Gå till innehåll

SnG - JJ mot Chipleader på bubblan


Plinga

Recommended Posts

SB samt BB är väldigt tighta. UTG öppnar en hel del och utnyttjar sin stack. UTG är dock callingstation och har svårt att lägga en hand när han väl stoppat in deg i mitten. Samtidigt har han haft respekt för mig och inte attackerat mitt BB. Känns som han öppnar med alla ess, alla par och ev. en hel del broardway samt några suited connectors. De 3(?) gångerna det gått till showdown har han dock alltid visat A-rag. Känns vekt att folda och dumt att ta en 65-35.

 

$33 No Limit Holdem Tournament

Blinds: t200/t400

4 players

 

Stack sizes:

UTG: t11035

Hero: t3861

SB: t1704

BB: t3400

 

Pre-flop: (4 players) Hero is Button with J:diamond: J:spade:

UTG raises to t1000

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara megapush.

 

Även om din read på PFR säkert är bra så måste du ha god FE.

Jag sitter och dricker folköl och Ardbeg ikväll, så jag orkar inte ICM:a, men jag tror inte att en syn av A9 är någon katastrof.

Men vi bör kunna få honom att lägga den?

Har han råkat ut för resteals förr?

UTG har inte blivit reraisad preflop. Har dock sett honom syna weaktighta som bettar river med ess högt(no kicker) efter att synat pre,flop och turn. I BB spelade han även senare 89o mot en knapp-höjning samt J9 mot SB-höjningar av de weaktighta med t200/t400 blinds (båda gngerna hade Fi QQ) efter t1200 höjning pre (~1/2 resp 1/3 av Fis stackar).

 

Knappa in det i ICM och fick att jag måste ha >73% equity om han synar 100%. (0,2552 vid lägg samt 0,3482 vid push och vinst). Mot A9o har JJ 72% så precis som du antog ingen katastrof.

 

Övriga spelare är snortighta (höjer samt synar med väldigt få händer preflop), jag har stor stacken till höger och han attackerar inte min BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allright. Ganska lös med viss lutning mot dålig alltså?

 

Det är stor stor skillnad på att syna raises och reraises iofs, men visst, han kan säkert syna med undermåliga händer.

 

Jag har svårt att se att det inte skulle vara push.

Om jag skulle orka skulle jag funta ut en approxiamativ raise-hd, och sedan hur stor del av det synar med. Men det måste luta åt push.

 

Vad gäller att bb inte höjt din bb dock...det kan inte handla om så mycket mer än 5-6 händer shorthanded? Jag menar....han kan ha haft dåliga kort just då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med tanke på vad ICM och tidigare analyser av eurythmech och de andra kunniga sng spelarna så måste vi pusha här. UTG's image och stackarna i förhållande till blindsen gör oss tvungna att ställa här!

 

Tar gärna en 70/30 här! Vi får hoppas på Ax med J> kicker och låga par helt enkelt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag pushar nog 10/10 här. För fan, varför ens tänka på ICM? du underskattar din hand nåt enormt! JJ på fyra pers är iaf för mig en monsterhand. Jag spelar för att vinna, dvs komma etta. Tror du man lyckas med det om man sitter och foldar hela tiden? Ok, hade någon haft 100 marker kvar kanske jag hade lagt mig...men bara kanske. Jag spelar för att vinna, punkt slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allright. Ganska lös med viss lutning mot dålig alltså?

 

Vad gäller att bb inte höjt din bb dock...det kan inte handla om så mycket mer än 5-6 händer shorthanded? Jag menar....han kan ha haft dåliga kort just då.

Dålig och lös med slasktendenser och liten foldknapp. Imho höjer Fi dock upp med rätt bra frekvens och storlek givet stackdjup.

Mkt möjligt att han fått dåliga kort men han har iaf complet:at händer som K7s och A3o från SB på 200/400 blinds. Svårt att få något statisktiskt underlag men känslan sa att han höll sig lugn i SB.

 

Pushar jag här är det troligen (marignellt) +EV om jag har FE. Saknar jag det antyder ICM-beräkningarna att det är kraftigt -EV att pusha (-$8,7 om jag har 65% equity mot UTG, icke inkluderat chansen att ngn bakom kan vakna upp med ett monster). UTG är en synbenägen och det finns många saker som i övrigt är positiva för mig kring bordet.

 

Tycker inte alls pushen känns lika självklar som de flesta andra här. Även om känslan säger att push är rätt så tycker jag mycket annat tyder på det motsatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag pushar nog 10/10 här. För fan, varför ens tänka på ICM? du underskattar din hand nåt enormt! JJ på fyra pers är iaf för mig en monsterhand. Jag spelar för att vinna, dvs komma etta. Tror du man lyckas med det om man sitter och foldar hela tiden? Ok, hade någon haft 100 marker kvar kanske jag hade lagt mig...men bara kanske. Jag spelar för att vinna, punkt slut.

