullen.

 

 

Det är väldigt många som verkar ha väldigt dåligt disciplin och vårdar inte sin pokerrulle. Antingen genom att spela för högt och skotta - eller för att de helt enkelt tar ut pengarna och satsar de på annat.

 

precis. Behövde cash samtidigt som jag var väääldigt nöjd med pokern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant.

 

- 300 big bets är ju lätt en tillräcklig rulle för 5CD.

 

- Hur är trafiken på B2B? Hur många bord spelar du samtidigt?

 

- Sugen på att beskriva lite om hur du spelar? Var har du plockat upp information ifrån?

 

- Tipsar även om att spela 5CD på Boss (ja, det finns bananer), enormt fiskigt motstånd, i synnerhet om man kan spela 7-A-varianten med strippad lek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant.

 

- 300 big bets är ju lätt en tillräcklig rulle för 5CD.

 

Jaså?? 6 fulla inköp är det ju bara.

 

- Hur är trafiken på B2B? Hur många bord spelar du samtidigt?

 

Trafiken är väl inte jättebra på B2B, men jag gillar B2B nu när Vip cashback gold finns plus att jag som sagt har en deal som ger mig ännu mer... Trafiken är som så att jag lirar de 1/2 borden som det är spel på (oftas 2st, ibland tom 4st)

Hur mycket trafik det är på stars vet jag inte, men där saknar jag cashbacken oxå isåfall.

 

- Sugen på att beskriva lite om hur du spelar? Var har du plockat upp information ifrån?

 

Infon har jag fått från att kag lirat 5CD på b2b i drygt 2 år (under massa olika nicks). Men det är egentligen först för 2 månader sedan som jag börjat spela mitt nuvarande spel. Hur det är vill jag inte gå in på ännu.

 

- Tipsar även om att spela 5CD på Boss (ja, det finns bananer), enormt fiskigt motstånd, i synnerhet om man kan spela 7-A-varianten med strippad lek.

 

Testat 5CD på boss på Svenska spel för länge sen. Hur det gick?? jodå stand pat typ 3:e handen, All in preswap, fi visar upp fyrtal kaxigt genom att patta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså?? 6 fulla inköp är det ju bara.

 

Oj, jag läste Fixed.

 

Hur mycket trafik det är på stars vet jag inte, men där saknar jag cashbacken oxå isåfall.

 

Stars har nog rättså bra trafik. Man kan köpa bonusar i shopen för sina vips, har dock ingen riktig koll på hur mkt cashback det motsvarar.

 

På Boss är det rättså bra med folk på 5CD-borden, man kan oftast få igång 5 bord om man vill. Dock har jag mest lirat fixed där, sen tror jag att de inte har NL utan bara PL.

 

Testat 5CD på boss på Svenska spel för länge sen. Hur det gick?? jodå stand pat typ 3:e handen, All in preswap, fi visar upp fyrtal kaxigt genom att patta...

 

Med Boss menar jag t.ex. SportingBet/TGF etc, där finns det massor med sydeuropeiska fiskar, särskilt turkarna verkar gilla 5CD och suger anmärkningsvärt mycket.

 

 

GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inledde spelandet för denna dagbok igår.

 

blev någon timme vilekt gav drygt 300VIP samt plus i kassan.

Var ganska kortkall, fick ytterst få trissar. Dock så fick jag in en färg mot en triss i en multiway pott som gav lite betalt.

 

Spelade även lite NLT 0,5/1 i brist på 5CD bord, där jag på BB synar liten bet med 57s som blir straight flush drag på floppen. Jag reraisar de övriga 2 allin (ganska små stackar), ena lägger sig den andra synar. Turn fyller min låga färg som håller. Inte så mycket intressant annars. Fick AA 2 ggr men dålig betalt.

 

Idag blir det några timmars grind.

 

28/2 +291€

 

 

STATUS:

BR: 891€

VIP: 312

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag blir det några timmars grind.

 

Gått riktigt bra idag! Upp över 500€ innan det börjar hända saker....

