Gå till innehåll

Vicmoss - $0.25/$0.50 Fixed Limit Shorthanded


Vicmoss

Recommended Posts

Tjena!

 

Jag har inte varit så jätteaktiv här på forumet innan, men jag har varit en aktiv läsare i några månader nu men jag hoppas att dagboken ska göra mig lite mer aktiv i diskussioner och sånt.

 

Om mig och min enkla tillvaro

 

Jag heter alltså Victor, är nyligen fylld 18 år och går sista året på samhäll/språk här på gymnasiet i Alingsås. På fritiden gillar jag att träna vilket har råkat resultera i lite överdrivna cykelturer till ställen där folk pratar en annan dialekt och överdrivet många laxfiléer tillagade till frukost. Förutom träna så är festa ganska roligt vilket brukar ske ungefär en gång i veckan, oftast på fredagar. Annars är det trevligt att hitta på saker med sina kompisar, när de har tid och kan vara ifrån sina flickvänner ibland.

 

Min pokerbakgrund

 

Jag blev introducerad till poker för ett drygt år sedan. Då spelade vi med playmoney i skolan och jag vann givetvis (skolan e riggad). Jag minns hur jag sade att jag hade en triss och ett par (visste ju inte vad en kåk var för något). I mars 2006 började jag lira på everest och grindade sakta upp mig till $20, som jag sedan slog ihop med $120 från Noble Poker som jag fixat via fyra gratisdollar ungefär i samma veva.

 

Jag klonkade och kom tvåa i en MTT och vann $60 (inköpet var en dollar) så jag låg sen på strax över tvåhundra. Igår förde jag över pengarna till PokerStars där jag nu lirar $0.25/$0.50.

 

The future

 

Jag håller mig till 300BB-kravet när det gäller bankrullen, men höjer ifall jag känner att spelet inte är så lätt att knäcka. Känner mig inte så stabil på min nivå än så jag ska försöka posta många av mina problemsituationer här för att försöka förbättra mitt spel.

 

Målet är att innan sommaren komma upp i 2/4 eller 3/6 och kunna börja ta ut lite. Jag grindar ca 3 timmar om dagen 2-4 bord samtidigt så jag får in en del händer per dag iaf.

 

Bankrulle vid start: $224

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kör igång direkt med en hand jag är osäker på. Jag är ruttenkiwi:

 

PokerStars Game #7792808210: Holdem Limit ($0.25/$0.50) - 2007/01/06 - 08:20:12 (ET)

Table Ogyalla 6-max Seat #2 is the button

Seat 1: RJC_NDfan ($8.60 in chips)

Seat 2: ruttenkiwi ($10.70 in chips)

Seat 3: sr1118 ($9 in chips)

Seat 4: storm124 ($5.05 in chips)

Seat 5: ser13769 ($8.45 in chips)

Seat 6: BWilson ($2.70 in chips)

sr1118: posts small blind $0.10

storm124: posts big blind $0.25

*** HOLE CARDS ***

Dealt to ruttenkiwi [9h Th]

ser13769: calls $0.25

BWilson: folds

RJC_NDfan: calls $0.25

ruttenkiwi: calls $0.25

sr1118: calls $0.15

storm124: checks

*** FLOP *** [2c Js 8h]

sr1118: checks

storm124: checks

ser13769: checks

RJC_NDfan: bets $0.25

ruttenkiwi: calls $0.25

sr1118: folds

storm124: folds

ser13769: calls $0.25

*** TURN *** [2c Js 8h] [3h]

ser13769: checks

RJC_NDfan: bets $0.50

ruttenkiwi: raises $0.50 to $1

ser13769: folds

RJC_NDfan: calls $0.50

*** RIVER *** [2c Js 8h 3h] [2s]

RJC_NDfan: checks

ruttenkiwi: bets $0.50

RJC_NDfan: calls $0.50

*** SHOW DOWN ***

ruttenkiwi: shows [9h Th] (a pair of Deuces)

RJC_NDfan: shows [5c Jc] (two pair, Jacks and Deuces)

RJC_NDfan collected $4.80 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot $5 | Rake $0.20

Board [2c Js 8h 3h 2s]

Seat 1: RJC_NDfan showed [5c Jc] and won ($4.80) with two pair, Jacks and Deuces

Seat 2: ruttenkiwi (button) showed [9h Th] and lost with a pair of Deuces

Seat 3: sr1118 (small blind) folded on the Flop

Seat 4: storm124 (big blind) folded on the Flop

Seat 5: ser13769 folded on the Turn

Seat 6: BWilson folded before Flop (didnt bet)

