Gå till innehåll

Ken sågar Turneringspoker!


Macroman

Recommended Posts

  • Svars 147
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Snack, pingis är turspel med en liten grad av skicklighet.

 

Hur ofta vinner inte folk på ren bonnröta med tursamma kantbollar och nätrullare?

 

pfft.

 

JO Waldner fångar kantbollar, skulle vilja en tennislirare få över en boll som studsar snett på en sten i grusen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att se turneringsspelare försvara sitt spel med desperata teorier. Skulle prisstrukturen vara så sjukt mkt mer avgörande än stackdjup? När tar man nånsin ett annat beslut pga prisstrukturen, annat än i tours där samma pris delas ut till ett helt gäng? Och då är ju beräkningarna ganska lätta att göra: "jaha, jag foldar mig itm."

 

Legato har varit run good så länge att han bara MÅSTE hitta på nåt sätt att berättiga sina vinster med nåt annat än att han varit årets rötbarn.

 

Det roliga är ju att oavsett hur "enkelt" man påstår det är med anpassningar efter chipsstrukturen så är det ändå en faktor som tillkommer i turneringar...

 

I turneringsspel tvingas du tillämpa alla CG-skills PLUS annat. Inte vice versa.

 

Jag hävdar fortfarande att jag har mest otur i Sverige ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska för övrigt tillägga att jag på intet sätt försöker försvara mina egen skicklighet. Jag har massor av saker kvar att förbättra för att ens komma i närheten av att vara en optimal turneringsspelare. Det är lite det som är det intressanta, min övertygelse är att till och med de allra bästa turneringsspelarna spelar långt ifrån optimalt, medan de bästa cg-spelarna är bra nära. Detta just pga att turneringsspelet har många fler moment att hela tiden ta med i beräkningarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att vända på resonemanget...

 

lol... nej, Legato det är nog inte lika vanligt tvärtom

 

Hur ofta hör man inte SNG och MTT-spelare beklaga sig över att de inte klarar av plussa i CG men vinner rakt ut i MTT och SNG:s? Det är ytterst sällan jag hört en vinnande CG-spelare uttala sig om det motsatta. Är jag verkligen unik på det planet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, för att vara lite allvarlig då så kan jag ändå erkänna att det finns ett annat djup i CG. Men det finns en anledning till att jag numera nästan uteslutande lirar cash och det är att det finns folk som spelar sittar klart bättre än jag.

 

Skillnaden i skicklighetsnivå mellan en 7-8% ROI för de absolut bästa och en mer medioker ROI på 3-4% är signifikant och bakom ligger helt säkert en hel del slit. Att inte ge dom cred för det är rätt förmätet IMO.

 

Nu uttalar jag mig om sng och turbosar men turrar borde följa ungefär samma mönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...min övertygelse är att till och med de allra bästa turneringsspelarna spelar långt ifrån optimalt, medan de bästa cg-spelarna är bra nära. Detta just pga att turneringsspelet har många fler moment att hela tiden ta med i beräkningarna...

 

Vet dock inte om jag håller med om detta. I turrar och framförallt stts är du låst av strukturen. Det gör som bekant att det tillkommer en del bök med $EV men gör samtidigt att du inte kan exploatera spelare fullt ut. Lite som att ABC-tag skulle vara 95% optimalt i CG och allt annat bara handlar om att finputsa sin ABC-stil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol... nej, Legato det är nog inte lika vanligt tvärtom

 

Hur ofta hör man inte SNG och MTT-spelare beklaga sig över att de inte klarar av plussa i CG men vinner rakt ut i MTT och SNG:s? Det är ytterst sällan jag hört en vinnande CG-spelare uttala sig om det motsatta. Är jag verkligen unik på det planet?

 

Det var inte det jag bad dig vända på... Du skrev att de som är bra cg-spelare men dåliga turneringsspelare inte fokuserar sig och tar turneringar på allvar. För min egen del så är cashgame slaskande i goda vänners lag, gärna i sällskap med några öl :)

 

Det finns mängder av spelare som vinner rätt ut på CG men som aldrig lyckats placera sig i någon stor turnering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet dock inte om jag håller med om detta. I turrar och framförallt stts är du låst av strukturen. Det gör som bekant att det tillkommer en del bök med $EV men gör samtidigt att du inte kan exploatera spelare fullt ut. Lite som att ABC-tag skulle vara 95% optimalt i CG och allt annat bara handlar om att finputsa sin ABC-stil.

 

Som jag skrev i mitt ursprunliga inlägg så talar jag om MTTs med mycket generös struktur. Detta är det vanligaste misstaget folk gör i sina jämförelser, givetvis är det mer swings och slump för någon som spelar 3 EPTer och klonkar 2, än för någon som grindar high stakes cg 10 timmar om dagen i ett år...

 

Precis alla här förstår att turneringsspel har dimensioner som saknas i cg (chips ev skilt från cash ev, kontinuerligt ändrande struktur, kontinuerligt ändrande egen stack osv.), men ni som hävdar att cg är svårare att behärska, vilka moment menar ni finns i CG men inte i en "deepstack" turnering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska för övrigt tillägga att jag på intet sätt försöker försvara mina egen skicklighet. Jag har massor av saker kvar att förbättra för att ens komma i närheten av att vara en optimal turneringsspelare. Det är lite det som är det intressanta, min övertygelse är att till och med de allra bästa turneringsspelarna spelar långt ifrån optimalt, medan de bästa cg-spelarna är bra nära. Detta just pga att turneringsspelet har många fler moment att hela tiden ta med i beräkningarna...

