Gå till innehåll

thorins hörna!


thorin

Recommended Posts

Jag har suttit och läst lite dagböcker nu och funderar på att göra en egen, kanske i form av en blog. Jag vet att det inte är någon ny grej, men jag skulle göra det mest för min egen del för att "tvinga" mig själv att rapportera, dessutom kanske jag skärper till disciplinen lite om jag vet att jag måste erkänna skiten.

 

Å andra sidan vill man inte skriva och skriva helt utan anledning; tycker ni det är roligt allmänt att läsa poker-dagböcker från spelare som ni kanske inte kan lära så mycket av själva?

 

* RP och flytt till Poker OT - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredag 11 februari

--

 

Okej, då kör jag ;) Dessutom tar jag mig friheten att ändra tillbaka rubriken, eftersom jag nu påbörjar dagboken ^__^

 

Jag ska sätta upp lite mål osv innan jag börjar och ge lite förklaring till allting.

 

Jag är en hyfsat ny spelare som aldrig spelat ihop några stora pengar, lyckades bygga en bankrulle för ett tag sen på frirulle-pengar; den uppgick till ungefär $300. Den torskade jag dock.

 

Jag har testat lite olika nätverk, bla Prima- och Party-nätverken, jag anser att Prima är det överlägset bästa vad gäller cashgames, de har mycket spelare där man kan hitta mycket idioter. Party-nätverken kanske har fler idioter, men deras buyin (50xBB) gynnar knappast duktiga spelare. 24h har bra SnG's.

 

Jag satte in $40 innan jul på mitt Primakonto. Jag grindade upp en $150-rulle på 0,05/0,1-borden; jag hade sagt att jag skulle testa en buyin ($50) på 0,25/0,50-borden om jag lyckades skrapa ihop det. Jag hade, eller har inga problem med att slå de borden.

 

Min bankrulle ligger just nu på $650, som högst har den legat på $1400. Jag halverade den på drygt en vecka, med en blandning av otur och dåligt spel, främst pga av det sistnämnda.

 

Min disciplin är just nu den främsta anledningen till att jag förlorar en del pengar, här är några saker som brister:

 

  • • Spelar när jag är trött, hungrig eller under tidspress. Detta hoppas jag kunna bota lite genom denna dagboken, jag tror att det blir svårare att lira när man inte känner sig hundra om man måste rapportera och erkänna hur dålig man är :)
     
    • Envisas med att gå med i $4000 GUARANTEED-turnering på Prima, inköp $20-35. Detta kanske låter okej, men faktum är att det blir en del pengar om man inte går in för det, jag har tänkt att lägga ner att lira MTT's helt och hållet, förutom på helger då jag kan plocka någon enstaka. Jag kommer däremot lira dessa när jag skaffar en större bankrulle, eftersm jag tycker det är extremt kul.
     
    • Spelar vid för lite bord, det gör att jag lirar mer löst än jag borde.

 

Mål

 


  • • Förbättra min disciplin och genom det bli en konstant vinnare
     
    • Skaffa en bankrulle på $3000 för att kunna lira NL 1/2-borden. Delmålet här är att börja lira 0,5/1-borden vid en bankrulle på $1500. Jag tycker dessa bankrulle-krav räcker eftersom jag går ner en nivå om jag torskar, så jag behöver inte oroa mig för att gula.
     
    • Inhandla diverse pokerlitteratur, nu senast har jag köp Theory of Poker av Sklansky. Nästa kommer antagligen bli Pot-Limit & No-Limit Poker av Ciaffone och Reuben.
     
    • Huvudmålet är att ha en snittinkomst på $150/dag, och att casha ut månadsvis. Detta inser jag kommer ta ett tag, vi kan snacka år. Men det är viktigt för mig att ha någon form av mål.

 

Metod

 

För att förverkliga målen kommer jag spela med dessa former och förutsättningar;

 

  • • 2 st Longhanded 0,25/0,5 No-Limit Hold'Em-bord samtidigt (ibland varierar jag och bara har ett bord igång).
     
    • 1 st Longhanded 0,1/0,2 Pot-Limit Omaha-bord. Man kan tjäna mycket pengar eftersom de flesta lirar Omaha som de lirar Hold'Em. Däremot sänker jag mig en nivå här eftersom jag upplever att variansen är högre än vad den är på mina Hold'Em-bord.
     
