Gå till innehåll

FLT $5/10 - Passive är alltid fel?


Mjonasson

Recommended Posts

Sitter och spelar på en ny sajjt på en lite högre nivå än normalt. Motståndet känns ganska tufft utan några större fiskar runt bordet, iaf inte vad jag märkt än :)

 

Jag har hittills inte träffat något och lagt mig varje gång jag inte träffat, så min image är troligtvis tajjt-vek som fasen.

UTG verkar taggish och bra och gjort ett till synes bra reads och laydowns mot andra spelare. Mao ingen synstation direkt :)

 

Fullring $5/10

Följande hand utspelar sig:

Jag har :Ac::Ad:

 

UTG Höjer

Foldas fram till mig i mittposition som 3-bettar..

Alla foldar till UTG som Cappar.

Jag synar.

Sätter UTG på AA, KK, QQ, AK, eventuellt JJ men det känns lite väl aggro UTG

 

FLOP: :Ks::Jd::4h:

UTG bets

Jag synar.

Här känns det lite som WA/WB. Frågan är vad jag vinner på att höja i detta läget? Om han sitter på AK gör jag rätt i att höja, QQ viker han på turn om jag betar, och då ligger jag långt före. Mot KK och JJ har jag problem. Jag väljer att syna.

 

TURN: :Ks::Jd::4h::6h:

UTG bets

Jag synar.

Här är frågan om jag kanske skall höja och hoppas att han inte viker QQ eller sämre. Frågan är vilka händer som viker som jag inte leder stort mot? Så här i efterhand känns det som om jag skall höja här.

 

River: :Ks::Jd::4h::6h::2c:

UTG bets

Jag synar.

Även här känns det som om jag skall höja eller?

 

Generellt känns det som om jag är riktigt mycket för passiv i den här handen. Anledningen är nog för att motståndet är bättre och nivån högre.

 

Frågan är alltså hur mycket jag vinner på att trycka in fullt ös på alla gatorna? De gånger jag leder gör jag det nog stort, och då vill jag gärna ha med honom ett tag. De gånger jag inte leder ligger jag efter, eller splitar, och då vill jag inte betala för mycket.

 

Med andra ord: var skall jag höja? Turn? River?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för passivt ja. popa turn eller river. jag hade antagligen popat turn. ligger ju färg, steg och 2pardrag ute.
Du överskattar dragigheten rejält. Iom att han cappat ur position är det väldans otroligt att han ska ha typ QT/KQ/whatever. Färgdrag är ett alternativ iom AhKh och AhQh, men det är ju bara en kombo av sex respektive en av åtta. Tvåparsdragen kommer basically aldrig vara bra eftersom händer som cappar pre är på formen Ax, och båda AJ och AK då är stekta. Stegdrag är bara ett problem med AQ, och den handen tror jag ändå är underrepresenterad relativt sin naturligt förekommande frekvens. Kvar är triss- och setdrag, vilket ju är två outs.

 

Dragen är egentligen bara ett problem om man är uppe mot någon som 4-betar väldigt brett.

 

Jag gillar att höja river eftersom QQ normalt kommer känna sig commitad för bara ett bet till, istället för två bet, och extremt få sämre händer kommer orka 3-beta. Samtidigt som man låter motståndaren bluffa maximalt antal gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med imagebeskrivningen så känns riverraise som bästa spelet. Men med lite lösare/bluffbenägen image och/eller en halvgalen fi så öser jag på turn då t ex AK ofta trebetar och betsynar river, dvs vi kan få in minst en extra bb.

Svaret är väl helt enkelt att man ska sluta vara paranoid och istället maximera värde utifrån förutsättningarna (givetvis med ena handen på handbromsen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du överskattar dragigheten rejält. Iom att han cappat ur position är det väldans otroligt att han ska ha typ QT/KQ/whatever. Färgdrag är ett alternativ iom AhKh och AhQh, men det är ju bara en kombo av sex respektive en av åtta. Tvåparsdragen kommer basically aldrig vara bra eftersom händer som cappar pre är på formen Ax, och båda AJ och AK då är stekta. Stegdrag är bara ett problem med AQ, och den handen tror jag ändå är underrepresenterad relativt sin naturligt förekommande frekvens. Kvar är triss- och setdrag, vilket ju är två outs.

 

Dragen är egentligen bara ett problem om man är uppe mot någon som 4-betar väldigt brett.

 

Jag gillar att höja river eftersom QQ normalt kommer känna sig commitad för bara ett bet till, istället för två bet, och extremt få sämre händer kommer orka 3-beta. Samtidigt som man låter motståndaren bluffa maximalt antal gånger.

 

Wow. Så mycket nyttigt på så kort text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanfattning:

 

FLOP:

Ingen större mening att höja här HU, sämre händer och bluffar släpper handen, och bättre händer höjer mig. Bättre att låta honom bluffa/syna som stor underdog

 

TURN:

Även om det ligger ett färgdrag ute skall vi nog inte se några spöken i garderoben. Med tight och passiv image kommer jag inte få så mycket action av en sämre hand i det här läget. Det enda stegdraget jag skall akta mig för AQo, men då han cappade OOP i UTG är denna nog underrepresenterad. Övriga händer är det nog WA/WB som gäller. Då är det bättre att låta honom beta vidare på rivern om han har en svag hand/bluffar.

Hade jag varit mer aggresiv och aktiv senaste tiden kunde en höjning kanske vara motiverad här då AK/KQs kanske kunde givit lite action och 3betat.

 

RIVER:

Här skulle jag höja och syna en 3bet eftersom QQ och AK troligtvis kommer att syna. Att bara syna här är för svagt av mig och detta var det stora felet jag gjorde i denna handen.

 

Tack än en gång för alla svar, speciellt Hjort som gav en grym analys :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...