 

Detta är bara en av flera händer som utspelar sig inom ca 40minuter och min dagsvinst halveras fort:

 

 

- Texas Hold'em No Limit EUR 0,50/1,00 - Table "Montmell"

 

 

Players:

GLSGLS (EUR 20,18 in seat 1)

handy8 (EUR 17,15 in seat 2)

Cipela (EUR 121,06 in seat 4)

HERO (EUR 121,99 in seat 6)

 

Dealer: handy8

Small Blind: Cipela (0,50)

Big Blind: HERO (1,00)

 

HERO was dealt: Jc - 9s

 

GLSGLS Fold

handy8 Raise (2,00)

Cipela Call (1,50)

HERO Call (1,00)

 

Flop 8h - 7s - Th

 

Cipela Bet (1,00)

HERO Raise (6,50)

handy8 Fold

Cipela Raise (11,00)

HERO Call (5,50)

 

Turn 8h - 7s - Th - 6d

 

Cipela Bet (11,00)

HERO Raise (30,00)

Cipela All-In (96,06)

HERO Call (77,06)

 

River 8h - 7s - Th - 6d - 7h

 

Cipela shows: Jh - 9h (a straight flush, jack high)

HERO didn't show: Jc - 9s (a straight, jack high)

 

Cipela wins: EUR 242,12 (with a straight flush, jack high)

Rake: EUR 2,00

 

blir 1-2 timmars spel snart igen..

 

Spelade även NLT 1/2 HU två gånger. Denna fi har jag reraisat ofta preflop och han har aldrgi foldat. Denna han dfår jag AA och hoppas han inte bryter mönstret:

 

Game # 525884213 - Texas Hold'em No Limit EUR 1,00/2,00 - Table "Macduff"

Game ended 2007-03-01 20:18:03 GMT+01:00

 

Players:

HERO (EUR 223,87 in seat 1)

lomitas1 (EUR 141,26 in seat 2)

 

Dealer: lomitas1

Big Blind: HERO (2,00)

Small Blind: lomitas1 (1,00)

 

HERO was dealt: Ah - Ad

 

lomitas1 Raise (3,00)

HERO Raise (13,00)

lomitas1 Call (11,00)

 

Flop Jc - 2s - Qc

 

HERO Bet (27,00)

lomitas1 Raise (54,00)

HERO All-In (181,87)

lomitas1 All-In (72,26)

HERO Payback (82,61)

 

Turn Jc - 2s - Qc - 4h

River Jc - 2s - Qc - 4h - Kh

 

HERO shows: Ah - Ad (a pair of aces)

lomitas1 shows: Js - 9c (a pair of jacks)

 

HERO wins: EUR 281,77 (with a pair of aces)

Rake: EUR 0,75

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant.

 

- 300 big bets är ju lätt en tillräcklig rulle för 5CD.

 

- Hur är trafiken på B2B? Hur många bord spelar du samtidigt?

 

- Sugen på att beskriva lite om hur du spelar? Var har du plockat upp information ifrån?

 

- Tipsar även om att spela 5CD på Boss (ja, det finns bananer), enormt fiskigt motstånd, i synnerhet om man kan spela 7-A-varianten med strippad lek.

 

Lekte lite där nu inatt för första gången. Vilket sjukt jäkla spel! Tre snabba exempel bara.

2 spelare bytte 2 resp 3 kort och och visar upp quads i Q resp A.

När jag till slut hittar en fin hand i form av AAATT i sb preswap så har knappen hittat quads i 9 preswap.

Skummaste handen var dock när jag såg min flush vinna mot en kåk.

Både sjukt och riggat spel.

Nåja, så går det väl när man inte har den minsta lilla koll på spelet man leker med :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lekte lite där nu inatt för första gången. Vilket sjukt jäkla spel! Tre snabba exempel bara.

2 spelare bytte 2 resp 3 kort och och visar upp quads i Q resp A.

När jag till slut hittar en fin hand i form av AAATT i sb preswap så har knappen hittat quads i 9 preswap.

Skummaste handen var dock när jag såg min flush vinna mot en kåk.

Både sjukt och riggat spel.

