Gå till innehåll

NL50 - Gränsfall att syna reraise med JJ PF?


Recommended Posts

Spelade den här handen:

 

GAME #478752249: Texas Hold'em NL $0.25/$0.50 2007-01-28 19:19:19

Table Germanium

Seat 3: XXXX1 ($42.00 in chips)

Seat 5: Fi ($21.58 in chips) DEALER

Seat 6: XXXX2 ($62.11 in chips)

Seat 8: Hero ($66.38 in chips)

Seat 10: XXXX3 ($50.85 in chips)

XXXX2: Post SB $0.25

Hero: Post BB $0.50

 

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero [Jc Jh]

XXXX3: Fold

XXXX1: Call $0.50

Fi: Raise $1.00

XXXX2: Fold

Hero: Raise $2.50 (Till $3)

XXXX1: Fold

Fi: Raise $8.00 (Till $9)

 

Här funderar jag på om synen var ett gränsfall. Grundtanken med min reraise tidigare var att få reda på om Fi satt med något vettigt, tänkte att en reraise från Fi innebar en enkel fold för min del. Det jag tycker talade för en syn var att Fi hade liten stack och att en all-in från honom på floppen skulle vara relativt lättsynad.

 

Vilka alternativ har jag i den här sitsen?

 

Så här fortsatte handen i varje fall:

 

Hero: Call $6.00

 

*** FLOP *** [8s 2c 5c] (Pot ~$18)

Hero: Check <-------- All in här kanske? FE?

 

Fi: Allin $12.58

 

Nu sitter jag där med "den enkla synen" med handen jag förmodligen borde lagt när han raisade till $9 på floppen. Jag har lite styvt 2 mot 1. Fold? Call?

 

Hero: Call $12.58

 

*** TURN *** [3c]

*** RIVER *** [9c]

 

Turade alltså in runner runner färg och vinner potten på $41.91

Fi visade KxKx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold eller all-in preflop beroende på read på Fi. Har han 3bettat tidigare? Är han oftast passiv preflop? etc.

 

Han var loose aggressive skulle jag vilja påstå. Hade dock inte spelat mot honom tillräckligt många händer för att kunna säga just om han 3bettat på PF tidigare. Hade dock som sagt ganska hög raise% PF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du sätter fi på AA-KK är hans stack tvärtom mot ditt resonemang väl grund för att syna i det läget. Efter floppen funkar den teorin, men det är precis så duktiga shortstackar tjänar bra pengar. Folk synar dem för att det inte kan kosta hela stacken.

Men med den readen är det väl bara att trycka pre eller på floppen.

Som sagt. På floppen kan du aldrig lägga dig.

Snygg klonk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du sätter fi på AA-KK är hans stack tvärtom mot ditt resonemang väl grund för att syna i det läget. Efter floppen funkar den teorin, men det är precis så duktiga shortstackar tjänar bra pengar. Folk synar dem för att det inte kan kosta hela stacken.

Men med den readen är det väl bara att trycka pre eller på floppen.

Som sagt. På floppen kan du aldrig lägga dig.

Snygg klonk.

 

Så du tycker att jag spelade den rätt alltså?

 

Lugna dig nu, ska stacken alltså vara stor för att kunna motivera min syn med JJ PF? Om nu Fi hade haft en enorm stack och jag hade synat. Skulle jag aldrig kunnat släppa på floppen då heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot en tydligt lös, short aggro är det rätt att ibland ställa pre eller på floppen.

 

Jag resonerade mer allmänt. Om du i något läge VET att fi har AA-KK så vill man högst syna med 10 procent av sin stack och att fi ska täcka dig så att du kan få rätt implicita odds. Du träffar set cirka 12% av gångerna.

I det här exemplet kan du bara få tillbaka cirka 4 gånger insatsen om du träffar set och tar hans stack. Han skulle haft typ 60 dollar för att ge dig rätt.

 

Mot en sån här motståndare är det svårt. Nu hade han KK och du gjorde oddsmässigt fel som synade

Däremot agerade du utifrån din read.

Efter din syn är du fast i handen och måste beta eller syna.

Ett intressant och ganska vanligt läge som uppstår med just JJ, TT QQ.

 

Det är lite som du säger. Du ställer frågan preflop. Han svarar AA-KK, men varför skulle du tro på en lösaggro alla gånger?

I och med att han miniraisar vill du ju jacka upp lite.

Sedan: Miniraise och reraise skriker ju ofta AA-KK i dessa lägen.

 

Om fi har en enorm stack och du synar, korrekt, är det också lättare och mer rätt att lägga om fi bombar på floppen. Eventuell kan du då pröva honom med ett bet på samma flop. Reraisar han är det läge att folda.

 

Ditt spel här är ju bra på ett annat plan. Nu vet aggro fi att du inte går att köra över.

Nästa gång, när han har stor stack, träffar du ett set och vinner ännu mer. Gött e de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...