Gå till innehåll

Har julmust mindre bubblor än Coca Cola?


lappmail

Recommended Posts

Bubblor ? Nu var det länge sedan jag drack julmust (must överhuvudtaget för den delen), must är väl inte kolsyrad – vilket läsk är. Must skummar, likt öl. Det är väl malt

 

nej, jag är inte kemist :)

 

Ja, alltså musten i likhet med all övrig läsk är kolsyrad. Halten kolsyra regleras innan tappningen av produkten dvs olika kolsyrehalter för olika drycker. ;)

 

Minns inte kolsyrehalten för musten i detalj men tror bestämt den är lägre än för t ex Schweppes produkterna. Tror också att man upplever bubblorna i en must som mindre jmf med andra drycker då en must är mer "mustig & matig" pga av malt och humleblandningen...

 

Som tillägg så anser jag att must alltid skall drickas ur glasflaska. Fanns nämligen inte mkt som var godare än julmust(hann dra till sig alla smaker på ett år) producerad till julen året innan(i glasflaskor då) när jag var bryggeriarbetare. :(

 

Dagens plastflaskor andas så hållbarheten och smaken försvinner all världens väg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste ni förresten att all julmust/påskmust faktiskt är samma, oavsett märke. Ja, alltså, sirapen som den görs på kommer från en enda tillverkare. Sedan är det upp till bryggeriet att bestämma hur mycket/litet sirap och kolsyra deras julmust skall innehålla.

Skål!

/Cyntax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste ni förresten att all julmust/påskmust faktiskt är samma, oavsett märke. Ja, alltså, sirapen som den görs på kommer från en enda tillverkare. Sedan är det upp till bryggeriet att bestämma hur mycket/litet sirap och kolsyra deras julmust skall innehålla.

Skål!

/Cyntax

 

Nästan rätt... ;)

Mustextraktet är detsamma i 98% av all must som säljs i Sverige. Däremot skiljer sig extraktmängden, kolsyrehalten samt mixen med vattnet man väljer att använda till sina drycker(källvatten alt. statsvatten) hos respektive bryggeri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...