Gå till innehåll

NL25 - JJ mot blixt All-in


Recommended Posts

Vanlig 10-manna NL25. Just satt mig vid bordet. Inga tidigare tells på Fi.

Gillar inte FI's blixt snabba all-in på floppen. Är det en glad fisk som träffat 4-talet med 55 eller kåken med 33? Bluffar han med låga pockets på handen? Trycker han in allt med TJ, JQ, KQ eller med något ännu värre?

 

PokerStars Game #7743236200: Holdem No Limit ($0.10/$0.25) - 2007/01/03 - 08:22:52 (ET)

 

Table Dynamene III 9-max Seat #4 is the button

 

Seat 1: FI ($16.45 in chips)

Seat 2: pikeman77 ($22.85 in chips)

Seat 4: passionata ($13.75 in chips)

Seat 5: dirkh666 ($12.15 in chips)

Seat 6: Usmagic ($11.65 in chips)

Seat 7: nosta54 ($15.65 in chips)

Seat 8: Flyfisher71 ($14.50 in chips)

Seat 9: HERO ($25.50 in chips)

 

dirkh666: posts small blind $0.10

Usmagic: posts big blind $0.25

aldocoria: sits out

 

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO [J :diamond: J :spade:]

nosta54: folds

Flyfisher71: calls $0.25

HERO: raises $1 to $1.25

FI: calls $1.25

pikeman77: folds

passionata: folds

dirkh666: calls $1.15

Usmagic: folds

Flyfisher71: folds

 

POT: $4.25

 

*** FLOP *** [5 :diamond: 5 :club: 3 :heart:]

dirkh666: checks

HERO: bets $3

FI: raises $12.20 to $15.20 and is all-in

dirkh666: folds

HERO said, "wtf.."

 

 

Vad gör jag?

 

Fortsättning följer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger 7.25 i potten. Fi raisar all-in med 12.20. Lätt syn när den är så billig. Du förlorar mot 5x och 33, men fi kan ha så mycket annat.

 

Precis vad jag tänkte. Funderade en stund. På oddsen och möjliga händer han kunde ha, sen synade jag. Kändes ändå lite små jobbigt. Hade blivit utdragen tidigare vid liknande situationer den dagen. Men vad kan göra? Inte blicka tillbaka iallafall.

 

Postar fortsättningen redan nu. Så få som är vakna nu och kan svara på den första delen :P

 

HERO: calls $12.20

*** TURN *** [5 :diamond: 5 :club: 3 :heart:] [T :heart:]

*** RIVER *** [5 :diamond: 5 :club: 3 :heart: T :heart:] [6 :diamond:]

*** SHOW DOWN ***

HERO: shows [J :diamond: J :spade:] (two pair, Jacks and Fives)

 

FI: shows ?

 

Vad hade han?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag tänkte. Funderade en stund. På oddsen och möjliga händer han kunde ha, sen synade jag. Kändes ändå lite små jobbigt. Hade blivit utdragen tidigare vid liknande situationer den dagen. Men vad kan göra? Inte blicka tillbaka iallafall.

 

Postar fortsättningen redan nu. Så få som är vakna nu och kan svara på den första delen :P

 

 

 

Vad hade han?

 

Pocketpar som träffade på turn eller river?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

säkert en fisk som var på tilt med AQ eller liknade, kanske låga pocket som 44 eller nått sånt.. hade det vart på en högra nivå som på 2-4$ blind så kan man nog fundera på att folda men nör det e så lite pengar det handlar om så e det väl inte såmycket man kan göra en att calla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

säkert en fisk som var på tilt med AQ eller liknade, kanske låga pocket som 44 eller nått sånt.. hade det vart på en högra nivå som på 2-4$ blind så kan man nog fundera på att folda men nör det e så lite pengar det handlar om så e det väl inte såmycket man kan göra en att calla...

 

Inget vidare argument för att syna. Antagligen spelar hero på denna nivå för att det är där han hör hemma med sin bankrulle eller hur han nu prioriterar.

Utan read är det väl 50/50 att syna. Då får du din read för 12 dollar (ett halvt inköp med JJ).

konstiga stackdjup förresten, Köpte alla in sig halvt och ingen vann?

Jag spelar på samma nivå och har erfarenhet av att folk fulsynar preflop med AA-KK rätt ofta i dessa lägen och att det bluffas rätt lite för det lönar sig ändå inte (som det kanske gör på högre nivåer). Men jag gissar på A5s eller 33.

För att syna här vill jag veta i alla fall något om fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bandini var rätt nära. Men ändå inte ;)

 

Seat 1: FI mucked [3 :spade: A :club:]

 

Tydligen behövdes det inte ens suited för att syna pre-flop. FI hörde till bland fiskarna och lät esset tala för pre-flop synen. Sen med lägsta 2 paret så är det väl bara att trycka in keramiken eller hur ;)

 

Påtal om stackdjupen så är det inte särskilt konstigt att folk köper in sig för $5-15 på NL25. Dem gör ju som dem vill ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gee, thats money well spent.

Vad jag menade med stackdjupen var att det oftast brukar vara fler med fullt inköp och ett par större stackar.

Läste nyss om taktik med shortstackat. Då är det mer att man typ spelar som din fi men har femman och när man trycker in allt så tänker folk att det ändå är rätt biligt och synar.

Det finns säkert många här på forumet som spelat en hel del på+ det sättet men kanske lite högre.

