Gå till innehåll

Kan ej förstå vikten av position?


Simon

Recommended Posts

Har inte läst Olas tråd just nu, men så här skulle jag förklara saken:

 

Nä du sitter tidigt vet du ingenting om vad folk bakom dig kommer att göra. Säg att du sitter med 66 på handen och talar först. Du synar. Bakom dig blir det en höjning och på det ytterligare en höjning. Då måste du lägga 66 och förlora de pengar du lagt in i potten.

 

Sitter du på knappen (agerar sist bortsett från mörkarna) så vet du när det blir din tur på ett helt annat sätt vad handen kommer att kosta eftersom det bara är mörkarna kvar som får höjja. Har många människor synat så kan du syna med 66 och hoppas på att floppa ett set. Är potten däremot höjd så kan du välja att lägga 66 och på så sätt spara pengar gentemot om du synar med 66 i tidig position och sedan tvingas lägga dig när någon höjjer.

 

För att fortsätta med 66 som exempel...

 

Säg att du floppar en sexa och sitter med en mycket stark hand, hur skulle du då vilja sitta för att kunna maximera din vinst? Att agera före alla andra, eller att agera sist?

 

Klura på det lite så kanske du kommer fram till att det inte är helt oviktigt med position. Men det är ett svårt koncept att greppa i början. Finns många som spelar på väldigt hög nivå som inte har en aning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ett annat exempel:

Du sitter UTG (= Under the gun, betyder att man talar först) och hittar AA. Pang bom, the mother of all hands! Men hur ska du spela handen? Spontant känns det rätt med en duktig höjning - du ska ta betalt för dina bra händer - men då finns risken att alla lägger sig. Istället kan du välja att bara syna och hoppas att någon annan höjer så att du kan höja tillbaka, men då finns risken att en massa spelare också synar och plötsligt har du fem-sex motståndare på floppen.

 

Sitter du istället på knappen är läget mycket mer angenämt. Du kan glatt sitta och njuta av dina ess medan de stackars motståndarna frivilligt slänger in pengar i potten, och då det blir din tur kan du höja duktigt. Om alla lägger sig nu gör det inte lika mycket eftersom potten förhoppningsvis hunnit bli skapligt stor, och om någon synar så har du den stora fördelen att tala efter honom i resten av handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vad de andra sa"

 

+

 

Jag hade förut ungefär samma funderingar inför vikten av position. Vad jag inte riktigt köpte var biten med att det skulle vara så viktigt att man kan välja att försöka få draghänder att lägga sig, eller iallafall betala dyrt för att vara med att spela, då man själv sitter på höga par. Visst är det en viktig princip, men det kändes intuitivt inte som skäl starkt nog.

 

Det var när jag insåg att det kombinerat med tanken om att visssa händer spelar bra mot ett stort fält, medan andra händer kräver ett litet startfält som poletterna föll ner.

 

Alltså; Du vill inte bara driva drag på flykten, du vill även kunna vara den som drar, vilket är mycket beroende på informationen om hur de andra tänker spela sina händer.

 

Dessa två tankegångar kombinerat gav åtminstone mig kött på benen åt vidden av position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade förut ungefär samma funderingar inför vikten av position. Vad jag inte riktigt köpte var biten med att det skulle vara så viktigt att man kan välja att försöka få draghänder att lägga sig, eller iallafall betala dyrt för att vara med att spela, då man själv sitter på höga par. Visst är det en viktig princip, men det kändes intuitivt inte som skäl starkt nog.

 

Det var när jag insåg att det kombinerat med tanken om att visssa händer spelar bra mot ett stort fält, medan andra händer kräver ett litet startfält som poletterna föll ner.

Det där är två koncept som jag dels har problem med att förstå och dels inte köper.

 

Föredrar att tänka på om ens hand kommer att tendera att tjäna sina pengar på de första eller de sista rundorna, och i så fall hur mycket den tjänar respektive förlorar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kan jag ta upp ett exempel som bäst visar varför jag ogillar tidig position:

 

Först och främst, jag är en halvtaskig spelare som läst mig till ungefär hur "basicspelet" ska gå till. Ex. vet jag att QJs i NLT är en ganska kass hand som på ett 10-bord bör undvikas att spelas UTG, men likförbannat kommer jag att fortsätta göra det tills jag inser att det oftast är dumt.

