Gå till innehåll

MTT situation - korrekt?


Jugge

Recommended Posts

Jag är inte riktigt överens.

 

Om nu inte du har read att chippien raisar any two eller nära skulle jag backa för att trycka in på detta.

 

Spelar han någorlunda vettigt får du egentligen bara syn på ett som bäst 50/50 drag men ofta är du underdog. Read på hur synvillig han är spelar ju också in iofs...

 

Förstår att du snart är i behov av chips, men hade hellre valt att stjäla i en oraisad pott än detta, dessutom kan du ju faktiskt vänta några varv innan det är panik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har för mig han gjorde en del tveksamma calls tidigare och med tanke på att han har stor stack kan han ha i princip allt, tror jag. Det känns inte så mycke bättre att själva behöva ställa in med nåt mediokert i senare läge och få syn av en dominerad hand. 88 är väl "as good as it gets" med 7 pers, flera som har mer än dubbelt så mycke som en själv osv. Men situationen är svår... hade han vatt tajt hade jag foldat alla dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske sant, men som jag ser det har du 3 st efter dig i pos som alla ligger relativt short och som du ev kan stjäla ifrån. Gör ett gäng steals och du har ett helt annat läge.

 

Är ju i grund och botten en taktikfråga mer än ett fråga om rätt eller fel. Du vet att du troligen får syn, troligen marginell favorit, vill man ta ett 50/50 läge i denna tidpunkt eller vill man satsa på att försöka stjäla till sig lite mer marker i väntan på ännu bättre kort. Dessutom vill ja tro att FI´s syn HD ligger du under mot %-mässigt. Och ställer du i förhoppning med att FI ska vika så kan du ju ställa med any two.

 

Men jag säger inte att ställ är fel, är nog som sagt snarare en fråga om taktik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske sant, men som jag ser det har du 3 st efter dig i pos som alla ligger relativt short och som du ev kan stjäla ifrån.

 

Att de är korta gör att man kan stjäla mer sällan, inte oftare.

 

Är ju i grund och botten en taktikfråga mer än ett fråga om rätt eller fel [...] som sagt snarare en fråga om taktik.

 

Mjä... det ena har troligen ett högre EV än det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sulla, ditt resonemang faller på att du antar att vi har i stort sett noll fold equity. Om en lös spelare höjer först in lägger han mängder av händer vid ett ställ, att han är lös innebär inte att han är dum. Du har rätt i att vi inte ligger bra till mot hans syn-HD (jag tror vi ligger ännu sämre till än 50/50), men det en bra sak (eller, ja, indirekt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sulla, ditt resonemang faller på att du antar att vi har i stort sett noll fold equity. Om en lös spelare höjer först in lägger han mängder av händer vid ett ställ, att han är lös innebär inte att han är dum. Du har rätt i att vi inte ligger bra till mot hans syn-HD (jag tror vi ligger ännu sämre till än 50/50), men det en bra sak.

 

Skribenten nämner att han gjort en del tveksamma calls, att dra det till 0% FE vill jag inte göra, men antar att man ofta får en syn här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske sant, men som jag ser det har du 3 st efter dig i pos som alla ligger relativt short och som du ev kan stjäla ifrån.

 

Att de är korta gör att man kan stjäla mer sällan, inte oftare.

 

Är ju i grund och botten en taktikfråga mer än ett fråga om rätt eller fel [...] som sagt snarare en fråga om taktik.

 

Mjä... det ena har troligen ett högre EV än det andra.

 

 

1: Nix, det betyder att du sällan får syn, utan i så fall en allin, men troligare att du får en syn/minraise av en bigstack än en allin av en short i detta läge, alla har trots allt över 12BB

 

2: Jo, klart det har, men antagligen väldigt marginellt, men ska du dryga dig måste du kunna hitta nåt bättre att angripa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sulla, ditt resonemang faller på att du antar att vi har i stort sett noll fold equity. Om en lös spelare höjer först in lägger han mängder av händer vid ett ställ, att han är lös innebär inte att han är dum. Du har rätt i att vi inte ligger bra till mot hans syn-HD (jag tror vi ligger ännu sämre till än 50/50), men det en bra sak (eller, ja, indirekt).

 

Visst är detta en bra sak om hans preflopraise HD är vid och syn-HD´n är smal, men du har ingen aning vilken spelartyp han är, kan ju mycket väl vara så att han fullföljer nära på alla satsningar han startat, speciellt mot en shortstack. Anta med att han synar med en del märkliga händer att du antagligen får syn och att du normalt sett kan vänta som sämst två överkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Nix, det betyder att du sällan får syn, utan i så fall en allin, men troligare att du får en syn/minraise av en bigstack än en allin av en short i detta läge, alla har trots allt över 12BB

 

1. Du vet att det finns mellanstackar också, va? Att de är korta är som sagt inget som gör att vi sitter i en bra sits. Granted, bättre än om de hade varit stora, men still inte bra.

 

2. 12BB+ är vääldigt lagom stack för att pusha mot en raise. De är i just den rangen där de är som mest benägna att pusha.

 

Jo, klart det har, men antagligen väldigt marginellt, men ska du dryga dig måste du kunna hitta nåt bättre att angripa.

 

Om jag hittade något bättre att angripa så vore jag ju inte dryg, eller hur ;). Men seriöst, sorry om jag lät dryg, men är lite trött på "mja, det är helt enkelt en smaksak"-argumentet som fyller forumet ibland, för det är nämligen sällan så. Och i just det här fallet så är det inte särskilt marginellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

säger irremats att det är push så är det 8-) nä men som sulla säger är det faktiskt fråga om vad för typ av strategi samt vilka reads. Jag borde lagt märke till det märkliga bettat på 33333. Borde ge en varningssignal, ifall han bettat normala bett tidigare, speciellt när han snott.

