Gå till innehåll

Blattanfejan biter ihop och kommer igen


Blattanfejan

Recommended Posts

Premiärdagboken för mig.

 

Gift man, 32 år, med 2 underbara barn. Bor på landet och jobbar som projektledare.

 

Spelat på snart två år, stoppade in $20-50 på diverse sajter och spelade FL på alldeles för hög nivå. Gulade alltid. Gav nätpokern en sista chans då SvS lanserade sin site och dängde in 300 och började med 0,5/1 NL. Spelar för dessa fortfarande, ett trendbrott alltså.

 

Spelar sedan hösten 90% SnG, fick en känsla av vad det handlar om genom PF och alla dess trevliga och hjälpsamma postare. Även om jag inte spelat så många tyckte jag det gick bra på 50+5 och 100+10 på SvS. Har nu bytit till Pokerstars och det går katastrofalt. Därför startar jag nu denna dagbok i samband med en ny insättning på Stars. Varför går inte ärthjärnan tillbaka till SvS tänker ni nu. Jo, jag tycker trafiken är dålig, över 100+10 är den obefintlig. De har lika hög rake på SnG som alla andra trots att man inte får något tillbaka i form av VP eller liknande. Har dock spart 30 inköp på SvS ifall jag tiltar totalt och får för mig att spela SH PLO CG vilket har hänt....

 

Jag tror att mitt största problem är min push/call range mellan 12-8BB stack. Eftersom jag är van vid SvS regulars struktur tror jag att jag är för lös i detta skede eftersom jag känner mig "rik".

 

Målet med dagboken är att tvinga mig själv att analysera mitt spel mera samt få andras åsikter i situationer som inte SNGPT kan ge mig svar på. Kommer från och med nu köra minst 1 hand /SnG i SNGPT.

 

Okej, så här blir det

SNGPT inköpt, bokföring i 2+2 spreadsheet

Nystartsrulle: $286

Nivå: 9 manna $6+0,5 turbo 3 bord samtidigt

Om jag inte gular går jag upp i nivå när jag har minst 50 inköp för nästa nivå.

 

Och så en sista grej, jag spelar inte så våldsamt mycket, kanske 3 ggr/vecka så HH kommer väl inte upp så fasligt ofta, däremot är jag inne på forumet varje dag. Är ändå tacksam för de som vill kommentera och diskutera de HH som kommer upp.

 

EDIT:Resten av mars kommer gå till att försöka kvala till SM i Tallin. Planen är att via SnG ta mig hela vägen. Har redan spelat en veckofinal dit jag tog mig för en total insats av ca $13. Jag fortsätter spela $3 SnG för att försöka ta mig till ytterligare veckofinaler. Det var sjukt fint övervärde i veckofinalen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 324
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Poker Stars

No Limit Holdem Tournament

Blinds: t100/t200

5 players

Converter

 

 

Stack sizes:

UTG: t2795

Hero: t3215

Button: t720

SB: t4205

BB: t2565

 

 

Pre-flop: (5 players) Hero is CO with Q♠ Q♦

UTG calls t200 (pot was t300), Hero raises to t1000, 3 folds, UTG raises all-in t2795, Hero?

 

Två frågor på detta

1, Lagom stor raise?

2, Call eller fold på FI:s push?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker Stars

No Limit Holdem Tournament

Blinds: t100/t200

(Ante: t25)

4 players

Converter

 

 

Stack sizes:

UTG: t5700

Button: t2010

SB: t3085

Hero: t2705

 

 

Pre-flop: (4 players) Hero is BB with A♦ Q♥

UTG folds, Button raises all-in t1985, SB folds, Hero?

 

Fi var länge shortstack men lyckades dubbla upp på min bekostnad någon hand innan. Uppfattade honom som lös... Frågan här är vad vi sätter honom på för HD och vad gör vi med AQ utifrån det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker Stars

No Limit Holdem Tournament

Blinds: t100/t200

(Ante: t25)

4 players

Converter

 

 

Stack sizes:

UTG: t2935

Hero: t3155

SB: t5850

BB: t1560

 

 

Pre-flop: (4 players) Hero is Button with 4♦ K♣

UTG folds, Hero?

I min värld så har SB i detta läge en HD på typ JJ+ och AQ.

