RayIV Postad 10 Februari , 2005 Rapport Postad 10 Februari , 2005 Har prov i morgon och har precis nött in andra kapitlet av två. Dock så har jag lite problem med några uppgifter på en av de sista sidorna och skulle verkligen uppskatta om någon med för mycket fritid hann ta sig tid att förklara dem. 1. För vilka x-värden är f avtagande, om a) f(x) = x - e^x (svar: x > 0) b) f(x) = x +e^x (svar: f växer för alla x) 2. Hur vet du säkert att a) f(x) = 5 * e^0,1x är växande för alla x? b) f(x) = 5 * e^-0,1x är avtagande för alla x? Tackar! Citera
gdaily Postad 11 Februari , 2005 Rapport Postad 11 Februari , 2005 Har prov i morgon och har precis nött in andra kapitlet av två. Dock så har jag lite problem med några uppgifter på en av de sista sidorna och skulle verkligen uppskatta om någon med för mycket fritid hann ta sig tid att förklara dem. 1. För vilka x-värden är f avtagande, om a) f(x) = x - e^x (svar: x > 0) b) f(x) = x +e^x (svar: f växer för alla x) 2. Hur vet du säkert att a) f(x) = 5 * e^0,1x är växande för alla x? b) f(x) = 5 * e^-0,1x är avtagande för alla x? Tackar! Utan att vara säker: 2: Det vet du inte säkert. För x=0 är väl båda funktionerna konstanta? e^x >1 för alla positiva x, men om x=<0 så är det väl ekvivialent med b? Citera
QoS Postad 11 Februari , 2005 Rapport Postad 11 Februari , 2005 Utan att fundera allt för mycket så spontant borde det vara: 1. a) derivera, tecken studie kring extrempunkt (x=0), visa att f'(x)>0 för alla x>0. b) du kan ju enkelt visa att både x och e^x är strikt växande, så finns det nåt fint teorem som säger att om f(x) är strikt växande och g(x) strikt växande så är även summan f(x)+g(x) de samma. 2. a) derivera och visa att derivatan är positiv, f'(x) = 0.5e^0.1x > 0, ty e^x kan inte vara negativ. b) pss a) men att den är negativ ty f'(x)=-0.5*e^-0.1 - QoS Citera
gdaily Postad 11 Februari , 2005 Rapport Postad 11 Februari , 2005 Utan att fundera allt för mycket så spontant borde det vara: 1. a) derivera, tecken studie kring extrempunkt (x=0), visa att f'(x)>0 för alla x>0. b) du kan ju enkelt visa att både x och e^x är strikt växande, så finns det nåt fint teorem som säger att om f(x) är strikt växande och g(x) strikt växande så är även summan f(x)+g(x) de samma. 2. a) derivera och visa att derivatan är postiv, f'(x) = 0.5e^0.1x > 0, ty e^x kan inte vara negativ. b) pss a) men att den är negativ ty f'(x)=-0.5*e^-0.1 - QoS Länge sedan jag läste matte ... -93 Citera
QoS Postad 11 Februari , 2005 Rapport Postad 11 Februari , 2005 Länge sedan jag läste matte ... -93 Du får skaffa lite nya omtentor så man tvingas tas en titt på Beta lite då och då. - QoS Citera
RayIV Postad 11 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 11 Februari , 2005 Får tacka så mycket för hjälpen, hann få det klart för mig innan jag drog iväg i morse. För intresserade så gick provet lysande sånär som på en onödig fråga som jag missat helt att läsa på. Citera
Papa Kubo Postad 11 Februari , 2005 Rapport Postad 11 Februari , 2005 Hela Ma C är onödigt i mina ögon. Ma B också för den delen. Citera
Poque Postad 7 Mars , 2005 Rapport Postad 7 Mars , 2005 Punkten P (4;0.5 ) ligger på kurvan y= 1/roten ur X a: beräkna y(4+h)-y(4)/h för h =0.001 svar -0.0625 b vilken lutning bör tangenten i p ha? samma svar ??? Citera
eurythmech Postad 7 Mars , 2005 Rapport Postad 7 Mars , 2005 du har alltså y = 1/sqrt(x) vilket är detsamma som y = x^-0.5 y' = -0.5x^-1.5 Sätt in 4 istället för x och voilá! a och b är alltså samma sak, men a känns klumpigt och omatematiskt uttryckt Citera
QoS Postad 7 Mars , 2005 Rapport Postad 7 Mars , 2005 Poque, a är en approximation för derivatan i x=4 då h->0. Limes h->0 för y(4+h)-y(4)/h uttrycker en approxmation framåt i punkten x=4. Fråga b är samma sak, antar att du ska visa det med derivatan, så derivera och sätt in x=4. - QoS Citera
Poque Postad 7 Mars , 2005 Rapport Postad 7 Mars , 2005 Har lite problem med derivatan här Under ett försök växer antalet bakterier y i 1 liter mjölk enligt sambandet y=10 GÅNGER 2* där x är tiden i timmar. Lös ekvationen y'(x)= 1000 svar typ x= 7,2 Hur löser man det här F'(2) 4x^1/2+ 6x^ 2/3?? och här har jag fått hjärnsläpp. 5,8= t^1,39 hur räknar man ut denna? Citera
MartinNuts Postad 7 Mars , 2005 Rapport Postad 7 Mars , 2005 och här har jag fått hjärnsläpp. 5,8= t^1,39 hur räknar man ut denna? Logaritmera båda leden, sen är det lätt. Citera
Swede Postad 7 Mars , 2005 Rapport Postad 7 Mars , 2005 jag fick MVG i matte C men jag har forsokt fatta det ni grabbar skriver, och jag kan arligt saga att jag forstod inget alls, hahaha Citera
TotalFarsa Postad 7 Mars , 2005 Rapport Postad 7 Mars , 2005 Bah!!! På min tid fick man siffror i betyg, inte en massa konstiga bokstäver!!! /TF *börjar känna sig gammal* Citera
raol Postad 7 Mars , 2005 Rapport Postad 7 Mars , 2005 Har lite problem med derivatan här Under ett försök växer antalet bakterier y i 1 liter mjölk enligt sambandet y=10 GÅNGER 2* där x är tiden i timmar. Lös ekvationen y'(x)= 1000 svar typ x= 7,2 Hur löser man det här F'(2) 4x^1/2+ 6x^ 2/3?? Det saknas väsentliga delar här, det går inte att ge nåt svar på det du skriver. Antar att du i första uppgiften har någon funktion y(x) = ... där y(x) beror av x (vad är 10 GÅNGER 2* ??) och du ska utifrån detta lösa y'(x) = 1000. F'(2) 4x^1/2+ 6x^ 2/3?? Ja, frågetecknen är på sin plats. F'(2) betyder derivatan av F i punkten 2. 4x^1/2+ 6x^ 2/3 är ett uttryck som beror av x. Vad är problemet??? Citera
eurythmech Postad 8 Mars , 2005 Rapport Postad 8 Mars , 2005 Stora F (F inte f) betyder väl primitim funktion? Således är väl F' lika med f? Med det vill jag säga: Var noga med notationen! Och som sagts tidigare...ska du skriva av matteuppgifter rakt av för att få hjälp så får du baske mig skriva av dom ordentligt så dom blir begripliga! Citera
Poque Postad 9 Mars , 2005 Rapport Postad 9 Mars , 2005 Ursäkta om det blev lite otydligt. Hade feber och mådde allmänt dåligt när jag skrev det där. Men provet gick nog ganska bra iallafall tror jag. Fast det kändes som jag skulle dö hela provtiden. Poque Citera
Recommended Posts