Gå till innehåll

NLT - SnG, steal, syna all-in mot liten re-raise?


greywolf

Recommended Posts

Sit n go 100+9 TH Empire Poker utbetalningsstruktur: 50% till vinnaren 30% till andraplatsen 20% till tredjeplatsen.

 

spelade ganska nyligen en sit n go på empire 4 spelare kvar min image borde vara tight.

har spelat få kort och de kort jag har visat för motspelarna är KK,77, AQ eventuellt kan jag ha glömt nån.

No-chat verkar vara en rätt försiktig spelare och neutron är en bra spelare som vet hur man ska spela sit n go åtminstone i stora drag.

Jag tror inte någon av dom är villiga att gå upp mot mig utan QQ-AA(AK) med tanke på den korta stacken.

 

 

 

300/600 TourneyTexasHTGameTable (NL) (Tournament 3876791) - Wed May 26 10:41:06 EDT 2004

Table Table 11246 (Real Money) -- Seat 8 is the button

Total number of players : 4

Seat 2: No_Chat (2960)

Seat 5: neutron99 (1520)

Seat 6: RealCoolDude (380)

Seat 8: tmannen (5140)

No_Chat posts small blind (150)

neutron99 posts big blind (300)

 

** Dealing down cards **

 

Dealt to tmannen [ 5c, 8h ]

RealCoolDude folds.

tmannen raises (900) to 900

här tyckte jag var ett bra tillfälle att plocka blindsen även om korten är skräp

 

No_Chat folds.

 

neutron99 raises (1220) to 1520

neutron99 is all-In.

tmannen calls (620)

 

skulle jag ha foldat här ? känns som jag borde det så här efteråt men jag kände mig pot comitted när jag satt där.

jag är 15-85 underdog om han har JJ-AA dessutom vill jag gärna ha bort honom eftersom han är den som verkar bäst av mina motspelare.

 

** Dealing Flop ** : [ Ts, 3c, 2d ]

 

** Dealing Turn ** : [ 6s ]

 

** Dealing River ** : [ 4s ]

 

Creating Main Pot with $3190 with neutron99

** Summary **

Main Pot: 3190 |

Board: [ Ts 3c 2d 6s 4s ]

No_Chat balance 2810, lost 150 (folded)

neutron99 balance 0, lost 1520 [ Jd Jh ] [ a pair of jacks -- Jd,Jh,Ts,6s,4s ]

RealCoolDude balance 380, didn't bet (folded)

tmannen balance 6810, bet 1520, collected 3190, net +1670 [ 5c 8h ] [ a straight, two to six -- 6s,5c,4s,3c,2d ]

här skrev han i mainchatten att jag var ett "dumb ass" som spelade så där kasst och efteråt bjöd han in mig till en till sit n go eftersom jag var så så

jävla dålig spelare. själv tyckte jag att han spelade tveksamt där men jag är ju knappast nån expert på sit n go har spelat kanske 30 st så jag vet inte.

skriv gärna ner era tankar om hans spel också. är det rätt att gå allin där? om inte vad krävs det för att gå allin där ? Jag har varit i den där situatuinen själv

och då la jag ner AA. är det rätt? själv tyckte jag att det var fel att folda AA då men jag gjorde det ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ett utmärkt ställe att stjäla mörkarna på, faktiskt så tycker jag att du nästan bör se dem som din egendom i det här läget. ;-)

 

Angående din syn så ger den negativ handEV, på mellan -80 och -120, givet att fi har ett överpar, vilket du verkade anta och som är ett minst sagt rimligt antagande. Om du slänger in alla AK i mixen av hans möjliga händer så ökar ditt HandEv till ungefär 0.

 

HandEV kan dock inte översättas direkt till TurneringsEV, utan man får också beakta imageeffekter och vad efterföljande stackpositioner får för effekt.

