Bossebo Postad 21 Januari , 2007 Rapport Share Postad 21 Januari , 2007 Har mer och mer börjat med shortstackskottning. Jag spelar ju poker för att vinna och inte för att det inte finns annat o göra. Så jag har helt plötsligt sparat in en hel del tid på mitt pokerspelande genom att spela högre nivåer och kortare perioder. Vad jag undrar lite över är hur man skall tänka. Jag känner ofta att jag är för feg. När jag väl dubblat upp mitt "fiskinköp" så brukar jag ofta lämnat bordet hyffsat ofta. Visst, det är ju jättebra, jag har tjänat en hacka snabbt. MEN bör man ibland fortsätta och köra på efter uppdubblingen? Eftersom ens inköp ibland förloras så är man ju ett steg tillbaka ganska snabbt. Hur skall jag mixa upp det? Hur tänker ni? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Waggho Postad 22 Januari , 2007 Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Fundera på vad du har för fördelar med att spela shortstack gentemot att spela fullstack. Om ditt svar är "jag sparar tid", fundera lite till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vetgirig Postad 22 Januari , 2007 Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Fördelen med att vara short-stacked är att man har så liten stack att motståndarna inte kan bluffa bort en. Dubblar man upp har man plötsligt större stack och kan faktiskt lägga sin hand och därmed så måste man plötsligt lära sig och spela riktigt poker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DrRoland Postad 22 Januari , 2007 Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Fördelen med att vara shortstack är att man får in pengarna innan man blivit utdragen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bossebo Postad 22 Januari , 2007 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Eftersom jag plussar ganska friskt på det här sättet så funkar det för mig. jag har inga problem att lägga händer, eftersom jag spelar ganska tight. Har förövrigt bytte tillbaka ifrån shorthanded till fullring. Fördelen är ju inte tid, för skulle jag spara mer tid skulle jag inte spela alls... Det är ju bara en bonus... Ett exempel: Jag sitter 3 timmar och lirar 4 bord NL100 och plussar 250 dollar... Köper jag istället in för 250 dollar på ett NL 1000 så brukar det inte ofta ta många minuter innan man dubblat och gjort samma pengar. Jag blir nog som många andra oxå mer fokuserad när det är högre belopp med i bilden. Jag har heller inga problem att spela med fullt inköp, det var därför jag frågade om man bör fortsätta när man har dubblat osv. Tanken med det här spelet är ju att jag skall försöka maximera +$ och samtdigt minimera - risken Så om nån som har nån erfarenhet av detta kan svara, hade det varit nice Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hemdhes Postad 22 Januari , 2007 Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 mitt tips är att gå o köpa nått för de där pengarna du skottat in...övertygad om att det kommer fortsätta gå så lätt så det är säkra pengar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bossebo Postad 22 Januari , 2007 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Hej, jag tänkte att vi kanske kunde röva bort en rullstollsbunden pojk ut i nån skog och sen slår vi alla på honom och filmar... Sen lägger vi ut en länk har på PF, så kan alla sitta o gotta sig över det underbara....... Skulle nog passa många här... Ni som inte tänker svara på mina frågor kan ju skita i att skriva i den här tråden. Är så jävla trött på att varenda tråd blir förstörd av viktigpettar. Läs mitt första inlägg och svara bara på det jag vill veta... jag vill INTE veta vad ett paket mjök kostade 1954, jag vill inte veta varför vissa är så jävla dryga.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grebgokz Postad 22 Januari , 2007 Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Nu spelar jag inte på så höga nivåer och jag spelar sällan shortstacked själv men min erfarenhet av andra som är shortstackade är att de ofta blir synade av draghänder (då synaren inte kan riskera så mycket rätt eller fel) och då ofta blir utdragna och förlorar hela inköpet. Tror det är lite av en "om jag har tur så klonkar jag" strategi. Jag är övertygad om att den inte är bra i långa loppet. Du har ju svårare att driva ut svaga händer ur potten med shortstack -EV. Om du floppar ett monster kan du ju inte vinna lika mycket -EV. Om du blir utdragen förlorar du mindre +EV. Du kommer att bli synad och utdragen oftare -EV. -3EV+1EV= -2EV (inte bra) Nåväl min blixtanalys kan vara helt fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hemdhes Postad 22 Januari , 2007 Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Ett exempel: Jag sitter 3 timmar och lirar 4 bord NL100 och plussar 250 dollar... Köper jag istället in för 250 dollar på ett NL 1000 så brukar det inte ofta ta många minuter innan man dubblat och gjort samma pengar. ursäkta..har väl haft en dålig dag.. men när du skriver såhär vet jag inte vad du förväntar dig för svar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
