Gå till innehåll

NLT SnG ($60) - Battle of the blinds, överaggressiv?

Recommended Posts

Postad

Fi har varit rätt aggressiv tidigare och jag ville "make a stand" så att säga. Kändes rätt i stunden men vill ändå skapa diskussion.

Vilken linje är att föredra med ~20BB? Complete/re-raise AI? Raise/fold (känns semikallt med tanke på att Fi är aggro)? Limp/fold? Eller den linje jag valde?

Poker Stars

No Limit Holdem Tournament

Blinds: t50/t100

7 players

Converter

Stack sizes:

UTG: t1340

UTG+1: t2530

MP1: t3130

CO: t1295

Button: t1290

Hero: t2115

BB: t1800

Pre-flop: (7 players) Hero is SB with T:diamond: A:diamond:

5 folds, Hero raises to t250, BB raises to t600, Hero raises all-in t2115

Postad

Det småjobbiga där är ju att fi är committad med minsta lilla hand, 33, KQ, osv känns lite småtråkigt att möta.

Den biten slipper vi om vi completar för att sedan pusha över alla höjningar.

Nu säger jag inte att det är ett bättre spel av den orsaken, men det kan vara värt att fundera på.

Postad

Jobbigt läge. Vad säger SNGPT om detta, är det inte +EV att pusha där? Det måste det ju vara! Med endast en standardraise ger man FI möjligheten att ställa där då det verkligen ser ut som ett steal-försök. Rärr eller fel, jag hade ställt istället för att raisa.

Postad

Push är säkerligen +EV, dvs bättre än fold. Men mot en så här aggressiv motståndare och med en så här stark hand tror jag starkt på att försöka trappa honom AI med en svag restealhand.

Vi tycks ha mellan .6 och .7% övervikt vid push (alltså jämfört med vik) i SNGPT för de fyra olika standardsyndistributionerna, vilka ju skiljer sig åt inbördes.

Postad

Jag hade ställt där också mot en aggressiv Fi.

Däremot så gillar jag Eurys andra linje, att completa för att sedan pusha över alla höjningar. Mot en aggressiv Fi så borde man kunna hämta hem lite gratischips på det sättet. Ska nog lägga till det vapnet i min SNG-arsenal fr.o.m. nu.

Postad

push är ju helt rätt om FI är LAG och vi vill visa att han inte kan köra över oss! men annars så undviker ja gärna att pusha i de läget me AT eftersom det är en legitim hand. Vår stack är inte i ett kritiskt låg i förhållande till blindsen, men de är ett bra läge att slå tillbaka mot aggro FI.

Postad
Push är säkerligen +EV, dvs bättre än fold. Men mot en så här aggressiv motståndare och med en så här stark hand tror jag starkt på att försöka trappa honom AI med en svag restealhand.

Vi tycks ha mellan .6 och .7% övervikt vid push (alltså jämfört med vik) i SNGPT för de fyra olika standardsyndistributionerna, vilka ju skiljer sig åt inbördes.

Vad har du satt FI på för HD i beräkningarna?

Postad

Riktigt kul att det blev lite diskussion kring handen :)

Att openpusha är ju okey, men med 20BB så känns det som om det inte är det bästa alternativet.

Limp/re-raisa AI bör vara det bästa eftersom jag vet att Fi höjer en massa händer.

Precis som Eury säger så blir Fi rättså comittad här och det vill jag ju egentligen inte - även om jag tror att jag leder väldigt ofta.

Postad

hansolo, min poäng är att vi nog VILL bli "överkörda" i den här handen.

Max, satte och satte, jag använde standarddistributioner som ingår i SNGPT, från typ TT+ AQs+ AKo eller nåt till i princip alla ess och par plus annat.

Och mellan så vitt skilda distributioner var EV-diffen knappt märkbar.

Postad

Höj 300 pre istället så kommer du få omslag allin pre av mycke sämre händer då han har mer att vinna.

I detta läget: JÄTTEpush !!

Vad gör vi med typ A5off i samma läge?

Spelarna på 60 är verkligen uberaggressiva i BoB, så han kan ha vafan som helst.

Postad

Spelarna på 60 är verkligen uberaggressiva i BoB, så han kan ha vafan som helst.

A5o går i mucken direkt preflop.

Var har du spelat 60s där folk är jätteaggressiva?

Postad

Vik pre är aldrigt aktuellt med en så stark hand. Om inte det är självklart kan du ju kolla ungefär hur många % av händerna som är bättre.

Standardlinan här är raise+push.

Är spelaren är mongoaggro så att man inte riskerar gratisflopp är limp+push helt ok, men det är väldans ovanligt.

Openpush är fel.

Snacket om att visa att vi inte kan pushas runt och sånt är irrelevant. Det handlar helt enkelt om att få värde och inte ge gratiskort. Att påverka någons spel är inte särskilt intressant här och handen är inte tillräckligt nära ett gränsfall för att reads ska spela någon större roll för hur man spelar handen.

Att A5o skulle gå i mucken verkar väldigt udda.

Postad
Höj 300 pre istället så kommer du få omslag allin pre av mycke sämre händer då han har mer att vinna.