Nåja, så går det väl när man inte har den minsta lilla koll på spelet man leker med :mrgreen:

 

 

Du verkar ha haft riktigt missflyt. Men visst fyrtal dyker upp ibland. Jag såg 2st fyrtal igår under min session, givetvis är det jag som betalar av mot dem båda gångerna....

 

Hur menar du att din flush vann över kåken ??? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra dag igår, om än lite svajig. Spelade ganska mycket Holdem (0,5/1 6 manna, samt 1/2 HU) 0,5/1 torskade jag hela inköpet på nötstegen vs straight flushen som jag postat ovan.

1/2 HU gick desto bättre.

 

5CD gick väldigt bra, förutom en period på ca 1 h där jag torskar 2st standpats (varav en på 2/4), torskar mot 2st fyrtal.

 

På 2/4 kommer det upp en skön hand till min fördel:

 

Game # 5259767 - 5-Card Draw Pot Limit EUR 2,00/4,00 - Table "Kilrush"

 

Players:

laas (EUR 168,90 in seat 2)

Jcuori (EUR 220,00 in seat 3)

suomi78 (EUR 293,07 in seat 4)

PcktRockts (EUR 260,10 in seat 5)

HERO (EUR 200,00 in seat 6)

 

Dealer: Jcuori

Small Blind: suomi78 (2,00)

Big Blind: PcktRockts (4,00)

 

HERO was dealt: 4h - 3s - 6s - Qs - 9s

 

HERO Raise (14,00)

laas Fold

Jcuori Raise (48,00)

suomi78 Fold

PcktRockts Fold

HERO Raise (115,00)

Jcuori All-In (172,00)

HERO All-In (71,00)

Jcuori Payback (20,00)

 

HERO changed 1 card: 6d - 3s - 6s - Qs - 9s from (4h) - 3s - 6s - Qs - 9s

Jcuori changed 1 card

 

HERO shows: 6d - 3s - 6s - Qs - 9s (a pair of sixes)

Jcuori didn't show: As - 5s - Qh - 2h - 3h (high card ace)

 

HERO wins: EUR 404,00 (with a pair of sixes)

Rake: EUR 2,00

 

Spelet i denna hand är inte vanligt från min sida, men jag vet att fi kan göra konstiga moves ibland och 6:an räddar mig...

 

 

28/2 +291€ 312VIP

1/3 +445€ 965VIP

 

STATUS:

BR: 1336€

VIP: 1277VIP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hann med lite 5CD-lir idag på morgonen. En mycket bra 90min session där jag hade bra flyt med korten (fick några AAA mot sämre trissar, samt kåk mot AAA etc)

 

28/2 +291€ 312VIP

1/3 +445€ 965VIP

2/3 +413€ 103VIP

 

STATUS:

BR: 1749€

VIP: 1380VIP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kuligast draw finns på microgaming tycker jag, där man spelar med ante. Vissa bord har en märklig struktur med miniante, men de svenska o franska 2-4 borden har 4 dollar ante och det ger ett riktigt kul spel. Jag har egentligen aldrig gillat de internetkonstruerade (?) blinds-draw-spelen.

Det här är gammal hederlig danskpoker - skitkul.

OCH - det är NL. Jag var skeptisk till det först - danskpoker No Limit?? Men det är ett spel med många möjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelet i denna hand är inte vanligt från min sida, men jag vet att fi kan göra konstiga moves ibland och 6:an räddar mig...

Herre jösses. Jag är fisk på 5CD. Kan du förklara hur det där spelet någonsin är bra? 3-betar han så light att du får honom att lägga en stor del av hans range med din fjärdesalva? Om han å andra sidan 3-betar light, är inte din hand för dålig för att öppna med? Behöver du verkligen balansera med bluffhänder mot en sådan snubbe?

 

Spontant känns det som att öppna UTG med 52s i Hold'em på ett aggressivt bord och sen stoppa in vid trebet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herre jösses. Jag är fisk på 5CD. Kan du förklara hur det där spelet någonsin är bra? 3-betar han så light att du får honom att lägga en stor del av hans range med din fjärdesalva? Om han å andra sidan 3-betar light, är inte din hand för dålig för att öppna med? Behöver du verkligen balansera med bluffhänder mot en sådan snubbe?

