Gå till innehåll

Hur maskera sin hand på bästa sätt?


thorin

Recommended Posts

Jag har precis fått en kopia av Theory of Poker, där snackar Sklansky bla av vikten av att maskera sin hand, detta förstår jag är oerhört viktigt, dock förklarar han inte riktigt lika bra HUR man gör det, mer än att han antyder att man ska checka istället för att betta ;)

 

Däremot tycker jag en sk semibluff på färgdraget kan vara väldigt bra att maskera sin hand, men däremot skriver Sklansky och Gdaily har även skrivit samma sak; att ens intention inte ska vara att få syn och sätta draget. Man ska alltså inte semibluffa om man vet att man får syn, då försvinner hela bluff-aspekten :)

 

Hur ska man maskera sin hand på ett bra sätt? Det känns som att man inte får tillräckligt betalt med färgen om man bara synar, eftersom det blir så tydligt.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att maskera sin hand är ju att spela den på ett ickeoptimalt sätt, att spela "fel", limpa med AA, raise med 89s utg

 

Nja, det borde väl vara tvärtom? Man maskerar ju sin hand för att få ut maximal vinst, dvs ett optimalt spelsätt. Sen vetefan om det inte är vanligar att folk limpar med AA nu för tiden ;) Jag spelar den för vad den är ^_^

 

Raise med flush/stegdrag mm

 

Detta är ju en sk semi-bluff, men om du gör det för att få syn så är det ju enligt många duktiga spelare (Sklansky, Gdaily mfl) fel. Detta är ju ett bra sätt enligt mig att göra det på, men eftersom många hävdar att det är fel så undrar jag hur man kan göra det effektivt och korrekt. För ärligt talat är det inte så roligt när man bettar ut och missar draget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt att maskera sin hand är att bomba gärnet med en hand som alla förväntar en att slowspela.

 

Detta är sant, bra poäng, det händer även att jag gör så. Detta funkar dock bäst mot spelare med lite kött på benen och som kan använda hjärnan :D Om man sitter i big blind med rags och skulle få något nice kan man ju överbetta så det ser ut som man inte får något, en del kan syna dig.

 

Kan ta ett konkret exempel, du sitter med Q :heart: 7 :heart: på knappen, miniraisar för att bygga en pott, blindarna foldar, du har 2 st fi.

 

Flop: A :heart: 2 :spade: J :heart:

 

Den som är först bettar, den andra synar. Ska du a) raisa för att representera att du är nöjd med din hand i nuläget b) syna ? Risken med att syna är att du knappast får betalt när du träffar färgen.

 

Sen kommer den andra frågan, låt oss säga att du är först att agera efter floppen, hur gör du? Check-raise, check-call eller bet-call?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ta ett konkret exempel, du sitter med Q :heart: 7 :heart: på knappen, miniraisar för att bygga en pott, blindarna foldar, du har 2 st fi.

 

Hrrm? Miniraise:ar för att bygga pott? Förstår faktiskt inte logiken. Q7s vill man väl se floppen med billigt? Och inte betala extra mycket, bara för att riskera att man drivit ut folk när man väl sätter färgen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrrm? Miniraise:ar för att bygga pott? Förstår faktiskt inte logiken. Q7s vill man väl se floppen med billigt? Och inte betala extra mycket, bara för att riskera att man drivit ut folk när man väl sätter färgen?

 

Fördelen med att raisa är att du i de flesta fall kan sno potten sen, dels för att du visade aggressivitet preflop, men även för att du har bra pos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett de enklaste sätten att känna igen en riktig tomte är att han minraisar i tid och otid. Gör han det sitter han ofta på 2 skitkort i samma färg. Ta det inte personligt - det finns undantag.

 

Jag snackar inte om att raisa i tid och otid, men jag kan mycket väl raisa med Q6s på knappen, det är egentligen inga konstigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...