Saint_Bjorn Postad 1 Februari , 2007 Rapport Postad 1 Februari , 2007 Testat lite på WorldPx och missade tyvärr inställningen för handhistorik, men ungefär så här var handen: FLT SH 5/10, rätt weaktajt bord som jag startade. Vi har inte spelat jättemånga händer, kanske 30 med 6 pers. Jag hade ångan uppe efter en inledande stund HU och den klart mest aggressive vid bordet, har också försetts med rätt schyssta händer. Plockar upp 87s i MP. Preflop: Hero raisar (ofta muck i normala fall), alla lägger sig utom BB som 3-betar och jag cappar. Vill maskera min relativt svaga hand och BB:s 3-bet har jag ändå ingen större respekt för då jag var ganska beredd på att han skulle straffa min aggressiva stil (han är dessutom en riktig whiner i chatten). Flop: 3x-6x-9s BB check, Hero bet, BB checkraise, Hero call Borde ha cappat Turn: 2s BB bet, Hero raise, BB call Max 21 outs varav 15 troliga nöt. Rätt att värdehöja? Som semibluff tror jag också det kan ge FE på river. River: 8x BB Check, Hero ? Nöten gick inte in men träffade mellanpar. Knacka ner eller värdebeta? Med min tableimage är det inte långsökt med syn från sämre hand. Citera
Hjort Postad 1 Februari , 2007 Rapport Postad 1 Februari , 2007 Preflopp luktar det lite glädjetilt, men det är inget som måste vara dåligt som balanseringsspel för starka cappar som med AA. Risken är väl dock jävligt hög att du höjer för stängda ögon, eller att motståndaren helt enkelt inte tror på dig då du varit aggro. En tänkbar strategi mot en tight BB-trebet är att aldrig någonsin cappa pre för att inte splittra upp sin handrange. Iom att han kommer autobeta floppen så tappar man inte särskilt mycket värde med en hand som AA samtidigt som man inte blir så lättspelad postflopp. På floppen gäller ett liknande resonemang, eftersom du vill syna med väldigt många händer pga pottodds och han visat tokmycket styrka så gör du det lite lättspelat för honom om du höjer med starka händer och semibluffar. Då kommer han spela rätt som i princip alltid betar igen på turn, om du istället bara synar även med starka händer och drag så kommer du kunna ge honom en rejäl nosknäpp om han alltid pangar igen på turn, och om han inte gör det dra rejäl nytta av två kort för 1 litet bet. På turn så tar du helt enkelt handbalanseringen alldeles för långt, det krävs en extremt observant motspelare för att inte betala av dig typ alltid här så du behöver helt enkelt inte balansera AA/set/whatever. Han kommer syna ned. Spewage, mao. River är jättecheck. Ok, han kan ha haft AKs, men jättemycket vanligare är typ QQ-AA som allvarligt börjat oroa sig för en bättre hand iom din turnhöjning. Sammanfattningsvis så tycker jag du gasar på fel ställen och inte riktigt utnyttjar den info hans spel faktiskt ger dig maximalt. Citera
Saint_Bjorn Postad 2 Februari , 2007 Författare Rapport Postad 2 Februari , 2007 Ja du har rätt rakt igenom och enda motiveringen till turnraisen jag kan komma på nu är fold equityn. Men om den är obefintlig så vinner jag som du säger sällan fler betar ändå på river, dvs jag förlorar en extra bet vid förlust som jag inte får tillbaka vid vinst. Elementärt. Och det ena dåliga beslutet ledde till det andra, så jag drog till med en värdebet på river, syn och fi sitter på AA. En lektion i hur man inte ska spela. Det var väl en blandning av "glädjetilt" och brist på respekt för BB:s trebet (som luktade frustration). Pre-spelet kör jag sessionskonsekvent (i stort sett iaf) och jag gillar cap i position eftersom det är vanligare med mediumhänder och floppmissar och då håller jag helst taktpinnen direkt från start (tycker t ex det blir lättare att ta hem A-floppar med XX då trebetaren ofta viker eller checkraisar direkt på flopp). Men det beror ju mycket på vilken känsla man får för bordet, inte minst blindarna, och det är ju inte så ofta man blir trebetad från nån man har position på. Ur position cappar jag aldrig. Citera
Hjort Postad 2 Februari , 2007 Rapport Postad 2 Februari , 2007 Well, om du ofta sitter med en hand som behöver kommandot när du cappar, så cappar du nog för liberalt. Plus att 3-bet just från bb när han kan stänga betandet HU är en väldigt stark prefloppsekvens. Citera
Recommended Posts