Gå till innehåll

Mac vs. PC


King_ingo

Recommended Posts

Det finns ganska mycke kunskap här på forumet så jag postar här i stället för något data forum.

 

Frågan är väl egentligen: Vad är bäst, mac eller pc??

 

Men vad jag vill veta är för och nackdelar. Jag har fått för mig att mac är bättre på ljud och videoredigering. Men som jag har förstått det på senare tid så har Intel kommit i kapp och förbi.

 

Meningen är väl att jag ska köra linux på den nya burken. Så jag slipper windows. Så fördelen med os/2 försvinner lite.

 

Sen är det ju priset. Mac verkr ju vara betydligt dyrare. Eller är det så att mac har högre prestanda så att priset är befogat.

 

Sen kommer vi till lapptops appel verkar ha några fina men dom är ju svindyra. Kan det bära sig att köpa en sådan?

 

tack tack!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror som vanligt på vad du ska burken till.

 

Spela poker => x86 + Windows. Störst utbud av pokerklienter.

 

Surfa och köra kontorsprogram => spelar ingen roll, inbildar mig att Linux + FF + SO är billigast då.

 

Ska du bara spela => XBOX eller PS2, minst strul och störst spel utbud.

 

Redigera ljud och bild => Min uppfattning är att det inte skiljer sig så mycket idag, tänker på att t ex Adobe satsar på både Win och Mac OS. Men det här är ett område som säkert nån annan kan bättre. :)

 

Annars så gillar jag GUIet på OSX, som alltid med Apple OS är det sjukligt snyggt och genomtänkt, men med lite träning går även Gnome eller Windows bra. :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS/2??

 

Ett gammalt os som lever kvar på sina ställen. Det kom utidigt med ett snyggt GUI men jag fick det aldrig att funka så jag la det på hyllan. men kul att pröva iaf. Innom affätrsvärlden så har jag hört at det används.

 

http://www.ibm.com/software/os/warp

 

Hmjoo jag körde det själv ett tag men jag hajar inte King_ingos inlägg, han kanske menar OSX?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Om man inte MÅSTE använda nåt program som av nån anledning bara finns till PC eller Mac så är det egentligen ingen skillnad idag. Men ska du spela mycket, välj en PC. Ska du typ redigera video eller jobba med musik finns det dock ingen anledning att välja Mac över PC. Att Mac skulle vara dyrare för att den ger bättre prestanda -> bullshit. De tusenlappar du lägger till idag på en Mac betalar du för själva varumärket, inget annat. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du undrar vad som är bäst så beror detta helt på vem du frågar. Ingen, och jag menar ingen objektiv jämförelse kommer lura en inbiten Mac, el PC fantast att byta sitt OS.

 

Om du undrar vad du själv ska välja, så får du helt enkelt prova. Båda har sina för och nackdelar. Tillslut kommer man ändå till frågan: vad ska jag ha datorn till? Om svaret inte innehåller orden "spel" el "poker" så har du ett svårt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder mac gansk ofta men har en PC hemma. Jag kan ge för och nackdelar.

 

PC: Du kan spela alla spel. bättre dator överlag. dvs datorn laggar mindre och tål mer. Sämre för att göra olika filmer/bilder.

 

Mac: du kan knappt spela något spel överhuvudtaget. Man får hålla sig till spel som Stepmania ungefär:P. Den laggar för mig i Word ibland vilket jag ser som väldigt konstigt. enda som är plus är nog att den är smidig att använda till att göra filmer/bilder/kollage osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du typ redigera video eller jobba med musik finns det dock ingen anledning att välja Mac över PC. Att Mac skulle vara dyrare för att den ger bättre prestanda -> bullshit.

 

Jobbar jag med bild och ljud jobbar jag med Macen. Skillnaderna idag är dock inte lika stora som för några år sedan. Däremot håller en Mac många år längre än en PC.

Jag använder fortfarande min Mac från -99 och är fortfarande lika nöjd med den, stabil och otroligt rapp för att vara pensionär.

Känner inte många som är lika nöjd med sin P2:a på 600Mhz.

Att det enbart är varumärket du betalar för är bland det dummaste jag hört :shock:

 

Dessa diskussioner brukar oftast bli löjliga. Men har man råd att köpa en mac ska man göra det. Har man råd att köpa en Mac och en PC är det ju inget snack om den saken. Spelar man mycket spel och poker och har en väldigt begränsad budget måste man köpa en PC, även om jag inte tycker att prisskillnaden är så stor ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Okej.. jag har glömt av att jag skrev den här tråden. :oops:

 

Men hur som helst så blev det en pc. Men min nästa blir nog en bärbar och då vill jag nog ha en mac. Just med tanke på att den håller lite längre. Och jag menade OSX och inte OS/2. Kör för övrigt linux också... Det går som ett smeck! Inga problem alls. Till skillnad från window$.

 

Tack o bock!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...