Gå till innehåll

Ord för att beskriva 'varje krona är lika mycket värd'


AbuseYourDNA

Recommended Posts

Frågan kommer från en diskussion efter att ha sett programmet "deal or no deal ikväll". Vad finns det för ord för att beskriva att varje krona man vinner är exakt lika mycket värd. Dvs att värdet inte är exponentiellt sjunkande.

 

Dvs att om man vinner 1 000 000kr så har den första kronan exakt lika stort värde som den sista. Så som det skulle vara för t.ex Bill Gates, men inte för en vanlig Svensson.

 

Nå? Är exponentiellt sjunkande det bästa ordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om man kan säga att det är så för Bill Gates. Han ligger ju på samma exponentiella kurva som vi andra, bara att skalan är annorlunda och han därmed ligger längre till höger på kurvan vid denna storleksordning på pengarna. Om jag vinner en krona har ju varje öre ungefär lika stort värde, och om Bill Gates vann en fantasiljon så skulle kronorna ha olika värde.

 

Så det hela blir ju en fråga om var man ligger på kurvan för den givna summan pengar, och om man är tillräckligt långt åt höger är kurvan nästan rak (men inte helt).

 

Hur som helst, för att besvara din fråga så har jag inget bra ord. :P Kurvan skulle ju vara rätlinjig i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om man kan säga att det är så för Bill Gates. Han ligger ju på samma exponentiella kurva som vi andra, bara att skalan är annorlunda och han därmed ligger längre till höger på kurvan vid denna storleksordning på pengarna. Om jag vinner en krona har ju varje öre ungefär lika stort värde, och om Bill Gates vann en fantasiljon så skulle kronorna ha olika värde.

 

Så det hela blir ju en fråga om var man ligger på kurvan för den givna summan pengar, och om man är tillräckligt långt åt höger är kurvan nästan rak (men inte helt).

 

Hur som helst, för att besvara din fråga så har jag inget bra ord. :P Kurvan skulle ju vara rätlinjig i alla fall.

 

Okej, du har rät, det gäller inte för Bill Gates, men näst intill. Åtminstone för små summor.

 

Ord någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...