    • 1 st Shorthanded 0,1/0,2 No-Limit Hold'Em-bord. Oftast kommer jag lira turbo, men inte alltid, de kan bli stressigt med flera bord uppe. Har hänt ett antal gånger att man sett att man har AA, kollar på ett annat bord och vips så har fanskapet foldat de sexiga ässen. Anledningen till att jag sänker mig en nivå är även här att jag anser att variansen är större än vid långa bord, jag tror att jag är bättre än de flesta och därmed fattar bättre beslut, men vid korta bord blir det mer action vilket i sin tur kan skada min bankrulle. Genom att sänka vågar jag lira ett spel med mer svåra beslut till 100%.
     
    Detta betyder inte att jag fegar vid 10-borden, utan att där lirar jag såpass tight att besluten ofta är självklara, när jag trycker in har jag oftast nöten.
     
    • Några enstaka SnG's när jag känner för det, främst $10 No-Limit Hold'em longhanded, men även $10 Pot-Limit Omaha Longhanded. Ibland kommer jag även lira $20 No-Limit Hold'em.
     
    • På helgerna kommer säkert en MTT slinka in, antingen en $4000 GUARANTEED Freezeout, $20-35 buyin, eller en $25 NL Freezeout. Jag ska försöka att undvika att regga mig till de här om jag inte känner att jag är 100% fokuserad.

 

Jag ska försöka lira minst tvåtimmars-sessioner och hålla disciplinen uppe, rapporter om mitt humör och detaljer som kan göra dagboken mer intressant ska även försöka antecknas :)

 

Första rapporteringen kan ni förvänta er ikväll ;) Om ni har lust så får ni gärna ge lite synpunkter i den här tråden:) Om ni inte vill att man hänvisar så ta hellre bort den här meningen än att skriva ett inlägg om att man inte får det ^__^ (http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=7391).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Skaffa en bankrulle på $3500 för att kunna lira NL 1/2-borden. Delmålet här är att börja lira 0,5/1-borden vid en bankrulle på $2300. Jag tycker dessa bankrulle-krav räcker eftersom jag går ner en nivå om jag torskar, så jag behöver inte oroa mig för att gula.

Bara lite nyfiken, varför är inte bankrullekravet för 1/2 dubbelt så stort som det för 0,5/1? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajabaja.

 

Sorry

 

Bara lite nyfiken, varför är inte bankrullekravet för 1/2 dubbelt så stort som det för 0,5/1?

 

Jag har ändrat kraven nu, skrev lite fel, jag har tagit så jag kan täcka några inköp, jag kör efter denna principen eftersom om jag torskar går jag bara tillbaka en nivå och försöker igen tills jag känner att jag kan behärska den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lördag 12 februari

--

 

Den första sessions-rapporten blir dyster, jag har lirat nu i drygt två timmar och har backat, jag var inte trött och irriterad när jag satte mig, men har blivit det under tiden.

 

Jag satte mig till en början vid 4 bord:

 


  • • 2 st 0,25/0,5 NL Hold'em-bord (long)
     
    • 1 st 0,10/0,20 NL Hold'em-bord (short)
     
    • 1 st 0,10/0,20 PL Omaha-bord (long)
     

 

Jag bytte ganska snabbt ut det korta Hold'em-bordet mot ett ett till PLO-bord, efter att ha backat ca $14, jag var inte på humör för shorthanded.

 

Hold'em, bord 1

 

Jag fick extremt kalla kort (på alla bord), eller i alla fall kalla situationer. Jag lyckades hitta AA två gånger under sessionen. Första gången kommer floppen (efter 5xBB raise preflop) 8 :spade: 9 :spade: T :spade: (YES!!), turn J :diamond: (ÄNNU MER YES!), han bettar och jag synar eftersom potten är såpass stor att ett 1,5xBB -bet inte gör det värt att folda AA; han visar Q-hög färg. Andra gången vinner jag potten men jag får ingen action.