wheelinho Postad 22 Januari , 2007 Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Har testat att shortstacka, de är ju kul när det går bra, men när man losar 10 inköp(edit: de man köper in för då), vilket händer OFTA så suger de hårt. Brukar iaf gå på känsla när man ska lämna eller inte. Ibland känner man att man har flyt då kör man på, känns de kallt lämnar man och byter bord(även innan man går busto). Tror(nästan helt säker) de lönar sig mer att spela "vanlig" poker i det långa loppet. Hur många shortstacksregularushomosapiens ser du på NL1000 borden? Aja GL med lirandet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bossebo Postad 22 Januari , 2007 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Grebgokz: jag förstår hur du menar. MEN ... jag vill ju få in pengarna med nötterna och då tar jag gärna en syn. AA KK och oftast QQ försöker jag få in degen innan flopp. Sen tittar jag på billiga floppar med de mesta poketpairs för att hitta trissen. Skillnaden när jag blir utdragen är att jag kanske förlorar 200 dollar istället för 1000 dollar. Jag är inte en helt galen spelare som chansar kors o tvärs, mina moves brukar komma när jag verkligen har något. Jag har en längre tid känt att pengarna rullar in på det här sättet vs sitta o grinda 6 timmar om dagen och så kanske man backar ändå. Man är mer sugen när man sätter sig för en session. Tableselection är ju jäkligt viktigt oxå när man spelar så här. Men min fråga är ju fortfarande obsvarad: Skall man nöja sig med att bara dubbla upp, man har ju trots allt gjort ett "miniinköp" på den nivån, eller skall man varje gång spela vidare, med risk för att hela stacken åker åt motståndarens sida... Jag försöker hitta den gyllene medelvägen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jackobi Postad 22 Januari , 2007 Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Fördelem med att sitta på shortstack är att du få mycket lättare syn av sämre händer. Därför är det två olika spelstilar vid shortstack och maxinköp. Om du klarar av båda och klarar av att byta spelstil mitt i ett game tycker jag absolut du skall fortsätta köra vidare när du dubblat upp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grebgokz Postad 22 Januari , 2007 Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Grebgokz: jag förstår hur du menar. MEN ... jag vill ju få in pengarna med nötterna och då tar jag gärna en syn. AA KK och oftast QQ försöker jag få in degen innan flopp. Sen tittar jag på billiga floppar med de mesta poketpairs för att hitta trissen. Skillnaden när jag blir utdragen är att jag kanske förlorar 200 dollar istället för 1000 dollar. Jag är inte en helt galen spelare som chansar kors o tvärs, mina moves brukar komma när jag verkligen har något. Jag har en längre tid känt att pengarna rullar in på det här sättet vs sitta o grinda 6 timmar om dagen och så kanske man backar ändå. Man är mer sugen när man sätter sig för en session. Tableselection är ju jäkligt viktigt oxå när man spelar så här. Men min fråga är ju fortfarande obsvarad: Skall man nöja sig med att bara dubbla upp, man har ju trots allt gjort ett "miniinköp" på den nivån, eller skall man varje gång spela vidare, med risk för att hela stacken åker åt motståndarens sida... Jag försöker hitta den gyllene medelvägen. Men om du bara letar efter nötterna innan du gör ditt move kommer du bara bli synad av stollar. Och desto högre nivå desto sämmre Stolle/Haj ratio får du ju. Duktiga spelare kommer snart inse att de kan folda allt utom mycket starka händer när du trycker. Men funkar det så skotta på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