 

Så länge du är medveten om att dina råd är jättefiskiga, så visst.

Men jag tycker du borde hålla dig ifrån att skriva någonting alls i strategitrådar.

 

Plinga, ska kika på det där när jag har nyktrat till och fått i mig lite mat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag pushar nog 10/10 här. För fan, varför ens tänka på ICM? du underskattar din hand nåt enormt! JJ på fyra pers är iaf för mig en monsterhand. Jag spelar för att vinna, dvs komma etta. Tror du man lyckas med det om man sitter och foldar hela tiden? Ok, hade någon haft 100 marker kvar kanske jag hade lagt mig...men bara kanske. Jag spelar för att vinna, punkt slut.

 

Men lol, lägg ner... snälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag pushar nog 10/10 här. För fan, varför ens tänka på ICM? du underskattar din hand nåt enormt! JJ på fyra pers är iaf för mig en monsterhand. Jag spelar för att vinna, dvs komma etta. Tror du man lyckas med det om man sitter och foldar hela tiden? Ok, hade någon haft 100 marker kvar kanske jag hade lagt mig...men bara kanske. Jag spelar för att vinna, punkt slut.

 

Men helvete då.

 

Push btw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får jag väl vara en jättefisk då :roll:Herregud, jag gav min åsikt om situationen. Finns väl för fan ingen anledning att nedvärdera mig för det? Nej, jag är absolut inte lika insatt i EV eller ICM som ni men inte fan är jag nån fisk. Jag har spelat fruktansvärt mycke poker och har en del hyfsade meriter. Däremot är jag inte så insatt i SNG's men jag försöker lära mig.

 

om jag nu har tokfel så kan jag verkligen inte förstå varför en läggning här är korrekt, oavsett vad som är EV eller inte. FÖRKLARA gärna varför istället för att snacka skit.

Alternativet är då att vänta på QQ-AA, om ens det är tillräckligt? Vi har ju inte ens 10xBB. Dessutom är det stor chans att UTG kan ha VILKET SKIT SOM HELST, dvs lågt pocket osv. Våra chanser att dubbla kan mycke väl va 80/20.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får jag väl vara en jättefisk då :roll:Herregud, jag gav min åsikt om situationen. Finns väl för fan ingen anledning att nedvärdera mig för det? Nej, jag är absolut inte lika insatt i EV eller ICM som ni men inte fan är jag nån fisk. Jag har spelat fruktansvärt mycke poker och har en del hyfsade meriter. Däremot är jag inte så insatt i SNG's men jag försöker lära mig.

 

om jag nu har tokfel så kan jag verkligen inte förstå varför en läggning här är korrekt, oavsett vad som är EV eller inte. FÖRKLARA gärna varför istället för att snacka skit.

Alternativet är då att vänta på QQ-AA, om ens det är tillräckligt? Vi har ju inte ens 10xBB. Dessutom är det stor chans att UTG kan ha VILKET SKIT SOM HELST, dvs lågt pocket osv. Våra chanser att dubbla kan mycke väl va 80/20.

 

Missuppfatta inte. Att pusha är korrekt. Däremot kan du ju inte bortse från ICM när vi befinner oss på bubblan. Sen att spela för att komma 1:a varje gång är helt idiotiskt. Jag antar att du spelar för att vinna pengar och då är det oftast inte korrekt att gå stenhårt för vinst eftersom det är viktigt att komma ITM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack conspiricy för ett moget svar. Jag förstår givetvis vikten av ICM, men det är väl ändå mest användbart i marginella situationer? detta är ju en självklar push.

Jag spelar för att i första hand komma ITM, men låter inte det hindra mig om jag får ett jätteläge att förbättra mina chanser att vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar för att i första hand komma ITM, men låter inte det hindra mig om jag får ett jätteläge att förbättra mina chanser att vinna.

 

Håller med till 110%. Eftersom vi inte ligger sist så krävs det ju dock en väldigt stark hand för att gå upp mot chipleadern på bubblan. I det här fallet bör det dock finnas en del FE plus att vi har en stark hand vilket talar för att vi ska pusha. Att sedan Fi spelat relativt löst innan (vilket inte är något fel från hans sida eftersom han är så stor chippie) gör att JJ står sig jävligt bra mot hans HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plinga, ska kika på det där när jag har nyktrat till och fått i mig lite mat.

 

Hur gick det? Blev det för många folköl? ;)

 

Det stod ett odrucket glas whisky kvar vid skrivbordet när jag vaknade igår :)

Igår blev det en ny bläcka. Ska se om jag orkar snart, vaknade vid 5-6 nån gång i en lokal på Universitetsområdet, ganska lullig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...