 

Mest action fick jag när jag synade preflop vs fem spelare med 66, och floppen kommer A :diamond: 2 :heart: 6 :heart:, jag bettar, 1 synar. Turn faller rags, jag checkar i hopp om att han ska betta sitt äss för att kunna raisa honom; detta händer ej river kommer rags, jag lägger 1/3 potbet för att få syn, klar valuebet mao, han synar jag och vinner ca $15 (WIEEHOO).

 

Hold'em, bord 2

 

Konstigaste handen måste varit när jag sitter i BB med K :diamond: 8 :club: och floppen kommer 8K8. Jag lyckas få en del action och kammar hem en pot på $10.

 

En annan hand som jag fundera över var när jag fick QQ (fick nästan utlösning av att se en sån vacker hand efter alla dessa rags). Jag sitter UTG och synar för att kunna re-raisa. Jag var ganska säker på att nån skulle raisa eftersom bordet verkade vara ganska aggressivt. Som sagt; chipleader raisar till 2xBB, killen efter honom re-raisar, han har liten stack, jag synar för att få se flop. Detta pajar dock den ännu mindre shortstacken med att ställa in för ca $10 varpå chipleadern foldar. Nu tillbaka till lillstacken #2 som synar, jag ställer honom all-in (för ca $1 extra).

 

Jag resonerade som så att stacken till vänster om mig ställer antagligen in med litet pocketpar 44-TT, A9-AK, eller i värsta fall AA/KK, men jag hade ingen speciell anledning att ana de två sistnämnda. Re-raisen från lill-stacken till höger om mig var inget jag oroade mig för heller, bordet var galet och sådant här spel från små stackar är inte ovanligt, jag täckte båda och min read var i alla fall rätt på killen till vänster om mig.

 

  • Flop: KXX, allt i hjärter
    Turn: X i hjärter, jag förlorar med Q-high flush mot A-high

 

Motståndaren till vänster om mig satt på A6o, den andra muckade .Inte kul, men inget att hänga läpp åt :( Å andra sidan kan min read på killen till höger om mig varit fel, han skulle i princip kunnat haft AA/KK, men eftersom vi vann på färg så får vi inte veta ;)

 

Omaha-borden

 

Backade även här efter att ha gått från $20 (buyin) till $30 efter en turnad nötstege mot två spelare. Dock lyckas jag bluffa bort den lilla vinst jag gjorde, han synade på ett färgat bord som klart var steg-vänligt, med triss i 3or.

 

Jag kan ju bara avsluta med att efter sånna här sessioner känns poker inte roligt, man får ingen action, inga kort, och alla ens drag förstörs av galna motståndare. Jag får ta nya tag imorgon, efter pokerkvällen med grabbarna. Hoppas i alla fall jag plussar där :) Ganska soft game; 1/2 No-Limit Hold'em med polarna ^_^

 

Man kan ju även konstatera att denna lilla dagboken fungerar som lite terapi, jag känner mig inte alls lika sur som jag gjorde när jag började skriva. Ska bli kul med lite inputs från er nu, tycker ni jag ska ha mer detaljer i handhistorikerna med, eller räcker det med sammandrag?

 

--

 

Bankrulle vid start: $650

Bankrulle vid avslut: $614

 

Resultat: -$36

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Söndag 13 februari

--

 

Blir kort rapport idag, torskade $20 på ett Omaha-bord och ca $60 på Hold'em-bord. Jag hade KK, han JJ. Jag höjer preflop, flop kommer rags, jag bettar, han höjer och jag ställer inte.

 

:/ Kommer rapportera lite mer utförligt i veckan, nu ska jag sova.

 

--

 

Bankrulle vid start: $614

Bankrulle vid avslut: $534

 

Resultat: -$80

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Lite tankar från en nybörjare :)

 

¤ 4 bord samtidigt känns lite mycket, blir svårt att verkligen spela på top på alla borden, svårare att få till någon form av read på motspelarna om de är så många. Men visst, vissa kan säkert spela så många bord samtidigt, jag hade nog inte klarat det.

 

¤ Att spela olika spel, NL Texas och PL Omaha är kanske inte heller en bra ide? Spelar inte själv Omaha men är ju lite annorlunda spel så att blanda speltyper och spelstilar är kanske inte särskilt bra? Återigen funkar kanske får vissa...

 

/essopow :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...