 

Spontant känns det som att öppna UTG med 52s i Hold'em på ett aggressivt bord och sen stoppa in vid trebet.

 

Som sagt, detta är absolut inget normalt spel från mig, Och jag satt och svor när när han sätter mig allin. Väl i detta läge finns det ingen återvändo, får jag in färgen så lär jag vinna potten. Jag trodde givetvis att han skulle lägga sig i tidigare skede. Observera vilket drag han sitter på! :shock: Hålstege....

 

Jag förstår inte vad du menar att han light-bettar (?). Han reraisar mig pott vilket jag svarar med att potta mot han (här ville jag ha folden). Normalt synar de flesta här bara i detta läge med en stark triss. Vissa även med färgdraget, men aldrig med stegdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad du menar att han light-bettar (?). Han reraisar mig pott vilket jag svarar med att potta mot han (här ville jag ha folden). Normalt synar de flesta här bara i detta läge med en stark triss. Vissa även med färgdraget, men aldrig med stegdrag.

Med "light" menar jag att han gör det med många händer, inte själva beloppet. Hela spelet bygger väl på att han bör vika många händer mot fyrbet, men den här spelaren verkar ju inte gilla det.

 

Väl satt all-in är det väl bara att syna och klonka.

 

Vad jag menar är att det känns som ett ganska dumt spel att ge sig på. Mot den här typen av spelare borde det räcka med att vänta på halvstålet och få in degen. Om det är +EV lär det vara marginellt och det ökar på variansen något enormt i ett spel med annars ganska låg varians. En fördel är väl att de andra runt bordet ser att du gillar slask.

 

Men, som sagt, är 5cd-n00b. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "light" menar jag att han gör det med många händer, inte själva beloppet. Hela spelet bygger väl på att han bör vika många händer mot fyrbet, men den här spelaren verkar ju inte gilla det.

 

Väl satt all-in är det väl bara att syna och klonka.

 

Vad jag menar är att det känns som ett ganska dumt spel att ge sig på. Mot den här typen av spelare borde det räcka med att vänta på halvstålet och få in degen. Om det är +EV lär det vara marginellt och det ökar på variansen något enormt i ett spel med annars ganska låg varians. En fördel är väl att de andra runt bordet ser att du gillar slask.

 

Men, som sagt, är 5cd-n00b. ;)

 

Ok, då förstår jag vad du menar med light.

 

Du har helt rätt i ditt resonemang, visst bör man istället invänta ett bättre läge mot denna typ av spelare. Till mitt försvar hade jag just gjort detta, väntat länge udner denna session och torskat kanske 1 inköp med bra händer.

Jag var inte tiltad under denna hand men visst hade tiltfaktorn stigit lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha... Min värsta badbeat någonsin. OCh givetvis måste den hända på 5/10... SUCK

 

Game # 527046874 - 5-Card Draw Pot Limit EUR 5,00/10,00 - Table "Wicklow"

Game ended 2007-03-03 16:20:48 GMT+01:00

 

Players:

LOOSER (EUR 276,00 in seat 2)

lyon83 (EUR 671,00 in seat 3)

Jcuori (EUR 500,00 in seat 4)

 

Dealer: LOOSER

Small Blind: lyon83 (5,00)

Big Blind: Jcuori (10,00)

 

LOOSER was dealt: 5h - 9h - 9s - Qc - 9d

 

LOOSER Raise (35,00)

lyon83 Fold

Jcuori Raise (65,00)

LOOSER Raise (195,00)

Jcuori Call (155,00)

 

Jcuori changed 2 cards

LOOSER changed 2 cards: Ah - 9h - 9s - 9c - 9d from (5h) - 9h - 9s - (Qc) - 9d

 

Jcuori Check

LOOSER All-In (46,00)

Jcuori Call (46,00)

 

LOOSER shows: Ah - 9h - 9s - 9c - 9d (four of a kind, nines)

Jcuori shows: Kh - Kc - 2d - Ks - Kd (four of a kind, kings)

 

Jcuori wins: EUR 556,25 (with four of a kind, kings)

Rake: EUR 0,75

 

Rullen rejält skadad idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...