Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har ganska klart för mig hur jag spelar den här, och varför, men det skadar aldrig att höra fler åsikter. Inga som helst reads.

Konverteran fuckade jag visst upp..

Poker Stars

No Limit Holdem Tournament

Blinds: t15/t30

8 players

Converter

Stack sizes:

UTG: t1560

UTG+1: t1600

MP1: t2760

Hero: t1470

CO: t1660

Button: t1380

SB: t1460

BB: t1610

Pre-flop: (8 players) Hero is MP2 with :as :ad

UTG raises to t90, 2 folds, Hero raises to t300, 4 folds, UTG calls t210 (pot was t435).

Flop: :kc :kh :4s (t645, 2 players)

UTG checks, Hero?

Postad

Huhhh, jobbigt! Sitter jag UTG och gör en sån raise så har jag förmodligen AA,KK, AK eller möööjligen QQ på handen. Det är på en tidig nivå så blindsen är låga och FI är inte shortstackad, något som borde ge hans hand ännu mer cred. När Hero re-raisar och får syn av UTG är det klappat och klart, han har en hand, troligen AK eller KK då han borde ha ställt med QQ väl? När floppen kommer med KK4 och FI checkar hade nog jag iallafall checkat bakom. Hade varit skiträdd för ett K emot mig. Om FI sen betat på turn hade jag gråtande foldat.

Postad

AA och KK borde fi nästan pushat med pre. Man vill ju inte gärna överspla sina AK och QQ så här tidigt så en syn från fi som nu och ta det från floppen är väl troligt. Kanske JJ och hoppas på inga överkort (från fi:s sida då). Check oftast = med svaghet. AI så lär du ju bara få syn av K händer så det känns kallt. Kan man lägga ett litet bet på floppen typ 200 för att se om man tar hem det, får man fi att lägga sina icka K händer med det? Du representerar ju typ AA, KK kanske QQ och AK med din re-raise. Checka bakom är väl också en bra idé för att se vad fi gör på turn, betar han skulle jag säga fold, checkar han så får vi väl hiva in smeten eller prova ett litet 200bet typ.

//Matte

Postad

check, re-evaluate. Jag hade nog check-synat ner både turn och river, vad ska han betala med om du tar initiativet? typ nada.

Postad
iom att potten vart reraisad vet jag inte om du kan lägga den här handen. Han kan mkt väl försöka sno den lr tycka att han skyddar sin hand med typ TT då det ä så mkt chips i potten.

Varför skulle man inte kunna lägga den. Fi höjer och sedan synar re-raisen. Ett K måste vi ju ha med i fis HD. Om vi inte kan lägga den finns ju bara ett alternativ, att dänga in smeten.

//Matte

Postad
Varför skulle man inte kunna lägga den. Fi höjer och sedan synar re-raisen. Ett K måste vi ju ha med i fis HD. Om vi inte kan lägga den finns ju bara ett alternativ, att dänga in smeten.

//Matte

Håller helt med dig här Matte! Om vi av någon (konstig? :shock: ) anledning inte tror att FI sitter med ett K är det bara att stoppa in mer i potten!

Postad

Min tanke angående den här handen går ganska hand i hand med det MacDaddy skrev (och även Consp, men Mac uttryckte det bättre imho). Vi är wa/wb.

Att fi bara skulle kunna ha QQ+ och AK här är jättefel, borden är fulla av jättetomtar och vi kan inte anta att fi är en 1337grinder, vi har inga reads.

Alltså. Om vi ligger före (vilket vi gör en stor majoritet av tiden), har fi högst två outs. Om vi ligger före ligger vi totalt i skiten. Vi har perfect perfect mot KK, en out mot AK och två outs mot lägre Kx eller 44.

Sammanfattnings vis alltså två mycket starka argument för att spela handen passivt.

En check har så många fördelar:

* Vi minimerar förlusterna mot Kx

* Vi kan få fi att tro att denne leder med en hand som JJ

* Vi blir nästan aldrig utköpta när vi leder

Om vi visar styrka så bör vi kunna slinka.

Exvis CRAI på turn bör gå att lägga mot (men jag anser inte att den är självklar), och om fi betar turn synar vi, men kan antagligen vika mot en bet av rimlig storlek på river.