lallaren Postad 22 Januari , 2007 Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Hur hittar du odds att leta efter set med minimiinköp? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jeppann Postad 22 Januari , 2007 Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Alltså är du dum? Även om du bara förlorar 200$ när du blir utdragen så vinner du ju fortfarande inte mer än 200 när du inte blir det. Suck. Du har tur. Vänta på oturen och kom tillbaka sen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bossebo Postad 22 Januari , 2007 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Sitter jag på tex lilla blind och det är 5 pers som synat bigblind, kan det väl var värt att syna med ett par? Par står sig faktiskt ibland oxå Det ligger ju då 65 dollar i potten (om vi säger att det är NL1000) och jag måste lägga 5 dollar till. Jackobi: Jo, när jag väl fortsätter så brukar det gå bra, men det är bara att man skall släppa på spärren att man skall vara nöjd med det lilla man vunnit. Men det hänger ju alltid i bakhuvudet "faan den gången borde jag lämnat bordet, men det gjorde jag inte och kolla hur det gick" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bossebo Postad 22 Januari , 2007 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Jeppan: Det var därför jag frågar om man skall fortsätta att spela efter man dubblat upp, eller man skall stanna för att säkra de 200-250 man gått in med.. ja, jag är säkert dum i huvudet, men jag är inte otrevlig iallfall Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
wheelinho Postad 22 Januari , 2007 Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Jeppan: Det var därför jag frågar om man skall fortsätta att spela efter man dubblat upp, eller man skall stanna för att säkra de 200-250 man gått in med.. ja, jag är säkert dum i huvudet, men jag är inte otrevlig iallfall ALLTSÅ! Alla har ju svarat på din fråga!? Finns ju inget rätt eller fel när det gäller den saken, så länge du tror dig vara vinnande oas om du sitter med 1BB elller 100000BB på bordet ska du spela vidare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
edsf Postad 22 Januari , 2007 Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Grebgokz: jag förstår hur du menar. MEN ... jag vill ju få in pengarna med nötterna och då tar jag gärna en syn. AA KK och oftast QQ försöker jag få in degen innan flopp. Sen tittar jag på billiga floppar med de mesta poketpairs för att hitta trissen. Skillnaden när jag blir utdragen är att jag kanske förlorar 200 dollar istället för 1000 dollar. Jag är inte en helt galen spelare som chansar kors o tvärs, mina moves brukar komma när jag verkligen har något. Jag har en längre tid känt att pengarna rullar in på det här sättet vs sitta o grinda 6 timmar om dagen och så kanske man backar ändå. Man är mer sugen när man sätter sig för en session. Tableselection är ju jäkligt viktigt oxå när man spelar så här. Men min fråga är ju fortfarande obsvarad: Skall man nöja sig med att bara dubbla upp, man har ju trots allt gjort ett "miniinköp" på den nivån, eller skall man varje gång spela vidare, med risk för att hela stacken åker åt motståndarens sida... Jag försöker hitta den gyllene medelvägen. Det finns ingen "gyllene medelväg" i poker precis som det inte finns en vinnande spelstil i roulette. Du bör gå ifrån bordet när du börjar spela EV- (vilket jag bedömmer är rättså troligt att du gör hela tiden) eller om du tror att du tjänar mindre på att spela med 50BB istället för 25BB. Anledningen till att du går in med 25BB borde väl vara för att du spelar bättre med 25BB, så antagligen bör du gå ifrån bordet och sätta dig på ett nytt med 25BB. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bossebo Postad 22 Januari , 2007 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Edsf: Du menar att jag spelar så dåligt att jag vinner nästan varje gång när jag shortstackar ? Eftersom du tror dig veta att jag spelar dåligt. men ja, 25 BB är perfekt för mig att börja med iallfall, så det stämmer bra.. där är jag farlig Och kanske skall jag gå ut varje gång jag dubblat. Problemet är ju bara att hitta fullring bord i tillräcklig mängd på varje nivå. Finns säkerligen på stars, men där spelar jag inte... personligen tror jag att det är en psykisk spärr som sitter. Spelar jag NL100 och shorthanded, så spelar jag för många händer och även gör en o annan syn preflop som inte borde vara där. Speciellt när man kör många bord. Det är ju bara en dollar liksom. Men när jag hoppar upp ett par pinnhål så tightar jag till mig ordentligt eftersom det handlar om mer pengar. Men det är svårt att bortse ifrån att en alldeles övervägande majoritet av mina shortstackade skottningar jag tagit på NL400, NL 500, NL1000 och NL2000 hamnar på + sidan. Nu önskar jag dock att jag hade haft pokeroffice lite tidigare än vad jag skaffade det och att jag hade haft det igång när jag spelat senaste tiden för att visa vad jag menar. tack för svaren Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Myssion Postad 22 Januari , 2007 Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Skaffa Ed Miller's Hold'em-bok, finns kapitel om shortstackstrategi i den. Prova även att söka på 2+2, typ shortstack+strategy+miller så bör du snubbla över en del. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
