Gå till innehåll

Behöver hjälp med kemi B (jämvikt)


keffatliv

Recommended Posts

Prov imorgon så kan behöva lite hjälp av någon vänlig själ! Just dessa 2 uppgifter vet jag hur man räknar ut, men skulle liknande komma på provet imorgon så tror jag inte jag hade klarat av dem. Finns det något bra sätt man kan räkna ut dessa på?? Skulle alltså vara bra om när ni räknar ut uppgifterna förklarar varför ni gör som ni gör. På båda uppgifterna går reaktionen åt båda hållen.

 

första:

 

En behållare på 1.00 dm^3 innehöll 0.5 mol ammoniak när reaktionen

 

2NH3(g) --><-- N2(g) + 3H2(g)

 

gått till jämvikt vid en viss temperatur fanns 0,6 mol vätgas i behållaren. Breäkna jämviktskonstanten.

 

 

Andra:

 

I en behållare med volymen 50.0 dm^3 införs 1.00 mol kolmonoxid och 3.4 mol vätgas. Gasblandningen upphettas till en viss temperatur. Ämnena reagerar enligt formeln:

 

CO(g) + 2H2(g) --><-- CH3OH(g)

 

När jämvikt ställt in sig finner man att gasblaningen innehåller 0,4 mol metanol. Beräkna jämviktskonstanten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var då faen att det var ett tag sen man läste skiten, men borde det inte vara så att det säkert finns olika jämviktskonstaner för olika tryck men att det är just för detta trycket man ska räkna ut det.

Det står ju även en viss temperatur, är precis samma där. Kvittar vad det är för nån temp eftersom man bara ska räkna ut konstanten för just den reaktionen vid gällande förhållanden.

 

Men hur du räknar ut din jämviktskonstant bör stå in din bok för jag har tyvär dålig koll på hur man gjorde det.

Jag gissar att det går till så att man ska dividera ena sidan i reaktionen med den andra. Alltså hur mycket man har på varje sida efter att jämvikt inställt sig.

 

Nej kommer inte ihåg tyvär, men mitt tips är att läsa i din bok och söka efter jämviktskonstanten. Tror knappast det är så klurigt efter du läst igenom det ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1:

Ställ upp ett förhållande, har du missat det under hela tiden så är du nog rätt körd imorgon.

 

Iaf, ungefär något sånthär

 

[N2] * [H2]^3

----------------- = K (jämviktskonstanten)

[NH3]^2

 

 

I hakparanteserna har du koncentrationerna för de olika ämnena, dvs Istället för H2 sätter du inte 0,6 som är giveti detta fall. Sen kan du räkna ut vad det ska stå resten genom att titta på molförhållandet.

 

Klappat å klart, nån annan får ta tvåan, orkar inte skriva när ja 4 tablar :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1:

Ställ upp ett förhållande, har du missat det under hela tiden så är du nog rätt körd imorgon.

 

Iaf, ungefär något sånthär

 

[N2] * [H2]^3

----------------- = K (jämviktskonstanten)

[NH3]^2

 

 

I hakparanteserna har du koncentrationerna för de olika ämnena, dvs Istället för H2 sätter du inte 0,6 som är giveti detta fall. Sen kan du räkna ut vad det ska stå resten genom att titta på molförhållandet.

 

Klappat å klart, nån annan får ta tvåan, orkar inte skriva när ja 4 tablar :P

 

Tvåan gör man ju exakt likadant som den här killen beskriver. Det till höger blir högst upp i formeln och det till vänster blir nedanför. Om du inte kan räkna ut C så är det iaf n/V vilket är C(ämne)=mol(ditt ämne)/50 dm3 i detta fall. Är dock inte helt säkert men jag tror förhållandet för K fungerar även fast du bara tar mol istället för koncentrationerna för ämnena

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

K här är 2 andra uppgifter jag har problem med.