 

Såå.... 50$ NLT-bord på valfri sida, ganska tomtigt bord. Jag sitter UTG, tilldelas Q :spade: J :spade: och blir skitglad, så jag limpar, liksom 4 pers till bakom mig gör plus blindsen.

 

Floppen kommer JT6 rainbow, blindsen checkar. Vad gör du?

 

Ingen har visat styrka preflop. Floppat toppair med en ganska bra kicker, dock finns ju risken att någon sitter på AJ/KJ, JT eller kanske set. Låt säga att du betar ut ett standardbet; du hoppas att du leder och vill inte ge eventuella stegdrag eller överkort något gratis (blir det rundcheck och turn kommer A/K är det ju bara att lägga ner).

 

En spelare bakom dig synar, turn kommer något lågt skitkort, säg 5. Din tur igen, vad gör du nu? Visst, känner du dig tveksam på din hand så är det ju bara att checka, men såvida inte Fi är bakom flötet så köper han antagligen potten, oavsett kort. Alltså ställs du inför valet att antingen ge bort potten som du redan lagt in en massa pengar i genom att checka, eller så betar du ut igen och hoppas på det bästa, utan att ha någon som helst aning om vad Fi har. Vill du inte visa svaghet så får du återigen lägga ett bet strax under pott, vilket vid det här laget är ganska stort. Låt säga att du gör så, och Fi synar återigen.

 

Så länge inte river kommer Q, vad gör du nu då? Att hoppas att Fi suttit på stegdrag är nog lite väl naivt, då hade han antagligen försvunnit efter turn. Så vad kan han sitta på då? Det sämsta han kan ha är ju, om Fi är en "standardsnubbe", J med sämre kicker, dvs. J9 eller sämre - och frågan är om han skulle synat ner såpass långt med J9 eller sämre här. Hursomhelst så är du i flertalet av fallen slagen, och är man slagen så har man fått lära sig att man inte ska stoppa in mer pengar i potten, så du checkar. Fi inser din svaghet och lägger av ett pottbet, varpå du tvingas folda och inse att du slängt iväg en massa pengar utan att ens få en showdown. Alternativet är såklart att lägga ytterligare ett bet, som inte får vara för litet i relation till potten, vilket antagligen innebär ett STORT bet. Det du kan hoppas på då är ju att Fi av någon anledning foldar. Synar han torskar du antagligen, och har han låtit dig bygga pott med sitt floppade set blir du ofta re-raisad rejält och tvingas folda samt inse att du slängt bort hur mycket pengar som helst på en kass hand.

 

Sedär, hoppas jag lyckades göra mig förstådd, och gjorde jag det så har du nog lagt märke till hur obekvämt det kan vara att sitta tidigt.

 

Låt oss istället säga att du satt på knappen med samma hand och limpade tillsammans med ett gäng andra. Samma flopp, JT6 rainbow var det va? Nu checkas det hela vägen fram till dig och du inser att med största sannolikhet sitter ingen på AJ/KJ i alla fall, slöspelande av dessa händer i detta läge är ju varken vanligt eller sunt. Det enda du behöver oroa dig över är egentligen slöspelat set eller JT. Du lägger hursomhelst av ett bet och får kanske en syn.

 

Turn kommer 5 och Fi checkar återigen, varpå du betar igen. Förhoppningsvis foldar Fi, men synar han kanske man ska börja oroa sig för risken att vara slagen. Oavsett river så checkar dock oftast Fi återigen varpå du kan checka till dig en gratis showdown eller "gambla" lite mer och dra på (om han å andra sidan inte checkar rivern utan slår på rejält så är det ju bara att folda).

 

Ett försök att, som sagt, visa varför jag ogillar tidig position. Det är snorsvårt att veta hur man ska spela dessa "halvbra" händer och EV+ är nog egentligen check/fold, sämre händer lär du inte få betalt av speciellt ofta. Så lirar man QJs UTG måste man alltså få en drömflopp för att kunna gå vidare, och drömfloppar får man i regel inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...