 

Man få mindre trial and error försök i turrar IMO. En liknelse till cash kan väl vara att man ibland sitter med 50 inköp och skall värdera dessa utifrån hur fienden värderar sina 100 inköp. Ett misstag och man har förlorat 50 inköp. Hur ofta händer det i cash?

 

 

 

 

 

lol... nej, Legato det är nog inte lika vanligt tvärtom

 

Hur ofta hör man inte SNG och MTT-spelare beklaga sig över att de inte klarar av plussa i CG men vinner rakt ut i MTT och SNG:s? Det är ytterst sällan jag hört en vinnande CG-spelare uttala sig om det motsatta. Är jag verkligen unik på det planet?

 

Helt ointressant vad folk har sagt/inte sagt. De flesta har nog ingen statistik som grund för sina uttalanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol... nej, Legato det är nog inte lika vanligt tvärtom

 

Hur ofta hör man inte SNG och MTT-spelare beklaga sig över att de inte klarar av plussa i CG men vinner rakt ut i MTT och SNG:s? Det är ytterst sällan jag hört en vinnande CG-spelare uttala sig om det motsatta. Är jag verkligen unik på det planet?

 

Det är oerhört mycket svårare att få hum om sin förväntade vinst i turneringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns mängder av spelare som vinner rätt ut på CG men som aldrig lyckats placera sig i någon stor turnering...

 

kan ju bero rätt mycket på variansen i turneringspoker. jag har sett en kille stoppa in allt mot utg-raisare på floppen A72 rgenbåge med AT mot AK klonka 3-outaren och sen gå hela vägen och vinna en 250-pers-turnering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i mitt ursprunliga inlägg så talar jag om MTTs med mycket generös struktur. Detta är det vanligaste misstaget folk gör i sina jämförelser, givetvis är det mer swings och slump för någon som spelar 3 EPTer och klonkar 2, än för någon som grindar high stakes cg 10 timmar om dagen i ett år...

 

Precis alla här förstår att turneringsspel har dimensioner som saknas i cg (chips ev skilt från cash ev, kontinuerligt ändrande struktur, kontinuerligt ändrande egen stack osv.), men ni som hävdar att cg är svårare att behärska, vilka moment menar ni finns i CG men inte i en "deepstack" turnering?

 

alltså man måste behärska fler moment i turneringspoker, ja.

 

men det är inte lika viktigt att behärska deepstackpoker i turneringar som i CG.

 

det är ju bara början av turneringen.

 

 

vad alla menar är bara att en bra spelare har större edge ju djupare stackar. håller du inte med om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan ju bero rätt mycket på variansen i turneringspoker. jag har sett en kille stoppa in allt mot utg-raisare på floppen A72 rgenbåge med AT mot AK klonka 3-outaren och sen gå hela vägen och vinna en 250-pers-turnering...

 

hahaha... det är ju för jävligt! Han träffar topparet och hamnar all-in... maken till fiskspel har jag aldrig sett!!! En gång såg jag en kille hamna all-in med bara botten tvåparet och det tyckte jag var för jävligt liksom... lololololol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hahaha... det är ju för jävligt! Han träffar topparet och hamnar all-in... maken till fiskspel har jag aldrig sett!!! En gång såg jag en kille hamna all-in med bara botten tvåparet och det tyckte jag var för jävligt liksom... lololololol

 

mm, syna en utg-rase med AT i sb och sen stoppa in allt efter bet/3bet på floppen A72 regnbåge är vägen till framgång i poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt ointressant vad folk har sagt/inte sagt.

 

Jo då Myskoxen det ska nog bli bra ska du se...

 

Varför i hela friden skulle man inte kunna se tendenser i det folk säger om sitt pokerliv och ta det sen som intäkt för det ena eller andra i informell debatt??? Vad fan.. är du någon slags examinator och det är min D-uppsats du ska bedöma eller... gå och lägg dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men ni som hävdar att cg är svårare att behärska, vilka moment menar ni finns i CG men inte i en turnering?

 

Framförallt två moment. Fast jag kommer bara på namnet på det ena momentet just nu. Det kallas för "turn", jag tror att det är ett engelskt ord. Jajust det, det andra momentet brukar kallas "river"!

 

;-)

 

(Sorry, jag petade lite i ditt citat... det blev roligare så...)

 

Mer seriöst - om du visar mig en turnering där spelet bedrivs med 100+bb-stackar lejonparten av tiden - inkluderat när pengarna ska fördelas givetvis - så köper jag att DEN turneringen är minst lika skicklighetskrävande som cg. Tyvärr växer väl sådana turneringar inte på träd direkt..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du återigen syftar på "branta" turneringar...
Vilket är vad som gäller för 99/100 turneringar.

 

Ska vi bara ta de djupaste turneringarna så kan vi jämföra dem med de djupaste cashgamen (säg 1000bb+) och så hamnar fortfarande turneringarna i komplexitetsgruset.

 

Men visst, så länge turneringen kör med samma stackdjup så blir den en liten aning komplexare, men prisstrukturen är way överskattad vad gäller effekt på beslut. Och när den effekten kommer in så är turneringen normalt så pass långt gången att det likväl är shortstackspel som gäller. Väldigt få turneringar spelas så och djupstackspel är inte något som krävs för att bli framgångsrik turrespelare. Vilket det iofs inte är för cashgame heller så länge man hit'n'runnar, men det blir ju inte direkt frågan om tokplus då.

 

Vidare tänker jag hävda att de bästa cashspelarna skulle krossa de bästa turneringsspelarna* om man körde korstävling i sng och cashgame. Troligen i båda grenarna om de höll på ett tag.

 

Håll till godo vänner.

Lycka till med pokern! ;)

 

*Med caveaten att det är spelare som lägger majoriteten av sin tid på turrar och inte cash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...