Gå till innehåll

SvS - 2,5/5 - AQo plockar upp TP på turn


Recommended Posts

Effektiva stackar är 337. Jag har ingen read på Fi, överlag så har bordet varit ganska tight men med en del konstiga spel.

 

HERO :Qc::Ad:

 

HERO lägg LM 2.50

fornoone lägg SM 5.00

Amadeus#1 Syna 5.00

HERO Höj till 25.00

fornoone Lägg

Amadeus#1 Syna 25.00

:5c::Jd::Ts:

HERO Satsa 30.00

Amadeus#1 Syna 30.00

:5c::Jd::Ts::As:

HERO Passa

Amadeus#1 Satsa 40.00

HERO Syna 40.00

:5c::Jd::Ts::As::2s:

HERO Passa

Amadeus#1 Satsa 50.00

HERO Syna 50.00

 

Floppen CBar jag och hoppas ta hem. När jag träffar på turn är sannolikheten att jag leder ganska stor, men jag vill inte bygga pot ur position på en svårspelad bräda. Chansen att han har TT/JJ, JTs, AT/AJ är ju inte heller allt för liten när han synar min preflop raise.

Jag väljer alltså att checksyna turn för att hålla nere potstorleken, rätt/fel? Jag antar att det var fel. River fyller bakdörrsfärgen men det är väl inget att bry sig om antar jag. Jag går på samma linje som på turn eftersom jag inte känner mig överdrivet stark.

 

Är handen brutalt felspelad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Effektiva stackar är 337. Jag har ingen read på Fi, överlag så har bordet varit ganska tight men med en del konstiga spel.

 

HERO :Qc::Ad:

 

HERO lägg LM 2.50

fornoone lägg SM 5.00

Amadeus#1 Syna 5.00

HERO Höj till 25.00

fornoone Lägg

Amadeus#1 Syna 25.00

:5c::Jd::Ts:

HERO Satsa 30.00

Amadeus#1 Syna 30.00

:5c::Jd::Ts::As:

HERO Passa

Amadeus#1 Satsa 40.00

HERO Syna 40.00

:5c::Jd::Ts::As::2s:

HERO Passa

Amadeus#1 Satsa 50.00

HERO Syna 50.00

 

Floppen CBar jag och hoppas ta hem. När jag träffar på turn är sannolikheten att jag leder ganska stor, men jag vill inte bygga pot ur position på en svårspelad bräda. Chansen att han har TT/JJ, JTs, AT/AJ är ju inte heller allt för liten när han synar min preflop raise.

Jag väljer alltså att checksyna turn för att hålla nere potstorleken, rätt/fel? Jag antar att det var fel. River fyller bakdörrsfärgen men det är väl inget att bry sig om antar jag. Jag går på samma linje som på turn eftersom jag inte känner mig överdrivet stark.

 

Är handen brutalt felspelad?

 

Beta ut på turn eller check raisa turn. Ta reda på vad han har. Låt han inte dra mot en hålstege eller en färg. Om han redan har stegen så lär du få veta det om du checkraisar han.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beta ut på turn eller check raisa turn. Ta reda på vad han har. Låt han inte dra mot en hålstege eller en färg. Om han redan har stegen så lär du få veta det om du checkraisar han.

Hur dyrt blir att att få reda på vad han har med c/r? Hur dyr blev showdown? Vad gör du om han stoppar in efter din checkraise och du får 2452345245:1 i pottodds? Besvara de frågorna, så inser du nog att ditt råd inte är så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar standard för mig, även om du imo betar för svagt på floppen. Halvpott på JTx-bräda ber om syn. Turn är jättestandard. Givet att han betar så lite på river har jag svårt att hitta lägget där, även om jag inte riktigt ser vad han skulle beta som vi slår. Orkar man lägga sig så är det nog ändå ett bättre spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur dyrt blir att att få reda på vad han har med c/r? Hur dyr blev showdown? Vad gör du om han stoppar in efter din checkraise och du får 2452345245:1 i pottodds? Besvara de frågorna, så inser du nog att ditt råd inte är så bra.

 

 

Du har naturligtvis rätt att det kostar mer att check raisa än att beta ut. Därför skrev jag beta ut alternativt check raisa. Om du har bästa handen här så vinner du förmodligen potten om du blir reraisad kan du ju överväga att lägga dig. Det blir dyrare men om du vinner potten ett antal gånger direkt så överväger ju den vinsten den gången du får mothugg då han redan har stegen. Du vill ju hindra en halvfärdig stege eller ett färgdrag att dra ut dig billigt det gör man ju inte bäst genom att syna.

 

Inte ovanligt att Fi betar hålstege + färgdrag för att försöka sno potten. På river så har han ju möjligtvis redan fått färgen och då står ju alternativet till fold eller syn, raise är ju solklart fel.