 

Frågeställningen blir alltså huruvida jag ska vara aggressiv med drag. Jag floppar ett hålstegedrag men då är jag passiv och sedan får jag färgdraget också och då blir jag aggressiv. Jag är ofta osäker på hur jag ska göra. Känns som jag skulle höjt redan från början isåfall, eller bara synat på både flopp och turn. På rivern händer det ofta att jag bluffar på missade drag eftersom det känns som det är mer EV att hoppas på att motståndaren lägger sig än att ge upp handen. Vill höra era synpunkter på detta, då det är ett återkommande problem för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar :) Ja jag förstår om det kan vara lite jobbigt att läsa HH's i det formatet. Vad heter programmet som de flesta här verkar använda?

 

http://www.neildewhurst.com/hand-converter funkar bra, annars finns det en på http://poker-tools.flopturnriver.com/Hand-Converter.php som också är ok. Beror på vilken site du spelar på. Fippla lite med inställningarna så att det passar här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbig hand det här:

 

Poker Stars

Limit Holdem Ring game

Limit: $0.25/$0.5

6 players

Converter

 

Pre-flop: (6 players) Hero is UTG+1 with :4s :4c

UTG (poster) checks, Hero calls, 3 folds, 3 folds, BB raises, UTG calls, Hero calls.

 

Flop: :3h :kd :4h (6.4SB, 3 players)

BB bets, UTG calls, Hero raises, BB 3-bets, UTG folds, Hero caps, BB calls.

 

Turn: :ad (7.7BB, 2 players)

BB bets, Hero raises, BB 3-bets, Hero caps, BB calls.

 

River: :6s (15.7BB, 2 players)

BB bets, Hero raises, BB 3-bets, Hero caps, BB calls.

 

Results:

Final pot: 23.7BB

 

Fi är en lag motspelare. Han hade AA och träffade alltså trissen på turn, skulle jag fattat det eller fortsatt kötta som jag gjorde? Det var den första handen för sessionen så den var så inte så kul.

 

Resten av sessionen gick inget bra. 571 händer och minus $30. Hoppas det är variansen. Detta är ju mitt tredje försök på 0,25/0,50 och jag känner att jag spelar bättre den här gången men man börjar ju tappa tron. Men det är väl bara att kämpa på! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj FTR som output-format så blir kortsymbolena rätt

Pre-flop: (6 players) Hero is UTG+1 with :4s :4c

UTG (poster) checks, Hero calls, 3 folds, 3 folds, BB raises, UTG calls, Hero calls.

Höj eller släng. Limpa aldrig först in. Även om UTG har postat så är du i praktiken först in.

Flop: :3h :kd :4h (6.4SB, 3 players)

BB bets, UTG calls, Hero raises, BB 3-bets, UTG folds, Hero caps, BB calls.

Drömflopp, grattis. Bra spelat.

Turn: :ad (7.7BB, 2 players)

BB bets, Hero raises, BB 3-bets, Hero caps, BB calls.

Nu kan du ju börja misstänka att BB har träffat något annat än TPTK. Börjar bli dags att sakta ner.

River: :6s (15.7BB, 2 players)

BB bets, Hero raises, BB 3-bets, Hero caps, BB calls.

Rätt mycket för aggro att cappa river för min smak.

 

Att cappa turn är nog inte tokfel, men sen räcker det att syna river om BB fortsätter att trycka på.

 

Edit: Såg nu att du hade skrivit vad fi hade. Gör inte det, så blir analyserna mer nyanserade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resten av sessionen gick inget bra. 571 händer och minus $30. Hoppas det är variansen. Detta är ju mitt tredje försök på 0,25/0,50 och jag känner att jag spelar bättre den här gången men man börjar ju tappa tron. Men det är väl bara att kämpa på! :)

Variansen är grym. Mycket grymmare än du tror. Ännu något mer grym faktiskt. Jag tror mig själv vara hyfsad på lägre nivåer FL och det tog mig drygt 5.000 händer att slå 0,5/1. (Då har jag spelat 5/10 något bättre än breakeven över minst 20k händer tidigare.)

 

571 händer är ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror mig själv vara hyfsad på lägre nivåer FL och det tog mig drygt 5.000 händer att slå 0,5/1.
Hur definierar du slå?

 

Vicmoss, kul med en lowlimit FL dagbok, speciellt från en nybliven artonåring som jag själv ;). Lirar 0,5/1 fullring nu.

