Gå till innehåll

AK, AQ 6/5-handed Nlcg HE


eardy

Recommended Posts

Om en pot är oraisad brukar jag alltid raisa standard(4*bb+ 1BB per limpa), men om ngn tidigare raisat brukar jag syna nästan oavsett image på den som raisat. Såvida han inte har under ca 25 BB då det kan vara lika bra att ställa in. Beroende på hur lös/fiskig fi är naturligtvis.

Anledningen till detta är att jag tycker att ens hand blir så genomskinlig och att det blir jobbigt att spela vidare på en oträffad flop. Ännu jobbigare blir det om Fi ställer in preflop med >25BB.

(AKs kan jag syna allins med upp till 40-50BB)

Säg att man har reraisat till 15BB pf. Då är potten på kanske 40BB på floppen om det är en fi kvar i potten.

Säg att floppen kommer 10h 6s 5s

och man sitter på Ad Kc. Det är svårt att sätta fi på en hand, han kan ha i stort sett vilket pp som helst, en bra draghand eller två höga kort.

Ska man trycka honom ur potten kostar det minst 20 BB, och då tycker jag man är ute på rätt hal is.

Om man istället släpper alla farliga eller missade floppar så kommer man tappa mkt värde.

 

Om man istället synar preflop så ligger man ganska bra till om det kommer en A, K eller Q, på floppen. Då kan en fi med högt par men sämre kicker spela handen ganska hårt då han tror att han leder.

 

Värdet med att raisa mkt preflop är väl främst att inte ge pp:s och suited connectors rätt potodds.

Hur spelar ni AK och AQ preflop och på floppen?

 

Observera att detta gäller främst 5 eller 6-handed, jag spelar sällan mot färre motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...