I detta läget: JÄTTEpush !!

MITT standardspel med A5o är complete/push.

Jag gillar spelet om det inte är en megarock vi möter.

Här var det en aggro :)

A5o går i mucken direkt preflop.

Var har du spelat 60s där folk är jätteaggressiva?

Menar du att vi ska openfolda A5o eller att vi ska raise/folda?

Vik pre är aldrigt aktuellt med en så stark hand. Om inte det är självklart kan du ju kolla ungefär hur många % av händerna som är bättre.

Standardlinan här är raise+push.

Är spelaren är mongoaggro så att man inte riskerar gratisflopp är limp+push helt ok, men det är väldans ovanligt.

Openpush är fel.

Snacket om att visa att vi inte kan pushas runt och sånt är irrelevant. Det handlar helt enkelt om att få värde och inte ge gratiskort. Att påverka någons spel är inte särskilt intressant här och handen är inte tillräckligt nära ett gränsfall för att reads ska spela någon större roll för hur man spelar handen.

Att A5o skulle gå i mucken verkar väldigt udda.

Bra inlägg. Med vilken HD ska vi raise/pusha i det här läget mot en aggro som tidigare gjort re-steals från SB när knappen standardhöjt?

Postad

Gör jag något fel när jag räknar denna handen i SNGPT?

Jag sätter calling range på fi till: TT+,AQo+

Jag får då att det är EV+ att pusha med 100% av mina händer. Kan väll inte stämma?

Postad
Gör jag något fel när jag räknar denna handen i SNGPT?

Jag sätter calling range på fi till: TT+,AQo+

Jag får då att det är EV+ att pusha med 100% av mina händer. Kan väll inte stämma?

Det kanske stämmer men precis som eury säger så är push ett väldigt marginellt $EV+. Bättre spela på något annat sätt för att maximera $EV mot en överaggressiv Fi.

Postad
Det kanske stämmer men precis som eury säger så är push ett väldigt marginellt $EV+. Bättre spela på något annat sätt för att maximera $EV mot en överaggressiv Fi.

Pushar bra spelare även säg 26o här eftersom det är EV+?

Postad

ÄR man överaggressiv o kan folda marginella händer trots att man lagt i en hel del pengar så är man ju en riktigt riktigt bra spelare helt enkelt.

Min erfarenhet av de flesta överaggressiva spelare är att de spelar så för att de är funtade på det sättet o inte backar undan när ngn spelar tillbaka mot dem.

Isf är push från SB direkt bäst då man nog inte vill ha en All-in trots allt?

Postad

Mot en överaggressiv bb spelar jag troligen raise, följt av en all-in efter hans omslag. Detta går dock mest på rutin, och hans omslag medför ju som flera påpekat att han i princip committar sig till potten, så limp, följt av all-in kanske är en bättre linje, känns som att detta beror på hur ofta han raisar om vi completar.

Robot som jag är går jag nog på min standardlinje. Visst, han är committad, men eftersom han är en aggressiv spelare så committar han sig ju dels med händer som vi inte ligger dåligt till alls emot, typ 88,99, och dessutom finns ju en del händer som vi leder över, och vissa som vi till och med leder ganska stort över i hans HD, typ A8, KQ, bluff(78, 54 etc.) Med tanke på att det inte är jättenära bubblan så tycker jag att markerna i potten efter hans omslag väl kompenserar för det faktum att vi måste sätta en stor del av våran stapel på spel.

Postad
ÄR man överaggressiv o kan folda marginella händer trots att man lagt i en hel del pengar så är man ju en riktigt riktigt bra spelare helt enkelt.

Min erfarenhet av de flesta överaggressiva spelare är att de spelar så för att de är funtade på det sättet o inte backar undan när ngn spelar tillbaka mot dem.

Jag har absolut inget emot att hamna all-in mot BB. Han är överaggro plus att jag tidigare foldat för hans re-steals. Openpush fungerar ju som sagt men med raise/re-raise AI eller complete/push får jag mycket mer värde ur handen.

Mot en överaggressiv bb spelar jag troligen raise, följt av en all-in efter hans omslag. Detta går dock mest på rutin, och hans omslag medför ju som flera påpekat att han i princip committar sig till potten, så limp, följt av all-in kanske är en bättre linje, känns som att detta beror på hur ofta han raisar om vi completar.

Robot som jag är går jag nog på min standardlinje. Visst, han är committad, men eftersom han är en aggressiv spelare så committar han sig ju dels med händer som vi inte ligger dåligt till alls emot, typ 88,99, och dessutom finns ju en del händer som vi leder över, och vissa som vi till och med leder ganska stort över i hans HD, typ A8, KQ, bluff(78, 54 etc.) Med tanke på att det inte är jättenära bubblan så tycker jag att markerna i potten efter hans omslag väl kompenserar för det faktum att vi måste sätta en stor del av våran stapel på spel.

Fi's re-steal HD är jättebred här tror jag, alla Ax ingår definitivt.

Postad

Nyckelprefixet är "över", och jo, all-in är bra.