Gå till innehåll

Boende i södra eurpopa (nu mest barcelona & Prag)


Lantto

Recommended Posts

Vi är 5 personer som planerar att flytta utomlands i vår och ta det lite lugnt och spela poker typ. Framförallt en möjlighet att få resa och se lite annat av världen och sen att komma ifrån Sveriges kyla lite.

 

Vår första plan var att åka till Barcelona och det är fortfarande helst dit vi vill men vi har lite problem med boendet. Vi fick ett erbjudande på en lägenhet från barcelonagruppen.se men nu när vi har bestämt att vi vill ha den har vi haft svårt att få kontakt med dem så vi måste ha en plan B.

 

Kraven på lägenheten är famförallt att den ska ha internet och att man ska kunna bo 5 pers i den, annars kan vi tänka oss relativt låg standard. Vi vill helst inte betala mer än säg €1500 i månaden för den inklusive internet (den vi hittade kostade 1200 och vi har lite alternativ för ca 2000 men det känns lite högt)

 

Barcelona är inget måste men det är mest där vi tittat men därför skulle jag behöva lite tips på andra städer man kan bo och ha det bra. Ingen av oss kan andra språk än engelska och tyska bra men vi är öppna och kan nog lära oss att komunicera ändå. Helst ska det vara i mellan eller södra europa så det är lite varmare än i Sverige. Slutligen ska det vara en kul stad att vara i med mycket att se helt enkelt, det är lika mycket semester och upplevelse som poker och jobb.

 

Hoppas någon har några tips på var vi kan leta lägenheter och vilka städer som kan vara roliga att åka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barcelona är en superbra stad att hänga i. Dock är bostadssituationen lite si och så. Vad menar du med att det ska gå att bo 5 pers? I teorin går det ju att bo 5 pers i en etta men det är nog inte så kul i längden. Dock är det ovanligt att man hittar lägenheter på 5 st rena sovrum, det vanliga är 2-4 "sovrum" plus vardagsrum och kök. Vad gäller internet så bör man beställa det långt i förväg om det inte redan finns i lägenheten.

Hyresvärden vill ofta ha 2-6 månadshyror deposition i förväg. Går man via förmedling brukar de sno en månadshyra också. Jag åker ner nu snart (inom en vecka eller 2) skicka pm om du vill att jag ska hålla ögoen öppna. Sen, ska ni ha det möblerat eller omöblerat? Beror på mycket som sagt. Eller kolla själv här:

http://inmobiliaria.segundamano.es/resultados.cfm?idprovincia=8&idzona=53&idmunicipio=663&iddistrito=0&palabra=&m2=0&hab=2&precio_min=0&precio_max=1400&subcategoria_id=5000&categoria_id=69&busqueda=http://inmobiliaria.segundamano.es/resultados.cfm?idprovincia=8&idzona=53&idmunicipio=663&iddistrito=0&palabra=&m2=0&hab=2&precio_min=0&precio_max=1400&subcategoria_id=5000&categoria_id=69&busqueda=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag borde nog varit lite tydligare ja. Vi har bara plancerat att bo där under våren så vi skulle absolut helst vilja ha någon som är möblerat och helst något som går via nån förmedling som är vana att hyra ut till turister så det inte blir något strul. Varsitt sovrum är inget krav bara vi får varsin säng.. men ett vardagsrum och 3 sovrum skulle nog funka bra till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har för övrigt hittat en lägenhet i Prag nu också. Är det någon som har erfarenhet av båda städerna och kan ge en liten jämförelse? Hur är det språkligt? Hur är Prag i febr-mars? Finns det mycket svenska och andra turister att lära känna? Hur är utelivet och kulturlivet i jämförelse? Hur är prisnivån, är det billigare att leva i Prag och hur mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iof alldrig vart i prag men vad jag har hört att det är ölen flödar till mycket billig penning fina tjejer och trevlig stad med mycket att se. och jag har fått för mig att det inte är lika jävligt där som det kan va på många andra ställen i fd öststater...me like 8-) låter som ett ställe jag skulle trivas på iaf :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...