Gå till innehåll

Göra en marknadsundersökning, eller?


illerrre

Recommended Posts

Ponera att jag har en ide om att göra en community för att "konkurera" ut en annan.

 

Vi har alltså ideer som skulle kunna förbättra den nuvarande communityn något enormt. De är dock ignoranta idioter på den communityn som inte bryr sig. Communityn vi då möjligtvis skulle skapa är såklart nyskapande på sitt sätt och har då dessa förbättringar. Men det känns för jävla dumt om folk stannar kvar på den gamla sämre communityn (som är mycket möjligt, jag menar man vänjer sig ju vid sina ställen...), vilket då medför att vi har kastat pengar i sjön.

 

Yay! Det är sådant här marknadsundersökningar är bra på ju. Men hur gör man en marknadsundersökning när man räknar med säg 80% av användarna på vår nyskapad community kommer från den gamla, när inte den gamla (ganska uppenbart att de inte gör...) tillåter att man ställer frågor där?

 

Inget att göra? Bara att chansa eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En marknadsundersökning för att ta reda på, vaddå? Hur många som hellre skulle spendera tid på den nya sajten? Hur ska du komma åt att genomföra undersökningen hade du tänkt? För den skulle väl rikta sig mot det "gamla" forumets medlemmar, antar jag?

 

Och med tanke på vad du skrev i den andra tråden så tippar jag att jag kan gissa vad för slags community du vill bygga ;)

 

Alltså, att bygga ett community från grunden tar blod, svett och tårar, believe me. Och har du inte pengarna att köpa reklam för, eller annan slags marknadsföring, så får du satsa på att bygga den så jäkla bra att folk hellre väljer att använda sig av din än den gamla. Fast, det tar tiiiiid.

 

Blev du nåt klokare? Det blev nog inte jag :)

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du underskattar inte vad det skulle kosta att:

 

1. Designa siten

2. Bygga siten

3. Hosta siten

4. Göra reklam för siten

 

?

 

Well, om nu pengar inte är något problem så hade jag gjort ovanstående och bara kört över den gamla. Det torde väl finnas kanaler, förutom det gamla forumet, som du kan använda dig av för att sprida ryktet om din site. FB, exemplevis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I erfarenhet av att ha jobbat med en hel del projekt som webbdesigner/webbutvecklare och att jag nu även pluggar kommunikation kan jag förmodligen ge dig en vettig bild av hur ni bör gå tillväga.

 

Vad gäller själva communityn så måste ni ha någon som designar och sköter koden. Det enklaste är att ta en redan fungerande plattform och jobba utifrån den, det är inte optimalt vad gäller skalbarhet och till att anpassa den som ni verkligen vill ha den. Men att bygga en community från grunden är ett väldigt stort jobb som blir dyrt för er som beställare. Vill ni ha tag i en webbyrå finns den utomordentligt bra sidan: www.webbfacit.se som är en samling för svenska webbföretag. Har ni rätt ekonomiska förutsättningar är produktionen av sidan inget problem.

 

Det svåra blir att nå ut till er målgrupp i er marknadsföring. Om ni specifikt riktar in er mot användarna på det redan etablerade communityt så blir det svårt eftersom dem med största sannolikhet inte kommer att tillåta att ni gör reklam där. Ni måste hitta ett så bra sätt att nå ut till er målgrupp som möjligt, det är rätt svårt att göra på ett billigt och kostnadseffektivt sätt på internet. www.google.se/ads/ eller www.tradedoubler.se, är två alternativ för att göra reklam, hur pass träffsäkra och kostnadseffektiva för er målgrupp de är kan jag dock inte svara på.

 

En marknadsundersökning som du nämner, som jag kommer nämna som målgruppsanalys från och med nu är förmodligen inte genomförbar överhuvudtaget. Jag ser heller inte hur den skulle hjälpa er, möjligtvis att ni kan fråga vad de tycker om det nuvarande communityt så att ni kan jobba utifrån det vad ni kan förbättra. Att lägga in frågor om hur de skulle tycka om era nya funktioner och liknande är inte bra för ni kommer inte att få bra resultat om ni presenterar lösningen. Det ni ska göra är att basera lösningen på målgruppsanalysen och inte tvärtom.

 

Om ni tror på er idé tycker jag att ni ska satsa, man måste ta risker ibland. Är det detta community ni är ute att "konkurrera" ut skulle jag vilja påstå att ni får jobba oerhört mycket och kommer förmodligen inte att lyckas.

 

Kan inte hjälpa till så mycket mer utan att veta mer om projektet, eran tänkta målgrupp och liknande. Hoppas jag varit till något nytta, ska tillbaka till tentapluggandet nu, det här var mycket roligare än att plugga. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det detta community ni är ute att "konkurrera" ut skulle jag vilja påstå att ni får jobba oerhört mycket och kommer förmodligen inte att lyckas.
Någon som vet någon community eller något där man kan få kritik på sina texter man skriver?

 

Tipsa mig inte om whoa, har precis skällt ut deras jävla moderatorer. Pissar på sidan.

Så du behöver nog inte ligga vaken över att det är pf han siktar på ;)

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela beror nog en del på hur bra den din konkurrent(här kallad Villian) fungerar:

Om den är stor och "alla" dina potentiella medlemmar till din sida hänger där som du säger kanske du skall tänka på följande:

 

Vad motiverade användarna att börja hänga hos Villian?

 

Vilka behov hos användaren tillfredställer sidan? Var det enbart för att sidan var den enda av sitt slag eller vilka andra värden har sidan?

 

En community är medlemmarna, inte hemsidan. Om du vill få över dom till din sida måste din sida dels tillföra något som Villian inte har, men också göra det lätt för medlemmar att migrera till din sida. Du måste göra en sida som bättre tillfredställer medlemmarnas behov. Om mycket av communitien bygger på social interaktion, måste du således ha mycket starka argument varför man skall lämna sin "trygga" värld hos villian och komma till dig. Det räcker inte bara med "den är snyggare" eller "mycket bättre funktioner". Trots allt är 2+2's forum fortfarande världens största trots att funktionalliteten och grafiska designen suger ohyggligt och att det finns myriader andra forum som behandlar samma ämne.

 

Nyckelordet är som du förstår Användarens behov och önskningar :) Ta reda på dom och gör det lätt för folk att migrera o vipps så kanske, jag säger kanske, du inte kommer floppa totalt.

 

//MJonasson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...