I vårt grumliga bottenslam finns ingen logik, men man brukar ändå kunna kategorisera in lösa och tajta tendenser rätt snabbt. Är folk inne i varje pott och verka förlora så synar man. Är det folk som är försiktiga så kanske man lägger JJ i detta läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att fi kan ha högre pockets än dig tycker jag stämmer bra med vad jag sett på de nivåerna. Men, många överskattar också händer som 77, 88, AK etc på den floppen. Detta inser man om man börjar ta syner med JJ i dessa lägen mot shortstackade maniacs.

 

Vad jag däremot inte håller med om är att folk blixtställer när de har femman, (eller 33).

 

Vad som är roligt, och som jag själv spelar en hel del, är just att köpa in short (dock på högre nivåer), och sedan trycka när man sitter på femman etc. Många duktiga spelare synar då med JJ etc eftersom de tycker att potoddsen är tilltalande och stämplar mig som fisk. På nl25 däremot är det väldigt ofta EV+ att syna med knektarna i dessa lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja nu ja.

Frågan är väl om det var en bluff eller eller om fi trodde att han ledde.

En ganska stark bluff måste man säga.

OM han hade haft A5s, vilket inte är ovanligt. Hade det varit en klockren syn?

 

Enkel syn pga att han är shortstack samt att man har en hyfsat bra hand. Fi träffar floppen och ofta har du ju bara två överkort på den floppen och då är synen inte lika lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja nu ja.

Frågan är väl om det var en bluff eller eller om fi trodde att han ledde.

En ganska stark bluff måste man säga.

OM han hade haft A5s, vilket inte är ovanligt. Hade det varit en klockren syn?

 

Floppen var ju 553, vilket är ypperligt...

 

Klockren syn då man inte floppar triss speciellt ofta. Speciellt på denna floppen som är parad med låga kort. Hade floppen varit TTx istället hade det varit värre eftersom Fi oftare sitter med en tia än en femma på hand. (Fiskar spelar ofta QT, JT etc). Dessutom lär han inte trycka med sina 77, 88 etc lika ofta, vilket han kan göra på lägre floppar. Inte för att det egentligen är speciellt rimligt att du sitter på triss i tior då, men fi vet sällan att det är orimligt. Fiskar tycker att överkort är jobbiga, spelar ingen roll om det ligger två ute, eller att det är orimligt att du skulle höja med Tx på hand. Men som sagt, så resonerar inte många.

 

Parad låg bräda är ju guld i dessa lägen! En bräda som exempelvis 589 tycker jag är värre då fi kan ha fler rimliga händer som slår dig såsom 55, 88, 99, färdig stege, eller floppat tvåpar med 89. En fi som checkställer i det läget på den floppen är jag inte lika benägen att syna utan reads, men JJ på 553 synar jag lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Floppen var ju 553, vilket är ypperligt...

 

Klockren syn då man inte floppar triss speciellt ofta. Speciellt på denna floppen som är parad med låga kort. Hade floppen varit TTx istället hade det varit värre eftersom Fi oftare sitter med en tia än en femma på hand. (Fiskar spelar ofta QT, JT etc). Dessutom lär han inte trycka med sina 77, 88 etc lika ofta, vilket han kan göra på lägre floppar. Inte för att det egentligen är speciellt rimligt att du sitter på triss i tior då, men fi vet sällan att det är orimligt. Fiskar tycker att överkort är jobbiga, spelar ingen roll om det ligger två ute, eller att det är orimligt att du skulle höja med Tx på hand. Men som sagt, så resonerar inte många.

 

Parad låg bräda är ju guld i dessa lägen! En bräda som exempelvis 589 tycker jag är värre då fi kan ha fler rimliga händer som slår dig såsom 55, 88, 99, färdig stege, eller floppat tvåpar med 89. En fi som checkställer i det läget på den floppen är jag inte lika benägen att syna utan reads, men JJ på 553 synar jag lätt.

 

Det är de som resonerar som du som gör syner med 45/56s så lönsamma. Är man en fisk för att man ser ett potentiellt värde i SC??? 56s funkar likaväl som 9Ts om man misstänker att Fi håller på AA/KK som de har väldigt svårt att släppa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är de som resonerar som du som gör syner med 45/56s så lönsamma. Är man en fisk för att man ser ett potentiellt värde i SC??? 56s funkar likaväl som 9Ts om man misstänker att Fi håller på AA/KK som de har väldigt svårt att släppa...

 

"Så lönsamma". Hur lönsamma då? Fi betalar totalt 1,25$ och har bara drygt 15 kvar. Fi kan alltså vinna maximalt 12x pengarna om han mot förmodan skulle få en drömflopp, och det finns fortfarande viss risk att han förlorar ändå. Om man räknar alla de gånger han inte träffar så blir det inte speciellt lönsamt i längden. Speciellt med tanke på att han inte kan vara säker att jag synar om han trots allt får en drömflopp.

 

På floppen ligger det 7.25 i potten och fi raisar all-in med 12.20. Vill du ha mycket bättre odds än så?

 

9Ts fungerar inte lika bra som 56s, eftersom jag med stor sannolikhet sitter på något/några av de kort som du eventuellt behöver för stegdrag/stege. Om du synar en höjning för att du misstänker att fi har AK, QQ, KK eller liknande har du i praktiken sämre chans med 9Ts än med 56s. I detta fallet när HERO sitter på JJ är 9T inte speciellt bra.

 

Hade fi täckt mig hade det varit tal om fold. Men att sitta och syna 5bb pre ur position med lite mer än halv stack som fi gör är inte att rekommendera. Men det är bra att folk läser "supersystem" och sitter och callar friskt med SC's i fel lägen. Det plockar jag pengar på i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...