BB:s HD kanske är 55+ Ax och två klädda.

Enligt SNGPT skulle det då vara +$EV att pusha. Är det standrad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade visst missat att du startat upp denna :oops: Tänkte mest önska dig ett stort lycka till, ska bli kul att följa :) Jag var själv i ungefär samma situation som dig i somras (även om jag iofs startade på $11 ;))

 

Och så händerna...

 

QQ: Jag höjer till t800 pre, om jag har pushat en massa händer innan (vilket jag ofta har) så ställer jag ibland här oxå, för att balansera händer som JJ,AJ osv. Jag instasynar Fi's push, visst är limp/raise vidrigt men jag orkar bara inte släppa. På lägre nivåer kan han säkert sitta på en hand som AQ/AJ oxå.

AQ: Måste vara jättesyn.

 

K4: Lägger jag, i mina ögon är du lite för djup för att pusha. Hade det varit på 200/400 så ställer jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QQ: Jag höjer till t800 pre, om jag har pushat en massa händer innan (vilket jag ofta har) så ställer jag ibland här oxå, för att balansera händer som JJ,AJ osv. Jag instasynar Fi's push, visst är limp/raise vidrigt men jag orkar bara inte släppa. På lägre nivåer kan han säkert sitta på en hand som AQ/AJ oxå.

Japp, vidrigt var ordet. Synade och muppen hade KJ och floppa K. Men jag tyckte ändå att jag spelade rätt och att denna hand får läggas till senaste tidens badbeat.:-(

 

AQ: Måste vara jättesyn.

Ja, man kan tycka det. Dock inte enligt SNGPT beroende vilken HD vi sätter FI på. Jag blev förvånad när jag körde handen i SNGPT. I just denna hand hade FI AK som stog:-(

 

K4: Lägger jag, i mina ögon är du lite för djup för att pusha. Hade det varit på 200/400 så ställer jag.

Intressant!:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stabilt med en dagbok Blattanfejan! Vi är lite i samma sits du och jag. Håller till på ungefär samma nivå och snart på samma site! ;-) Spelar även jag 2-3 ggr/vecka, en piss i Nilen jämfört med hur mycket många andra här spelar! :lol: Funderar oxå på att starta en dagbok av samma skäl som du och är gryyymt sugen på SNGPT! Hoppas att du blir av med fiskskålen snart!

Vi hörs!

 

Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört 8 idag. Bedrövlig resultat som dessutom stärker min tes vart mina svagheter finns. Ska nu kolla igenom lite HH och köra SNGPT. Behöver sova också, klockan ringen om 4h och 23 minuter. Tufft att vara heltidarbetande pendlande tränande nattgrinder med småbarn.

 

Dagens spel

8 st

ITM 25%

ROI -58%

Resultat - $30.4

BR $203,84.

 

Just nu sitter jag och biter mig i tummen för att inte börja whina, intalar mig att variansen spelar mig ett spratt.

Två "positiva" saker: om denna trend håller i sig så kommer jag iaf hunnit cleara Stars bonus innan jag är gul och även om jag gular ligger jag fortfarande plus totalt.

Gular jag har jag min nödrulle för ca 40 50+5 på SvS. SvS sviker mig aldrig:-)

 

Gör också följande justering, spelar endast 2 bord åt gången och när jag börjar öppna mitt spel ska jag tänka i SvS tankar, låtsas att startmarkerna var 1000 och att perioderna är liiite längre. Tror jag då har lättare att undvika marginella -$EV.

 

Angående $EV, såklart att den vinnande spelaren i längden är den som hittar alla små edges. Dock, när man som jag kanske kommer upp i 150 i månaden kanske variansen gör för stor skada på rullen. Man bör då kanske vänta lite längre för att försöka hitta ett läge som ger bättre $EV.

Vad tror ni? Kanske bara är hjärnspöken...trots allt är det sjukt knäckande att ha en fisk hoppandes i en skål på Sharkscope. Ni som inte sett det, jag nickar Blattanfejan på Stars, kolla in min fisk....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående $EV, såklart att den vinnande spelaren i längden är den som hittar alla små edges. Dock, när man som jag kanske kommer upp i 150 i månaden kanske variansen gör för stor skada på rullen. Man bör då kanske vänta lite längre för att försöka hitta ett läge som ger bättre $EV.

