Gå till innehåll

FLT PS 2/4: Spela överkort mot okänd


Mjonasson

Recommended Posts

Då jag spelat rätt mycket på låga (1/2 - 5/10) på gamla PartyPoker är jag ganska van vid att ligga på gasen hela tiden. Dessvärre glömmer jag att det ibland är bättre att sakta ner o kolla läget. Här är en hand t ex som känns lite väl aggresiv av mig. Fi(BB) är helt ny vid bordet.

 

PokerStars 2/4 Hold'em (10 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is UTG+1 with Jclub.gif, Jdiamond.gif.

1 fold, Hero raises, 1 fold, MP1 calls, 5 folds, BB calls.

Inte så mycket att orda om. höjer upp med JJ preflop. Är det rätt eller fel på ett hyffsat taggish bord eller finns det andra sätt att spela det?

 

Flop: (6.50 SB) 7spade.gif, 2diamond.gif, 3club.gif(3 players)

BB bets, Hero raises, MP1 folds, BB calls.

Sedärja, överpar är roliga, höjer självklart när BB betar ut.

 

Turn: (5.25 BB) Aspade.gif(2 players)

BB bets, Hero calls.

Just det kortet var inte så kul. Frågan är här om jag skall syna, folda eller höja för en fri showdown?

Som jag ser det:

Syn: Leder jag mot ett underpar vill jag inte skrämma bort det nu på turn.

Fold: I och för sig ett alternativ. Jag får 1:6 i odds, så frågan är om han (semi)bluffar här tillräckligt ofta. Händer som han kan spela så är ju t ex 45s, 67s, 57s och Ax. Frågan är vilka av dessa han betar ut på floppen?

Höja: Ptja, om jag väljer att syna på turn skall det mycket till för att inte syna på rivern.

 

River: (7.25 BB) 2spade.gif(2 players)

BB bets, Hero calls.

Men vad trevligt. nu är jag verkligen död känns det som. Men då jag är en tomte så synar jag.

Final Pot: 9.25 BB

 

Kommentarer på Turn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt syn, 64 och 65 har ju inte fyllt.

 

Tycker du att du har koll på killen så är raise-check ett helt ok alternativ på turn. Detta alltså för att straffa semibluffar. Fold är så gott som aldrig aktuellt.

 

Preflopp är det lika bra att du alltid höjer när du öppnar oavsett hand. Det går att spela annorlunda, men det är inte värt besväret att hitta en annan strategi.

 

Grundstrategin när man är slagen i sådana här situationer är att förlora lite pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Summering som jag förstår det:

 

Preflop: OK

Flop: OK

 

Turn: Antingen syna ner eller höja för en fri showdown.

Höja: Bäst om jag känner spelaren och kan tolka en 3bet på turn och en bet på rivern på ett vettigt sätt. Gör att jag vinner ett extra bet av ett bustat drag när jag lyckas.

Syna: Bäst om jag inte är säker på var jag står eller känner till spelaren så väl. Gör att jag förlorar så lite pengar som möjligt när jag är slagen.

 

River: Syn är bäst. Poten är för stor och för många drag som inte fyllt.

 

Det som kan ändra stragetin är om jag har stenkoll på motståndaren som t ex en total gibraltarklippa, då kanske jag kan lägga mig mot en 3bet på turn t ex? Trots allt har jag max 2 out om han leder här(räknar med att han inte spelar 73s, 72s på det sättet. Kanske 23s iofs, men känns konstigt spel då.

 

Tack Hjort, heltok och MacDaddy för kommentarerna :)

Är själv lite ringrostig på FL men tänkte bonusa upp min rulle lite. Och framförallt bli bättre spelare, vilket är en inställning det var länge sedan jag hade :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...