Gå till innehåll

Pocketpar höja eller folda?


sentenced

Recommended Posts

Har kollat lite stoxvideos och andra pokervideos och dom 2 jag sett mest openraisar alltid en pot med alla pp oavsett pos. Personligen brukar jag limpa med låga pp från tidiga positioner för att kunna syna en eventuell raise istället för att raisa och sedan bli reraisad hårt och måsta lägga mig (brukar raisa på button med any pp om alla lagt sig före). Vad är fördelar/nackdelar med att openraisa en pot oavsett position med any pocketpar gentemot att limpa med låga pp och höja med stora pp? Menar nu bara på shorthanded bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det är NL texas.

 

Fördelen med att lägga till PPs i raise-hdn är många:

 

Att limpa med PPs och höja sina höga kort blir rätt genomskinligt efter ett tag. Desto bredare HD på dina höjningar, desto svårare att lira för Fi.

 

Med en höjning pre kan du få läge att c-betta för EV+ i stället för att bara checkfolda dina missar. När du väl träffar set har du byggt potten redan pre och kan lättare få in hela stacken mot sämre träffar.

 

Detta för mig väger lätt upp risken att man måste slänga mot reraise.

 

Givetvis limpar jag ibland också men främst då det har blivit limpat före.

 

Minns även att någon här på forumet såg en klart bättre snittvinst med höjda PP än limpade i pokertracker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

What? Det där är helt felaktigt..

 

Bara om reraisaren har en väldigt bred HD.

 

Skolexemplet är tex du höjer 5xBB med AJ. Fi reraisar till 15-20BB med QQ.

Om du ska syna här får du peta in 15-20% av stacken med lite drygt 15% chans att träffa ett A. Riktigt genispel med andra ord, i synnerhet som du inte ens vet om han betalar av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man spelar mot så pass syniga spelare så kan man höja pre för att isolera och sedan checka ned om man inte floppar bra.

 

Spelar du mot ickeapor så kan du inte heller visa vilka händer du spelar så tydligt i handen genom att spela öppningshänder olika beroende på styrka. Limpar du pockets tidigt så kommer alla kompetenta spelare krossa dig genom att höja preflopp och sedan stjäla potten av dig postflopp alla gånger du inte setar och stacka dig en hyfsad del av tiden när du väl gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara om reraisaren har en väldigt bred HD.

 

Skolexemplet är tex du höjer 5xBB med AJ. Fi reraisar till 15-20BB med QQ.

Om du ska syna här får du peta in 15-20% av stacken med lite drygt 15% chans att träffa ett A. Riktigt genispel med andra ord, i synnerhet som du inte ens vet om han betalar av.

Ditt exempel kräver att PFRR bara spelar premiumhänder och aldrig kan släppa händer, mot denna värdelösa spelare förstår jag också att man inte ska syna RR med marginella händer men om vi pratar om någorlunda kompetenta spelare så är ju inte ditt påstående något vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt exempel kräver att PFRR bara spelar premiumhänder och aldrig kan släppa händer, mot denna värdelösa spelare förstår jag också att man inte ska syna RR med marginella händer men om vi pratar om någorlunda kompetenta spelare så är ju inte ditt påstående något vidare.

 

Premiumhänder är väl precis det folk oftast har när de reraisar, eller hur?

Sen förstår jag inte vad det är för kasst med att reraisa hårt och sällan släppa.

Om Hero synar reraisar med kassa händer från början så finns det ju ingen anledning för PFRR ge honom kredit för en stor hand efter floppen heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du förstår inte riktigt Dr.Roland. Ifall man kan sätta motståndaren på en väldigt snäv HD så fort han slår om så är det inte så värst svårt att spela nästintill optimalt mot denna spelare, i synnerhet om han aldrig kan släppa händerna han slagit om med, Det är ganska självklart.

 

Om vi däremot möter en duktig spelare som slår om med en betydligt vidare HD så måste vi helt plötstligt anpassa oss efter det för att inte bli överkörda. Då kommer vi helt plötsligt syna med pocketparen för värde snarare än spela för att floppa set. Vi kommer helt enkelt vara tvungna att spela vidare oträffat på många floppar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår fortfarande inte vad du menar med det här:

 

"i synnerhet om han aldrig kan släppa händerna han slagit om med, Det är ganska självklart."

 

Så fort du synar en x3-reraise från en som nästan enbart reraisar med premiums så kommer du att läcka pengar som ett såll oavsett om han betalar av de gånger du har tur och träffar eller ej.

 

Sen vet inte jag vad du spelar för partier där PFRR har en väldigt bred HD.

Antar att du spelar väldigt mkt HU och möjligen SH.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja men herregud tag abc är den bästa spelaren i världen och absolut ingen man dunkar sönder med förbundna ögon, nej verkligen inte.

 

åååå, det där har jag velat säga länge men inte vågat, gud vad skönt nu är det ute.

 

återhöjer han bara med AA++ så är det vik preflopp, smisk på honom.

höjer han vidare(läs normalt vinnande NL100++) så anpassar vi oss och då blir det oftast smisk med 88++ men ibland bättre ibland sämre.

 

tänk, det här är inte svårt.

 

gott nytt.

 

ps. position är bra. ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...