Gå till innehåll

AK på finalbordet som chipleader.


GG-Allin

Recommended Posts

Spelade en liveturnering igår med runt 40 deltagare. Har tagit mig till finalbordet och det är 8 spelare kvar. Jag är chipleader och har runt 50000 i marker av totalt 230000 då följande hand utspelar sig:

Blinds 1000/2000, spelare A i position 2 miniraisar till 4000 och knappen synar. Jag tittar ner på AK o och väljer att bara ta en syn då jag planerar att spela ut dem efter flop om jag träffar. Floppen levererar K 10 5 regnbåge. Har spelat med båda herrarna en stund och de har spelat ganska löst. Spelare A har jag i flera situationer sett gå all-in med A och kass kicker. Knappen gillar låga par så femman oroar lite. Är 90% säker på att någon av dem kommer att beta om jag checkar så jag gör så. Spelare A betar mycket riktigt ut 5000 av sina totalt 15000. Knappen viker sig. Jag höjer till 15000 och A känner sig bunden och tar en syn med AJo som han naturligtvis förvandlar till en stege på river.

Spelade jag handen korrekt eller borde jag försökt ta hem potten direkt på flop? Endast 4 platser ger pengar så jag måste hitta bra lägen att slå ut shortstackarna och spelare A var en av de som låg sämst till. Var inte detta ett utmärkt tillfälle att checkraisa all-in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta pengarna innan flop, men samtidigt säger du att du har bra känsla för hur dom andra spelar och då kan det vara rätt att ta syn där bara. Men ställ dom i ett läge där dom som bäst har 50/50 antagligen och varför ska dom riskera att åka ut. Plocka blindar kan räcka långt och är dom mycket short så kommer dom såklart syna när du ställer dom all in. Jag skulle tagit det preflop, men som du spelar nu gör du ju det bra och det är bara piss att han vinner potten, men du har väl drygt 30K kvar så ingen fara på taket =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittar ner på AK o och väljer att bara ta en syn då jag planerar att spela ut dem efter flop om jag träffar.

 

Med tanke på att åtminstone en av dem hade mindre än 10BB kvar är din plan att spela ut dem postflop en dålig plan. Ifall de inte foldar alldeles för mycket postflop vilket de av resultatet inte gjorde så är det omöjligt att spela ut dem postflop, definitivt ur position. Med tanke på att de var ganska lösa och ifall inte knappen har avsevärt mer än den som drog ut dig, ställ in preflop.

 

Om du inte har tänkt folda din hand oavsett flop (i princip) kan du lika gärna ställa in preflop. Om du tänkt folda din hand på mer än någon enstaka flop så viker du bästa handen för ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...