 

Vilken effekt på följande jämviktssystem har en ökning av totaltrycket (genom minskning av volymen)

 

CO(g) + H2O --><-- CO2 + H2 + 42kJ

 

2SO2(g) + O2 --><-- 2SO2(g) +200kJ

 

 

 

 

 

Sen den andra uppgiften:

 

Svaveldioxid oxideras av syrgas till svaveltrioxid:

 

2SO2(g) + O2(g) --> 2SO3(g)

 

Vilken volym syrgas förbrukas när 40 dm^3 svaveldioxid oxideras om de båda gaserna har samma tryck och temperatur?

 

 

 

Uppskattar verkligen hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

K här är 2 andra uppgifter jag har problem med.

 

Vilken effekt på följande jämviktssystem har en ökning av totaltrycket (genom minskning av volymen)

 

CO(g) + H2O --><-- CO2 + H2 + 42kJ

 

2SO2(g) + O2 --><-- 2SO2(g) +200kJ

 

quote]

 

Koncentrationerna för ämnena blir dubbelt så stor när du räknar ut jämviktskonstanten. t.ex 2c(c=ämnets koncentration)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

K här är 2 andra uppgifter jag har problem med.

 

Vilken effekt på följande jämviktssystem har en ökning av totaltrycket (genom minskning av volymen)

 

CO(g) + H2O --><-- CO2 + H2 + 42kJ

 

2SO2(g) + O2 --><-- 2SO2(g) +200kJ

 

quote]

 

Koncentrationerna för ämnena blir dubbelt så stor när du räknar ut jämviktskonstanten. t.ex 2c(c=ämnets koncentration)

 

Förstår inte hur du menar. SVaret är iaf att den första påverkas inte och den andra förskjuts åt höger. Inte en aning om hur man räknar ut det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg åt din kemilärare att ammoniak är ett dåligt exempel på en ideal gas eftersom de intermolekylära krafterna är starka hos dipoler, och du därför inte kan använda ideala gaslagen som approximation och därför inte kan räkna ut uppgiften.

Ungefär lika effektivt som att hänvisa till att hans advokat avråder honom från att svara på frågan, men jag gillar't ändå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

K här är 2 andra uppgifter jag har problem med.

 

Vilken effekt på följande jämviktssystem har en ökning av totaltrycket (genom minskning av volymen)

 

CO(g) + H2O --><-- CO2 + H2 + 42kJ

 

2SO2(g) + O2 --><-- 2SO2(g) +200kJ

 

quote]

 

Koncentrationerna för ämnena blir dubbelt så stor när du räknar ut jämviktskonstanten. t.ex 2c(c=ämnets koncentration)

 

Förstår inte hur du menar. SVaret är iaf att den första påverkas inte och den andra förskjuts åt höger. Inte en aning om hur man räknar ut det.

 

Eftersom volymen halveras då trycket ökar kommer koncentrationen bli dubbelt så stor aight?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att dessa tal bygger på att man approximerar aktiviteten av de reagerande ämnena med partialtrycket av gasen av respektive ämne. För att göra det utan andra givna data måste man använda ideala gaslagen.

Om temperaturen inte överhuvudtaget är given kan ämnena dessutom vara i vätskeform eller fast form varpå ideala gaslagen blir superdum och man måste räkna med ångtrycket över vätskan/fasta ämnet i stället. Låt oss säga att med "en viss temperatur" menas 5K. Volymen hos behållaren blir då tämligen ointressant eftersom alla ämnen i princip kommer att vara i fast fas.

Detta är inte alls som att hänvisa till en advokat. Om man inte har en aning om i vilket tillstånd ett system befinner sig i ska man vara försiktig med att göra en massa antaganden om att alla ekvationer som står i formelsamlingen stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är så ofantligt, otroligt, fantastiskt jävla glad att jag inte längre behöver läsa sådan där smörja längre.

Vilken dynga - och man har ingen som helst nytta av det efter gymnasiet heller.

 

Edit: Ja, jag vet att det ovanstående tillför någonting. Jag ville dock uttala mig ändå - hoppas ingen tar illa vid sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...