Ser nog inte att jag gjorde en fruktansvärt dålig push, men att jag kanske lika bra kunde väntat på bättre läge. Men att ta ett 50/50 läge här får man nöjd med, bättre läge än så får man sällan. Nu hade han otur nog överpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Nix, det betyder att du sällan får syn, utan i så fall en allin, men troligare att du får en syn/minraise av en bigstack än en allin av en short i detta läge, alla har trots allt över 12BB

 

1. Du vet att det finns mellanstackar också, va? Att de är korta är som sagt inget som gör att vi sitter i en bra sits. Granted, bättre än om de hade varit stora, men still inte bra.

 

2. 12BB+ är vääldigt lagom stack för att pusha mot en raise. De är i just den rangen där de är som mest benägna att pusha.

 

Jo, klart det har, men antagligen väldigt marginellt, men ska du dryga dig måste du kunna hitta nåt bättre att angripa.

 

Om jag hittade något bättre att angripa så vore jag ju inte dryg, eller hur ;). Men seriöst, sorry om jag lät dryg, men är lite trött på "mja, det är helt enkelt en smaksak"-argumentet som fyller forumet ibland, för det är nämligen sällan så. Och i just det här fallet så är det inte särskilt marginellt.

 

Enligt min erfarenhet viker många sig ner till ibland 7-8BB i hopp om att hitta monster på de varv extra man får, men visst, möjligt att du har rätt. Och då de knappast (shorties eller inte) har utrymme för spelbar stack blir det ju allin/fold och att de skulle pusha oftare än en syn från en med mer marker är ju en ren gissning.

 

Ofta vill man i alla fall ha någorlunda hand när man pushar 12BB mot raise. Medans en syn på 3BB med en spekulativ hand där de 3BB motsvarar 10% av total stack antagligen kommer inträffa en hel del oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det faktiskt fråga om vad för typ av strategi

 

Min strategi är att maximera hur mycket pengar jag vinner. Vad är din strategi?

 

Min strategi är att hamna i så få lägen som möjligt där du riskerar hela din stack om du inte är given favorit.

 

Taktiken för att maximera marker är istället, stjäl, singla slant med de som har mindre marker än dig. Tillsammans med övrig strategi om att spela drag tidigt i turren, spela på position osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det faktiskt fråga om vad för typ av strategi

 

Min strategi är att maximera hur mycket pengar jag vinner. Vad är din strategi?

 

det finns faktiskt två strategier här; satsa på att ta hem storkovan eller komma ett steg högre upp i prispallen. Mest +EV borde ju vara att göra vad som krävs för att komma etta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det faktiskt fråga om vad för typ av strategi

 

Min strategi är att maximera hur mycket pengar jag vinner. Vad är din strategi?

 

det finns faktiskt två strategier här; satsa på att ta hem storkovan eller komma ett steg högre upp i prispallen. Mest +EV borde ju vara att göra vad som krävs för att komma etta.

 

Jo men allt är inte svart eller vitt... en fold innebär inte att du ger upp nr 1 och en push innebär inte nämnvärt att du har större chans att bli nummer 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, men man kan inte heller anta att han synar dig med skräp om du pushar. Mycket beror ju på read här, hur mycket ha preflopraisat, om han kan vika. Samt vad du har för image, det är trots allt 14BB som du slänger in. Har du gjort det tidigare, med vilken hand? Såna raisar tyder ju på att du har just handen du har eller AQ,AK, så vilka händer kan han släppa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min strategi är att hamna i så få lägen som möjligt där du riskerar hela din stack om du inte är given favorit.

 

Hur mycket edge är du villig att passa upp egentligen? Och du inser väl att vi inte ens behöver vara favoriter i den här handen för att det ska vara korrekt att pusha...?

 

Du är alltså mer intresserad av att hitta "säkra" lägen och att överleva än att maximera hur mycket pengar du vinner, har jag förstått dig rätt då?

 

Mest +EV borde ju vara att göra vad som krävs för att komma etta.

 

Och att inte göra det är således EV-. Att då prata om att det finns mer än en strategi blir ju lite... galet...

 

Jo men allt är inte svart eller vitt... en fold innebär inte att du ger upp nr 1 och en push innebär inte nämnvärt att du har större chans att bli nummer 1.

 

Igen: Det ena har ett högre $EV än det andra.

 

Nix

 

Men sluta nu, även om vi har noll FE så måste fi ha en lodigt tajt HD för att det ska vara korrekt att inte pusha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså det är många händer jag hade haft svårt att folda i det läget, men då kanske jag är lite för våglig ibland. Hade nog tex ställt med AQ också. Dels för att den känns för bra att folda och dels för att det är en lös spelare. Dessa situationer är egentligen riktigt knepiga...å andra sidan är det inte varje dag man är på finalbord:)

myssion: uppfattar jag dig rätt att du tycker man bör pusha här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.

 

Räkna då på dessa förutsättningar

 

0 FE

FI har som sämst två klädda, som värst PP

Om vi foldar oss igenom blandat med några steals kan vi plocka 1-2 placeringar upp på prispallen

Vi har samma chans som alla andra att hitta monster och vara med i matchen fullt ut igen.

 

Men du förespråkar ända att vi ska ta en 50/50 chans till dubbling här, riskera vår turre för att dubbla upp, något som egentligen inte garanterar något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...