Vad tror ni? Kanske bara är hjärnspöken...trots allt är det sjukt knäckande att ha en fisk hoppandes i en skål på Sharkscope. Ni som inte sett det, jag nickar Blattanfejan på Stars, kolla in min fisk....

 

I synnerhet på låga nivåer kan du utan tvekan strunta i marginella $EV+ spel för att i ett senare skede hitta en större edge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker Stars

No Limit Holdem Tournament

Blinds: t75/t150

7 players

Converter

 

 

Stack sizes:

UTG: t2305

UTG+1: t1310

MP1: t1195

CO: t2480

Hero: t830

SB: t3665

BB: t1715

 

 

Pre-flop: (7 players) Hero is Button with 8♠ A♥

UTG calls t150 (pot was t225), 3 folds, Hero raises all-in t830

 

Här är ett typsikt läge där jag ibland släpper och ångrar mig efteråt och ibland pushar och ångrar mig efteråt. Jag delar med mig av tänket så får ni kommentera.

 

UTG openlimpar alla foldar till mig som sitter med lite drygt 7BB. Push för att isolera mig med UTG som jag antar sitter med små PP eller kanske två klädda.

 

Fast fan...det är nog fiskigt resonerat.....TILT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, innan ni dömer ut mig totalt, på mina 128 spelade på Stars sedan nyår har jag åkte på massor av badbeats med premiumhänder. Är nu nere på den nivån där jag nästan inte vill ha stål, utdragningarna svider så mycker när man är 80% favvo pre (dolt whine) Här kommer handen

Poker Stars

No Limit Holdem Tournament

Blinds: t75/t150

7 players

Converter

 

 

Stack sizes:

UTG: t1395

UTG+1: t2320

MP1: t2380

CO: t2170

Button: t965

SB: t2725

Hero: t1545

 

 

Pre-flop: (7 players) Hero is BB with A♠ A♥

UTG calls t150 (pot was t225), 5 folds, 5 folds,

Hero raises to t400, ca 2,5BB, push kan det väl inte vara här?

UTG calls t250 (pot was t625).

Japp, fick syn, nice, hoppas på icke badbeatflop

 

 

Flop: K♠ 6♦ 3♠ (t875, 2 players)

Hero ? Hur farligt är färgdraget? Finns ju även öppet stegdrag möjlighet för att inte tala om alla Kx där FI naturligtvis kommer pricka x om jag låter honom se ett kort för billigt. Samtidigt vill jag ha lite betalt för mina fina A:n. Ja, ni ser på mina tankar hur många badbeats jag åkt den senaste tiden va? (Whine igen):-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det var andra handen eller så

 

Poker Stars

No Limit Holdem Tournament

Blinds: t10/t20

9 players

Converter

 

 

Stack sizes:

UTG: t1530

UTG+1: t1500

MP1: t1500

MP2: t1500

MP3: t1500

CO: t1500

Hero: t1490

SB: t1480

BB: t1500

 

 

Pre-flop: (9 players) Hero is Button with A♣ Q♣ :-)

UTG calls t20 (pot was t30), 5 folds,

Hero raises to t100, Folk synar ju med vad som helst om man betar 3BB på denna nivå...Drar till för att inte locka med Sb och BB och komma HU med UTG

SB calls t90 (pot was t150),

BB calls t80 (pot was t240), Jaha, det gick ju bra

UTG calls t80 (pot was t320).

 

 

Flop: K♠ 9♣ 3♠ (t400, 4 players)

SB checks, BB checks, inte jätteförvånande

UTG bets t40, ???

Hero raises to t250, halv pot för att bli av med lite folk och för info. Känns ändå som att jag leder.

SB folds,

BB calls t250 (pot was t690)jaha lixom??

, UTG folds.

 

 

Turn: 7♦ (t940, 2 players)

BB checks, Hero checks. Jag checkar, trots allt har ju ingenting....

 

 

River: 4♦ (t940, 2 players)

BB bets t120, Hero folds. Jag foldar, reraise känns iskallt då det känns som jag visade svaghet på turn.

 

Kommentarer på pre och alla gator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...