Så...min defaultlinje här blir checka bakom flop. Checka bakom turn. Betar fi turn synar jag i stort sett 100%. Betar fi river efter att vi checkat fram till river synar jag mer än 100%, betar fi turn och river säger jag "nh" till mig själv och viker.

Postad
Om vi inte kan lägga den finns ju bara ett alternativ, att dänga in smeten.

//Matte

Nej. Om vi bestämmer oss för att inte lägga den så ska vi absolut INTE ställa. Då ska vi spela för att inducera fram ett bluffbet från Fi. Ställer vi förlorar vi mycket equity från eventuella bluffar.

Min linje är som sagt check/syn. Orsaken till att jag checkar är att försöka utöva någon form av pottkontroll. Om Fi sitter på en K (och är någorlunda kompetent) så kommer han att checkraisa dig alla dagar i veckan där. Problemet är också att det är jäkligt många som kör exakt det spelet med händer vi slår också som bluff. Och då blir kontentan av spelet att vi foldar eller riskerar hela vår stack på att FI bluffar. Det försöker jag undvika så långt det bara går...

Postad
Så...min defaultlinje här blir checka bakom flop. Checka bakom turn. Betar fi turn synar jag i stort sett 100%. Betar fi river efter att vi checkat fram till river synar jag mer än 100%, betar fi turn och river säger jag "nh" till mig själv och viker.

Håller helt och hållet med här. Om han betar 300 nåt på turn synar jag men om han klarar av att fyra av ordentligt på river ger jag honom respekt och lägger mig om jag inte har monsterread på FI. I så fall har vi 870 kvar och det är inte katastrof i det här läget.

Postad

Hmmm, svårt val i det läget utan reads. Jag skulle nog i alla fall ha gjort som så att jag hade nog betat 300 knapt halva potten för att få information om hur stark fi tror hans hand är.

Om han raisar skulle jag nog kyssa min AA adjö på vägen till muck. Synar han och checkar på turn så checkade jag med och hoppas på en check även på river.

Sedan beror ju storleken på hans ev bet på turn om jag skulle syna eller gråta. Om pottoddsen tvingar mig till syn så skulle jag gråta :cry: ännumer för då vet han troligen att han har bästa hand och tvingar mig att syna.

Postad

Tycker inte pottodds känns sååå viktiga här, men visst spelar det in.

Att beta flop gillar jag inte dels för att vi nog inte kan vika AA här, inte i min värld iaf, så det enda det gör är att vi kanske inte får slinka dom gånger vi är slagna, samt framför allt att vi tappar bluffvärde på turn.

Postad

Kan hålla med om att pottoddsen inte är så viktiga just nu på floppen men jag menade senare på river. Och vad bluffeffekten anbelangar så får man ju problem om han ställer in allt på turn ändå. Ska du syna då eller?

Vad händer om det kommer en Q eller J på turn vi tror dessa två pockets kan finnas i hans spektra av händer eller gör vi inte det. Jag tror nog det. Kanske till och med 1010. ytterligare ett kort vi inte vill se. Då har vi 6 möjliga kort vi absolut inte vill se på turn för då vet vi inte om det är en bluff om han betar ut eller hur?

Som jag sa från början. Problemet är inte lätt när man väl fångar sina älskade och så möter man en sådan flopp.:roll:

Postad

Jag menade pottodds där vi har betat och han ställer in.

Om jag checkar bakom flop och han openpushar turn är det en jättesyn.

Grejen är att jag eventuellt överskattar hur ofta vi leder här, men jag tror det är jätteofta. Jag ser inga scarecards i leken.

Postad
Jag menade pottodds där vi har betat och han ställer in.

Om jag checkar bakom flop och han openpushar turn är det en jättesyn.

Grejen är att jag eventuellt överskattar hur ofta vi leder här, men jag tror det är jätteofta. Jag ser inga scarecards i leken.

Pottoddsen jag menade var på ev river.

Med inga scarycards menar du att du har eliminerat händerna QQ, JJ och 1010från hans spektra av möjliga händer. Annars måste väl Q, J och 10 betraktas som scarycard eller tänker jag helt fel här?