 

I första handen där du har T9 hjärter så skulle jag nog syna flopp och turn. Om du höjer så är det ju för ett gratiskort på turn, detta skulle jag möjligtvis göra mot passiva motståndare och helst om betten kom från lite tidigare position så att det finns synare emellan. En turnhöjning gillar jag som sagt inte, den enda anledningen skulle vara om jag vet att fi lägger sig ganska enkelt direkt på turn eller efter en riverbet. En spelare som inte är helt dum i huvudet har sällan sämre än Jx här, kan han verkligen lägga det på en ganska ofarlig bräda som denna?

 

I 44-handen så saktar jag precis som morberg ner, troligtvis synar jag turn 3-beten och synar ett riverbet. KK eller AA är nog ganska vanliga här om inte fi är en riktig galning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morberg: Tack för tipset, ska fixa det inför nästa HH. Intressant det där med när någon postat blind innan, att man ändå är opener i praktiken. Haft lite svårt för att veta hur jag ska agera när folk postat men då var ju det frågetecknet uträtat :) Jag förstår från er båda att jag ska sakta ner på turn och river, vilket stämmer nog ganska bra. Hade ju ingen read på honom som ärkedåre utan som vanlig loose-agressive. Får nog anpassa spelet lite mer.

 

Apropå variansen så har jag hört att FL SH har den värsta variansen (tillochmed värre än NL) men när man gör sitt tredje försök och det går dåligt är det ju inte lätt att vara hård. Men jag vann tillbaka ganska mycket senaste sessionen på ca 750 händer så nu ligger rullen på $211 iaf, det gör ju att man känner sig lite bättre. Men skönt och höra att jag inte är ensam om att ta tid på mig att slå en låg FL-nivå :) Totalt ligger jag på 2588 händer (på tre dagar) vilket är en fis i rymden, hur många händer brukar man säga att man behöver för att få ett humm? 20k eller snarare 100k?

 

Zebbe: Tackar, tackar, trevligt att höra att vi är fler som nyligen lämnat tiden då vi var tvungna att ljuga om vår ålder när vi reggade oss. :D Vilken sajt lirar du på? Du har rätt när det gäller första handen, jag borde nog synat på turn också. Hur är det dock rent generellt? Jag hör ofta att man ska betta drag med 8 eller fler outs i FL SH. Jag funderar mycket på det och om det är EV+ eller inte, känns ju alltid bra när man har uppswing men det blir djävulskt dyrt när klonken inte är med. Fyrorna är det ju inte så mycket att säga om, jag skulle tagit det lugnare.

 

Nu ska jag nog grinda vidare lite innan jag sover! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur definierar du slå?

Jag har ett litet rullebyggarprojekt på FL där jag börjar med 250 USD på 0,5/1 och går upp i nivå när jag har 200BB på nivån ovanför (och ner igen om jag tappat 50BB). För mig betyder det därför att vinna 150BB på 0,5/1 att ha slagit nivån. Det tog som sagt lite drygt 5k händer och jag låg break-even efter 4k händer. Det finns en graf i min dagbok för den intresserade läsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken sajt lirar du på? Du har rätt när det gäller första handen, jag borde nog synat på turn också. Hur är det dock rent generellt? Jag hör ofta att man ska betta drag med 8 eller fler outs i FL SH. Jag funderar mycket på det och om det är EV+ eller inte, känns ju alltid bra när man har uppswing men det blir djävulskt dyrt när klonken inte är med. Fyrorna är det ju inte så mycket att säga om, jag skulle tagit det lugnare.

Jag hoppar runt och tar bonusar rätt friskt nu, men senaste dagarna har jag spelat på PokerStars. Ska snart köra PartyPoker och Empire.

 

Angående det där med att betta drag, jag lirar som sagt inte SH, men det är ju till exempel EV+ att beta och höja nötfärgdrag på floppen om man är 4 eller fler som fightas om potten. Detta eftersom man får in färgen på turn eller river ca 35% av gångerna, men lägger endast in 25% av pengarna. Huruvida det är EV+ att beta andra drag är jag inte säker på, beror på om motståndarna kan lägga sig antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, okay. Just färgdrag är det jag gillar att betta på, stegdrag känns oftast osäkrare just pga risken för högre stege och sånt.

 

Idag har jag iaf lirat 1133 händer och det går fortfarande inte bra. -$29. Totalt har jag spelat 3721 händer på 0,25/0,50 de senaste dagarna har och det har alltså inte gått något vidare. Sen vet jag att 3,7k händer är en fis i galax men jag måste det blir ju svårt att hålla fast vid det. Jag har krossat lägre nivåer rätt rejält under flera månader, men man vill ju inte grinda 0,10/0,20 hela livet :P. Jaja, ja har ju några BBs kvar att leka med. Imorgon blir det mer grind.