 

I det här fallet så kommer nog din image att ta sig en törn oavsett vad du gör, om du synar och visar upp ditt skräp så kommer det bli väldigt klart för motståndarna att du faktiskt snor av dem ibland. Om du istället foldar så kan du ge dem idén att det går att resteala från dig, vilket inte heller är så bra. Det känns som det är hugget som stucket angående imagen.

 

Angående markpositionerna så får du om du foldar 4240 i din stack och en bra motspelare med en stack på 2600 (som du antagligen kommer att få position på väldigt snart) med 100% sannolikhet. Visserligen så minskar ditt överläge, men du är fortfarande favorit till att bli etta här. Om du istället synar så kommer du med 80-85% sannolikhet istället få en bra spelare med 3800 och själv bara ha ungefär 3600. I den situationen är du inte längre favorit till att bli etta. 15-20% av gångerna kommer du istället att själv få en stack på 6800 och då blir du massiv favorit till att bli etta.

 

Så för att ta reda hur vilket alternativ som är rätt så får du jämföra ditt turneringsEV för:

 

fold: Evför(4240 för dig och 2600, 2800 samt 350 för motståndarna.)

 

och det viktade EV:et för all-in

 

all-in: 0,8 x EVför(3600, 3800, 2800, 350) + 0,2 x Evför(6800, 2800, 350).

 

Jag är inte riktigt säker på hur man ska utvärdera EV:et för de här olika situationerna, Jag tror Sklansky skriver lite om det i Tournament Poker och att Tom Weideman ganska kraftigt utvidgade den analysen på rgp. Men lite grävande så kan man nog hitta en metod för en halvbra uppskattning för EV:et på de olika situationerna. Min spontana gissning är att fold är det lite bättre alternativet.

 

skriv gärna ner era tankar om hans spel också. är det rätt att gå allin där? om inte vad krävs det för att gå allin där ? Jag har varit i den där situatuinen själv

Mot ett troligt steal försök och med mörkar på 10% av ens stack så tycker jag nästan att en all-in från hans sida är obligatorisk. Eftersom RealCoolDude antagligen kommer att åka ut inom de två närmaste händerna så känns det dock som en fold kan vara aktuell. Jag skulle kanske foldat, och sedan svurit ordentligt när RCD sedan fick monsterkort tre händer i rad och bustade ut mig.

 

och då la jag ner AA. är det rätt? själv tyckte jag att det var fel att folda AA då men jag gjorde det ändå.

Nej, att slänga AA är inte rätt. Då får du garanterat minst 80% att dubbla upp och få en vettig chans att plocka förstaplatsen, dessutom så kan motståndaren folda vilket nog är ungefär lika bra. Jag skulle köra med KK och QQ också, med JJ så får man börja fundera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att syna reraisen var nog matematiskt rätt...men kanske skulle du inte raisat så mycket innan floppen, för då kan du alltid folda om han skulle visa sig vara stark....

 

sene frågan om man vill sno blinds med dom hålkorten...

 

Jag skulle höjt även om jag fått två blanka kort här, väldigt få motståndare kommer att riskera att åka ut när de nästan säkert kommer i pengarna om en eller två händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, för att jag inte riskerar hela min stack medans motståndarna gör det. Däremot kan det ligga någonting i att betta lite mindre.

 

Hela poängen är ju att de flesta spelare kommer att behöva väldigt bra kort för att vilja spela i den här situationen, och det är väldigt osannolikt (och sannolikhet är vad poker handlar om) att de har de korten. Visst ibland får man spel, och som sagt så ser jag synen som tveksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får jag samma resultat genom att göra en lite mindre höjning?

om tror det så skulle jag gjort en mindre höjning.. efter att ha tänkt igenom det så tror jag att det vore bättre med en mindre höjning han hade ändå inte synat med sämre kort. Kanske är jag onödigt aggresiv i vissa situationer. då hade jag kunnat läggat mig mot hans omslag utan att känna mig så committed som jag gjorde där. däremot så är det bra att hitta ett bättre läge att sno blindsen än där. jag höjer med any two i det där läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...