Gå till innehåll

Behöver hjälp med turneringsupplägg


valterego

Recommended Posts

Hola.

 

Behöver lite tips om en pokerturnering jag ska arrangera. Jag har snott ihop en handfull freezeouts med 30-talet deltagare tidigare, men vill testa nåt nytt. Tänkte alltså göra en Invitational med exakt tjugo spelare. Sen ska vi spela shorthand SnG, fyra bord med fem deltagare. Man spelar 4-5 omgångar, och de fem som efter 4-5 omgångar har bäst resultat gör upp på ett finalbord.

 

Inköp är nog klart, vi tänkte oss en relativt låg nivå, ca 300 + 20 SEK. Blindsperioder också klara, vi kör två trettiominutare först, och går sen till 20-minutersperioder.

 

Min fråga nu då:

 

* Hur fördelar vi bäst platserna mellan varje omgång. REn omlottning, eller baserat på resultat från SnG:n innan? Rotering?

 

* Vilka poäng-beräkningar ska vi använda, 7 till ettan, 3 till tvåan, noll till resten? 1-5?

 

Alla svar är värdefulla, kom med ideer, synpunkter, kritik´, förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde senast med flera sh-bord. Väl till final fick man beroende på poäng stor stack, medel stack eller liten stack. Fast då körde vi fullringsbord eftersom vi var 10 pers. Hade vi varit fler hade jag kört ett A-bord och ett B-bord. På så sätt var alla garanterade att hamna i final. Det var ett uppskattat upplägg, både av "proffsen" och nybörjarna.

 

Ny omgång - rotering är klart roligast men enklast är att skita i det och bara lotta ut på nytt. Är ni 20 pers och ni dessutom hinkar bärs så skulle jag köra lottdragning varje gång.

 

Poäng - jag körde tvärtom. Vinnaren fick ett poäng, tvåan fick två poäng osv.

Ju lägre poäng desto bättre inför finalen. 5 omgångar - de med 15 poäng eller lägre finalbord A eller något sådant.

 

Så gjorde jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...