 

BR: $180

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite händer från dagens session iaf. Mest problemsituationer där jag är osäker men också en väldigt efterlängtad hand.

 

Hand 1:

 

Poker Stars

Limit Holdem Ring game

Limit: $0.25/$0.5

6 players

Converter

 

Pre-flop: (6 players) Hero is SB with A:club: T:club:

UTG (poster) checks, UTG+1 folds, CO calls, Button folds, Hero raises, BB folds, UTG calls, CO calls.

 

Flop: Q:club: A:diamond: K:club: (7SB, 3 players)

Hero bets, UTG calls, CO calls.

 

Turn: J:club: (5BB, 3 players)

Hero bets, UTG calls, CO folds.

 

River: 4:heart: (7BB, 2 players)

Hero bets, UTG calls.

 

Results:

Final pot: 9BB

 

Äntligen kom den.

 

Hand 2:

 

Poker Stars

Limit Holdem Ring game

Limit: $0.25/$0.5

5 players

Converter

 

Pre-flop: (5 players) Hero is BB with Q:heart: K:spade:

UTG calls, CO calls, Button folds, SB calls, Hero raises, UTG calls, CO calls, SB folds.

 

Flop: Q:diamond: T:club: 4:spade: (7SB, 3 players)

Hero bets, UTG folds, CO raises, Hero calls.

 

Turn: 8:heart: (5.5BB, 2 players)

Hero bets, CO raises, Hero calls.

 

River: 6:diamond: (9.5BB, 2 players)

Hero checks, CO bets, Hero calls.

 

Results:

Final pot: 11.5BB

 

Jag känner att jag har svårt att riktigt dra gränsen hur starkt man ska spela TP när kickern ändå är okay för shorthanded. Motståndaren är LAG och aggressiv postflop också.

 

Hand 3:

 

Poker Stars

Limit Holdem Ring game

Limit: $0.25/$0.5

3 players

Converter

 

Pre-flop: (3 players) Hero is BB with 3:heart: J:diamond:

Button calls, SB calls, Hero checks.

 

Flop: J:club: 6:club: J:heart: (3SB, 3 players)

SB checks, Hero bets, Button folds, SB calls.

 

Turn: K:heart: (2.5BB, 2 players)

SB checks, Hero bets, SB raises, Hero calls.

 

River: T:club: (6.5BB, 2 players)

SB bets, Hero calls.

 

Results:

Final pot: 8.5BB

 

Ibland får man en trevlig flopp när man kanske inte förtjänar, men hur ser ni på spelet efteråt? SB är loosepassive och passiva spelare bettar väl vanligtvis bara riktigt bra händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 2:

 

Poker Stars

Limit Holdem Ring game

Limit: $0.25/$0.5

5 players

Converter

 

Pre-flop: (5 players) Hero is BB with Q:heart: K:spade:

UTG calls, CO calls, Button folds, SB calls, Hero raises, UTG calls, CO calls, SB folds.

 

Flop: Q:diamond: T:club: 4:spade: (7SB, 3 players)

Hero bets, UTG folds, CO raises, Hero calls.

 

Turn: 8:heart: (5.5BB, 2 players)

Hero bets, CO raises, Hero calls.

Jag tycker inte alls om att du bettar ut här. Om du tror att du har en bättre hand än fi ska du trebetta floppen (vilket du däremot borde gjort). 8:an förändrar ingenting för din del.

 

Även höjningen pre-flopp är jag tveksam till. KQo ur position mot tre motståndare känns inte jättehet.

Jag känner att jag har svårt att riktigt dra gränsen hur starkt man ska spela TP när kickern ändå är okay för shorthanded. Motståndaren är LAG och aggressiv postflop också.

 

Hand 3:

 

Poker Stars

Limit Holdem Ring game

Limit: $0.25/$0.5

3 players

Converter

 

Pre-flop: (3 players) Hero is BB with 3:heart: J:diamond:

Button calls, SB calls, Hero checks.

 

Flop: J:club: 6:club: J:heart: (3SB, 3 players)

SB checks, Hero bets, Button folds, SB calls.

 

Turn: K:heart: (2.5BB, 2 players)

SB checks, Hero bets, SB raises, Hero calls.

 

River: T:club: (6.5BB, 2 players)

SB bets, Hero calls.

Bra spelat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...