Gå till innehåll

Amatör mot nötproffs


FiSherman63

Recommended Posts

Testade att slaska lite Omaha på micronivå mot min vän som e nötproffs. Jag är långt ifrån bra på Omaha, men jag är snäll och bra på många andra saker. :-)

 

Jag och nötproffset hade lite olika uppfattningar om den här handen... därför åker den in här. Jag vill gärna ha kommentarer på hela handen men glöm inte bort att säga huruvida den sista synen är korrekt. Tack.

 

Förutsättningar: Inga reads (lägg inga värderingar i att jag kallar fi nötproffs), bortsett från att Mav999 verkar usel.

 

Seat 8 is the button.

 

Seat 2: HERO ($34.63 in chips)

Seat 3: Mav999 ($10.12 in chips)

Seat 4: volvic88 ($24.50 in chips)

Seat 5: Pedee ($23.05 in chips)

Seat 7: tram1 ($29.45 in chips)

Seat 8: FUGGI ($4.10 in chips)

Seat 9: NÖTPROFFS ($23.75 in chips)

Seat 10: Mariska ($31.80 in chips)

NÖTPROFFS: posts small blind $0.15

Mariska: posts big blind $0.25

----- HOLE CARDS -----

dealt to HERO [:Jd::7s::9h::8d:]

HERO: calls $0.25

Mav999: calls $0.25

volvic88: folds

Pedee: calls $0.25

tram1: calls $0.25

FUGGI: folds

NÖTPROFFS: calls $0.10

Mariska: checks

----- FLOP ----- [:8s::Kc::Tc:]

NÖTPROFFS: bets $1.50

Mariska: calls $1.50

HERO: raises to $7.50

Mav999: raises to $9.87 and is all-in

Pedee: folds

tram1: folds

NÖTPROFFS: raises to $23.50 and is all-in

Mariska: folds

HERO: calls $16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju inte vika mot omslaget*, däremot tycker jag inte du borde höjt till att börja med eftersom din hand är så väldigt osäker. Kommer färgdrag eller par (som inte trissar dig) på turn så är du ju färdig och om du får stege som fyller QJ så har du helt enkelt en bedömning att göra.

 

* Du får betydligt bättre än 2:1 och behöver inte ta stryk på senare rundors betande, så den synen är lite no-brainer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är synen så enkel?
För att du jättefeluppskattar vilka händer motståndarna kan ha. Set+färgdrag är värstafallsscenario*, inte standard. Och om det råkar vara så att man är uppe mot just de händerna så har man 22% equity istället för ungefär 25% som behövs, vilket knappast är ett särskilt stort problem.

 

Som sagt, jättesyn av omslaget.

 

*well, egentligen så är ju typ KKK och J987 med dubbla färgdrag värstafall, men whatever.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jättesyn av omslaget.

Det kan man lugnt säga. För mig är synen lika given som att solen går upp varje dag. Nötproffset var av annan åsikt och tyvärr har han inte vett nog att ovillkorligen lita till min outtömmliga visdom. Därför postade jag handen här med förhoppningen att han skulle få på moppo. Ärligt talat tyckte jag att det var lite småpinsamt att ställa en sån självklar fråga...

 

Kan nån moderator radera alla inlägg som påstår annat än att synen är självklar? Tack! ;)

 

Håller förövrigt med dig till 100% här, Hjort. Min (felaktiga) raise på floppen har en hel del med den inte alltför höga nivån att göra, dvs VM i slask är roligt.

 

PS. nötproffset kallas ofta för lillfirren inom kompiskretsen. Wonder why...

 

----- TURN ----- [8s Kc Tc][As]

----- RIVER ----- [8s Kc Tc As][Qc]

----- SHOW DOWN -----

NÖTPROFFS: shows [3h Js Qs 9d] (A Straight, Ace high)

HERO: shows [Jd 7s 9h 8d] (A Straight, King high)

Mav999: shows [6d 8h 5d 8c] (Three of a kind, Eights, Ace high)

NÖTPROFFS collected $25.91 from Side pot #1

NÖTPROFFS collected $31.01 from Main pot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att du jättefeluppskattar vilka händer motståndarna kan ha. Set+färgdrag är värstafallsscenario*, inte standard. Och om det råkar vara så att man är uppe mot just de händerna så har man 22% equity istället för ungefär 25% som behövs, vilket knappast är ett särskilt stort problem.

 

Tycker inte att jag jättefeluppskattar fi's händer med den actionen som det är. Pot - Call - Pott - All-in - All-in, luktar rätt mycket nötdrag, set. Att sen syna för 64bb med suckerstegdraget känns mer som en tiltsyn än ett vinnande spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att jag jättefeluppskattar fi's händer med den actionen som det är. Pot - Call - Pott - All-in - All-in, luktar rätt mycket nötdrag, set.
Ja, också tvåpar, drag, kombohänder, etc. Den ene killen är ju shortstack och bör ställa med jättemycket händer i den här situationen och den andre har ju bara att välja på att ställa eller syna. Hade alla haft mycket pengar hade det varit en annan femma.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, också tvåpar, drag, kombohänder, etc. Den ene killen är ju shortstack och bör ställa med jättemycket händer i den här situationen och den andre har ju bara att välja på att ställa eller syna. Hade alla haft mycket pengar hade det varit en annan femma.

 

Ok, nu hänger jag med på hur du tänkte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...