Gå till innehåll

Roliga buggar i WORD


lallaren

Recommended Posts

Jag har suttit ett antal timmar med ett program som heter Microsoft word. Det fungarar hyggligt som ordbehandlare men när jag ska göra någon form av layout har det en tendens att skämta med mig. Buggar jag sett nyligen är bland andra:

- En tabell blir dubbel och speglad. Om jag ändrar på ena sidan ändras automatisk den andra sidan av tabellen med. Det går alltså inte att ta bort den icke önskvärda halvan av tabellen.

- En rubrik överst på en sida "försvinner" men blinkar till ibland när jag gör ändringar på sidan. Den går liksom inte att ta fram men inte heller att ta bort.

- Bildtexten på sidan 12 får inte riktigt plats utan fortsätter på sidan 35.

- När jag konverterar dokumentet till en pdf ändras formeteringen av alla tabeller i hela dokumentet i originalet.

Jag har funderat på att byta till OpenOffice.org men har inte hittat någon ordbehandlare på svenska. Hur gör ni andra som behöver skriva lite längre dokument ibland? Står ni ut med denna sörja eller har ni hittat något bättre?

Jag behöver ett program som klarar av ordbehandling, sidreferenser, indexering, automatisk innehållsförteckning och någorlunda layout. Snälla hjälp mig jag blir snart tokig. Det är inte kul när ett jobb som ska ta 30 timmar tar 45 timmar för att vertygen man använder börjar bråka med en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju ordentliga layoutprogam. Pagemaker var bra senast jag tittade på sådant (är ju bara 12 år sedan ;) ).

 

Sen har vi nörd/forskar varianten Latex, men kan nog ta en stund att lära sig då det inte är grafiskt baserat.

 

I övrigt håller jag med dig, Word duger till att skriva brev eller dokument på jobbet som ingen kommer läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, hade inte hittat openoffice svenska språkfiler förut. Det ska bli skönt att lämna den där binärdyngan efter sig. Förhoppningsvis kommer jag att kunna ta bort ett stycketecken utan att en halv sidas formattering försvinner.

 

Det enda jag inte har hittat till openoffice är synonymer på svenska. Om någon vet vart man kan hitta det, vore jag oerhört tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...