edsf Postad 22 Januari , 2007 Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 När du säger "Ett exempel: Jag sitter 3 timmar och lirar 4 bord NL100 och plussar 250 dollar... Köper jag istället in för 250 dollar på ett NL 1000 så brukar det inte ofta ta många minuter innan man dubblat och gjort samma pengar. Jag blir nog som många andra oxå mer fokuserad när det är högre belopp med i bilden." så får jag svårt att se hur du är seriös. När du sen visar att du är seriös får jag väldigt svårt att se hur du är vinnare. Om du tror att du har ett förväntat värde på 25BB på inte många minuter så har du brutalt fel (nu tror jag inte att du faktiskt tror det, men du sa faktiskt det). Det låter otroligt att du skulle plussa om din nivå är NL100 och att du kan plussa på NL1000 utan att läsa väldigt mycket teori och kortstacksteori. Du kanske har gjort det, men då borde du heller inte behöva fråga frågan "ska jag vara nöjd med vinsten eller ska jag spela vidare när jag dubblat upp till 50BB" då det är uppenbart att det inte går att svara på bättre en vad du själv borde veta med all teori du studerat. Du borde också förstå att det inte finns någon "gyllene medelväg", att man inte ska lämna bordet bara för att man har en dålig känsla, att inte bli arg på en själv för att man inte lämnade bordet när man sedan förlorade de där 50BB och att man bör spela där man har störst vinst. Tror heller inte riktigt att du verkar förstå hur stor variansen kan vara. Bara det att du är övertygad om att du bevisligen är vinnare för att du går ifrån de flesta sessioner med vinst i samband med att du spelar så högt som NL1000 är ett ganska talande exempel för att du som sådan spelare är väldigt troligt en förlorande spelare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ebisumaru Postad 22 Januari , 2007 Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Jeppan: Det var därför jag frågar om man skall fortsätta att spela efter man dubblat upp, eller man skall stanna för att säkra de 200-250 man gått in med.. ja, jag är säkert dum i huvudet, men jag är inte otrevlig iallfall För att svara på din fråga: Lämna bordet när du dubblat då du kanske/troligen inte är vinnande med kort stack medan du nästan säkerligen är förlorande med en full. Vilken site spelar du på där alla är så dåliga på NL1000+? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bossebo Postad 22 Januari , 2007 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Edsf: Det dära med "några minuter" var väl att ta i lite.. Ursäkta om jag skrev det så slarvigt. Men mina sessioner är väldigt korta, jämfört med när man multitablar på lägre nivåer. jag ser ändå en stor fördel med Shortstackspelet, eftersom du får syn i de lägen du kanske inte skulle fått det annars. Visst, man blir ju utdragen då och då, men det händer även de som köper in fullt. Guldläget är ju när det blir flervägspotter som är höjda innan flop och du har fått in en bra slant innan flopp och du spikar en hand duktigt när de 3 första korten kommer. Säg att 5 spelare är med. När jag gör min allin, så kanske det knappt är i närheten av en pottbet, eftersom det redan ligger en ansenlig slant i potten... Då kör ju storstackarna oftast vidare, precis som om de inte märkt min bet. Jag har då fått in alla mina pengar i potten och fått syn av flertalet av de som hängde med till flopp. Och åter igen... utdragningsrisken finns, men ibland har man en solid hand och då blir det riktigt bra betalt ja vet inte, det funkar för mig iallfall... Anledningen till att jag startade tråden var väl att hitta fler som kör shortstacked och utbyta erfarenheter. jag får väl dra igång pokeroffice igen och fixa lite statistik. Har bara haft så svårt att få det o funka ordentligt.. Datorn har hängt sig och ibland har programet slutat plocka info ifrån bordet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hemdhes Postad 22 Januari , 2007 Rapport Share Postad 22 Januari , 2007 Säg att 5 spelare är med. När jag gör min allin, så kanske det knappt är i närheten av en pottbet, eftersom det redan ligger en ansenlig slant i potten... Då kör ju storstackarna oftast vidare, precis som om de inte märkt min bet. Jag har då fått in alla mina pengar i potten och fått syn av flertalet av de som hängde med till flopp upprepar frågan igen.. vilken site spelar du på?..låter ju sjukt detta Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts