Gå till innehåll

Att gå upp till nästa nivå?


kausti

Recommended Posts

Provade igår för första gången att gå upp från NL20 till NL50. Det gick ju inte precis jättebra. Fick bajskort samtidigt som jag lirade som ett ufo. Förlorade ungefär 5-6 inköp, vilket är ganska mkt pengar enligt mig (300 euro). Visst, jag har ju så jag klarar mig (rullen var innan det på strax över 1000 euro), men det känns ändå tungt att förlora pengarna.

 

Men vad gör man nudå? Först blir det ju till att bygga rullen igen. Men sen då? Ska man våga sig upp dit igen? Ska man vänta lite? Hur länge?

När ska man ge upp, å inse att man är en vinnande spelare på NL20, men inte på NL50?

 

Massa frågor... Hoppas på svar... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ge upp? Du har testat en session på nl50, det säger inte så mycket. Du är tydligen åxå medveten om att du spelade som ett ufo, gör ett nytt försök när du känner att du har råd att förlora på den nivån igen, men utan att spela som ett ufo. Mycket handlar nog bara om en vanesak vid att det är mer pengar i spel, skillnaden på spelarna bör inte vara direkt märkbar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att spela ett bord NL50 och resten NL20.

 

Jag brukar blint hålla med dig om det mesta, men detta känns sådär..

 

- Finns inte risken att man har svårt att "hålla isär" borden?

 

- Finns inte risken att man bara fokuserar sitt A-game på höga bordet?

 

Enlig personligt tycke och smak skulle jag 4 table grinda NL20 och SEN köra NL50, 1-2 bord. Detta för att kunna jämföra skillnader, vänja sig vid pengarna etc.. Med 3 bord NL20 och ett NL50 känns det som om man skottar snarare än avancerar (om man kan särskilja dessa två fenomen..)

 

Känns som det inte finns något rätt/fel, detta är bara mina två ören..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att problemet när jag kliver upp är att jag får in tankarna "jag får inte förlora pegnarna" i huvudet när jag lirar NL50 med fullt inköp. Har ju lirat lite NL50 innan, dock bara med halvt inköp. Mest för att testa lite. Men det funkade ju riktigt bra. Iofs spelade jag kanske bara 1500 händer eller nåt, men låg ganska rejält på plus då (typ 150 euro). Eller rejält å rejält, som vanligt handlar det om summan pengar jag syftar på, inte antalet BB/100 händs.

 

Men blir väl te å grinda lite mer NL20 nu. Å sen kanske prova det som ebisumaru sa? Spela ett NL50, å resten NL20? Verkar det vettigt tro? (Lär iofs dröja, då det väl tar mig ca. 2 veckor å dra upp rullen igen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar blint hålla med dig om det mesta, men detta känns sådär..

 

- Finns inte risken att man har svårt att "hålla isär" borden?

 

- Finns inte risken att man bara fokuserar sitt A-game på höga bordet?

 

Enlig personligt tycke och smak skulle jag 4 table grinda NL20 och SEN köra NL50, 1-2 bord. Detta för att kunna jämföra skillnader, vänja sig vid pengarna etc.. Med 3 bord NL20 och ett NL50 känns det som om man skottar snarare än avancerar (om man kan särskilja dessa två fenomen..)

 

Känns som det inte finns något rätt/fel, detta är bara mina två ören..

 

Nä det är klart att det är individuellt. Jag brukar fortfarande spela flera nivåer samtidigt om det finns bra bord på olika nivåer. Men jag förstår vad du menar och OP får väl prova sig fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor förändring i vinst kan man vänta sig när man går upp? Att man borde tjäna mer om man är en stark spelare är ju ganska logiskt men eftersom det borde vara hårdare motstånd så borde timvinsten mätt i blinds gå ner litegrann?

 

Säg att man drar in runt 6-7blinds/h på nivån under och säg att man spelar precis likadant på nl50, vad kan man då vänta för vinst på ett ungefär? Jag förstår att det är svårt att svara på men ett riktvärde baserat på era egna erfarenheter kan vara på sin plats :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är, iaf enligt mig att aldrig mixa olika blinds nivåer. Likadant med att sitta och multitabla med 2 cash game och 2 turneringar. Blir väldigt lätt att man i det fallet tittar fel och synar dyrt i cash gamet för man trodde det va turren. Det hände ju iof inte i detta fallet, men som sades tidigare kan det bli lätt att man sitter och stirrar sig blind på det höga bordet och allt slutar med att man kanske tillslut börjar gå minus på sin standard nivå istället. Så lira upp självförtroendet på din standardnivå och sätt dig sen en nivå högre med ett eller fler bord, beroende på vad du är van vid. Det är iaf mitt tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...