Gå till innehåll

Aggressiv / Passiv och EV?


Shakespear

Recommended Posts

Hej.

 

Efter att ha läst lite här på forumet har jag några frågor. Jag har tolkat det som att en tight spelare är en som bara spelar händer typ AA, KK och några till och en loose lirare spelar på nästan allt. Rätta mig gärna om jag har fel. Men vad är aggressiv respektive passiv spelstil? Är en aggressiv spelar en som satsar "hårt" när han spelar och en passiv spelare en som sällan höjer utan nöjer sig med att checka/syna?

Sen läste jag något i en annan tråd här om EV (om jag minns rätt). Vad betyder det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har förstått det det där rätt. Kortfattat:

 

tight/passive - spelar få starthänder och spelar dom passivt dvs callar mest.

 

tight/aggressive - spelar få starthänder men spelar dom aggressivt dvs raisar och tar kommandot över handen. (detta är en bra spelstil)

 

Loose/Passive - Spelar många händer (inte nödvändigtvis nästan alla händer) men spelar de passivt dvs checkar - callar (så vill du att din motståndare ska spela.

 

Loose/Aggressive - kallas också maniac ibland. Spelar många händer och spelar dom hårt.

 

EV står för expected value och står kortfattat för den genomsnittliga vinst/förlust du skulle göra på att spela en hand på ett visst sätt (en action) om du skulle spela den på samma sätt många gånger. För en mer ingående förklaring kolla här:

 

http://groups.google.se/groups?q=EV+group:rec.gambling.poker&hl=sv&lr=&ie=UTF-8&group=rec.gambling.poker&selm=99fd5b1.0112071220.60cd9273%40posting.google.com&rnum=3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...