 

Du måste ju oxå tänka på hur du uppfattas av fi. Raise pre. Raise på floop men när esset kommer checkar du. Han kan ju mycket väl uppfatta det som att du är rädd för esset och betar ut för att försöka sno potten. Det är därför jag i svåra lägen som det här kan tycka en check raise är befogad. Du kan vinna direkt om han sitter på ett drag eller ett par i J om han har en bättre hand så får du väl check folda river eller folda turn mot omslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är därför jag i svåra lägen som det här kan tycka en check raise är befogad. Du kan vinna direkt om han sitter på ett drag eller ett par i J om han har en bättre hand så får du väl check folda river eller folda turn mot omslag.

 

Du menar att det är befogat för att du kan få fi att lägga de händerna du kan få mer betalt av, samtidigt som du kan stoppa in mer pengar mot de händer som leder mot dig?

 

Win-win.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns det igen?

 

Mjo, men det beror väl främst på att Myssions arbetsområde här på pf.nu till mycket hög grad innefattar att omskola fanatiska informationssuktare? Eller? ;) Det är skitigt göra, men någon måste göra det.

 

Jag tror att Myssion kommer till himlen för sina uppoffrande insatser.8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att det är befogat för att du kan få fi att lägga de händerna du kan få mer betalt av, samtidigt som du kan stoppa in mer pengar mot de händer som leder mot dig?

 

Win-win.

 

 

Jag tror jag måste suga lite på den här.. ni har säkert rätt men min hjärna behöver nog bearbeta detta lite. :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att det är befogat för att du kan få fi att lägga de händerna du kan få mer betalt av, samtidigt som du kan stoppa in mer pengar mot de händer som leder mot dig?

 

Win-win.

 

Har nu tänkt lite och du har nog rätt men nu till en fråga.

 

Om man nu har :Ac::Kh:

och floopen kommer :As::Ks::8c:

Ska jag här betta ut för att få bort draghänderna (eller låta dem betala för mycket) eller ska jag spela den passivt för att få in pengar i potten. Enda handen här som kan vara bättre än min är ju en triss.

 

Om man nu har :Ac::Kh:

och floopen kommer :As::Ks::Tc:

Här har jag fortfarande en bra hand men kan vara slagen av stegen. Fortfarande finns färgdraget men han kan redan ha en bättre hand. Är det här jag ska spela passivt för att få betalt av sämre händer men minimera kostnaden om jag redan är slagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ju beta så mycket att han drar mot oddsen upp till hur mycket du kan få betalt av ev speciell fi. Är det en fi som ALDRIG släpper ett fägdrag kan du beta mer, tyo pott+. Är det en hal ål som lägger färgdrag utan odds gäller det att beta precis över gränsen för vad han tål.

Sedan beror det på vad fi har för drag. Mot ett eventuellt kombinerat färgstegdrag lär ni väl hamna all in förr eller senare ändå. Ju större bet desto större varians. Typ.

Kör oddsen i nåt program och kolla. Det är väl 50/50 vinstchans i det fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju väldigt mkt på fi. Mot synmuppar kan man värdebeta och mot tajtare fi hålla nere potten och mot lagtards fånga bluffar.

 

När du sitter i en given situation, fråga dig då: "Mot denna fi, kan jag få betalt av sämre händer om jag betar? Kan jag få bättre händer att vika om jag betar?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundregeln är väl att få FI att ta fel beslut. I exempel ett så gäller det att ge FI felaktiga odds att dra (sitter man mot set så har man pungen i kläm i vilket fall som helst).

 

I fall två så är det ju jobbigt att checka och få en höjning tillbaka. Vad betyder höjningen? Stegen eller färgdraget? Måhända att man kan inse att det är en stege om man får >pott i huvet.

På lägre nivåer så är det väl i alla fall ovanligt med folk som re-poppar färgdrag så om man bettar på flop - får syn = färgdrag. Bettar på flop - får höjning tillbaka = set eller stege. (eller ..??).

 

Sannolikt kan man bara checka igenom floppen också. Jag själv brukar dock ha svårt att hålla fingrarna i styr.

 

Cluelessrookie

 

 

Har nu tänkt lite och du har nog rätt men nu till en fråga.

 

Om man nu har :Ac::Kh:

och floopen kommer :As::Ks::8c:

Ska jag här betta ut för att få bort draghänderna (eller låta dem betala för mycket) eller ska jag spela den passivt för att få in pengar i potten. Enda handen här som kan vara bättre än min är ju en triss.

 

Om man nu har :Ac::Kh:

och floopen kommer :As::Ks::Tc:

Här har jag fortfarande en bra hand men kan vara slagen av stegen. Fortfarande finns färgdraget men han kan redan ha en bättre hand. Är det här jag ska spela passivt för att få betalt av sämre händer men minimera kostnaden om jag redan är slagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...