Gå till innehåll

Hur förväntas dollarn utvecklas över jul/nyår?


DrRoland

Recommended Posts

Hur färväntas dollarn utvecklas över jul och nyår?

Kan man anta att den kommer att öka lite eftersom julhandeln börjar ta fart, eller kommer den fortsätta dala neråt som vanligt?

 

Har tänkt att göra ett större uttag snart så det är därför jag funderar på om det är smartast att ta ut nu eller vänta 1-2mån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM någon visste exakt hur dollarna skulle kunna gå skulle de kunna tjäna miljarder.

 

Så ingen vet. Om det är viktigt för dig så är det säkraste att ta ut pengarna nu så slipper du negativa överaskningar.

 

Rent generellt så finns INGEN anledning att tro att dollarn skall ändra sin kurs signifikant i endera riktningen - men man kan aldrig unkomma att det finns en liten risk att något inträffar. Ett atombombsanfall mot USA skulle definitivt sänka dollarkursen.

 

Så om du behöver pengarna och inte kan riskera en härdsmälta i dollarn så är det enklaste att ta ut pengarna direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM någon visste exakt hur dollarna skulle kunna gå skulle de kunna tjäna miljarder.

 

Så ingen vet. Om det är viktigt för dig så är det säkraste att ta ut pengarna nu så slipper du negativa överaskningar.

 

Rent generellt så finns INGEN anledning att tro att dollarn skall ändra sin kurs signifikant i endera riktningen - men man kan aldrig unkomma att det finns en liten risk att något inträffar. Ett atombombsanfall mot USA skulle definitivt sänka dollarkursen.

 

Så om du behöver pengarna och inte kan riskera en härdsmälta i dollarn så är det enklaste att ta ut pengarna direkt.

 

Vist kan man inte veta vad exakt som kommer att ske i framtiden – det är hur självklart som hälst.. Men att förutspå en försämring eller förbättring är helt klart möjligt. Saker och ting sker inte direkt utan anledning, eller ?

För merparten av de som besökter den här delen av forumet, skulle jag tro, är dollarraset inget oväntat.

 

Personligen har jag inte kunskap i området för analys/bedömning. Skulle vara intressant att höra vad du har till grund för detta uttalande, ” Rent generellt så finns INGEN anledning att tro att dollarn skall ändra sin kurs signifikant i endera riktningen”.

 

Uttalande från chefsekonom vid SEB:

Källa: DN

 

Dollarns nedgång var känd och väntad av alla. Det är bara hastigheten som överraskar/…/ dollarn lär fortsätta sjunka ett tag till - två år framåt

 

Det skrevs i somras bland annat om ett inslag i ekonominyheterna där en person (minns varken titel eller namn) att dollarn möjligen skulle falla i raskt takt med hela 40 %, det skulle hålla i sig i ca 2 år – det gjordes någon parallell till ett ras på 80-talet. Hur mycket rätt denna person får, får vi vänta och se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att folk orkar bry sig om dollarkursen.... antingen har man så lite i dollar så det rör sig om max 100kr hit eller dit... eller så har man så mycket att det liksom inte spelar nån roll.. man kan plussa en månads dollarfall på en snabb session ändå.

 

tror att du underskattar det.

om den sjunker 0,5kr så kan det ju ge hundra till tusenkronor i skillnad.. och det är inte så lite. Pengar som pengar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där tror jag inte ett smack på, DrRoland! Max 1000kr förlorar man.

 

Du verkar vara en cool och rik haj.

 

Unikt forum vi har.

 

Vet inte om han är cool eller rik men han är helt klart rolig iaf.

 

hehe.. jag håller med.

alltså, speca lite bättre vad ni talar om. Kr, $, eller % så slipper ni tramset ;) (men det är ju underhållande)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man inte veta vad exakt som kommer att ske i framtiden – det är hur självklart som hälst.. Men att förutspå en försämring eller förbättring är helt klart möjligt. Saker och ting sker inte direkt utan anledning, eller ?

För merparten av de som besökter den här delen av forumet, skulle jag tro, är dollarraset inget oväntat.

 

Personligen har jag inte kunskap i området för analys/bedömning. Skulle vara intressant att höra vad du har till grund för detta uttalande, ” Rent generellt så finns INGEN anledning att tro att dollarn skall ändra sin kurs signifikant i endera riktningen”.

I princip alla faktorer som styr dollarkursens utveckling finns redan inbakade i den aktuella kursen. För att kunna förutsäga utvecklingen måste du hitta styrande faktorer som övriga analytiker missat eller göra en bättre bedömning av vikten av redan kända faktorer.

Om t.ex. alla analytiker var överens om att dollarn skulle falla till 6,50kr till nyår, så skulle det inte ske genom att dollarn faller 1-2 öre per dag utan genom ett momentant fall till 6,50kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man inte veta vad exakt som kommer att ske i framtiden – det är hur självklart som hälst.. Men att förutspå en försämring eller förbättring är helt klart möjligt. Saker och ting sker inte direkt utan anledning, eller ?

För merparten av de som besökter den här delen av forumet, skulle jag tro, är dollarraset inget oväntat.

 

Personligen har jag inte kunskap i området för analys/bedömning. Skulle vara intressant att höra vad du har till grund för detta uttalande, ” Rent generellt så finns INGEN anledning att tro att dollarn skall ändra sin kurs signifikant i endera riktningen”.

I princip alla faktorer som styr dollarkursens utveckling finns redan inbakade i den aktuella kursen. För att kunna förutsäga utvecklingen måste du hitta styrande faktorer som övriga analytiker missat eller göra en bättre bedömning av vikten av redan kända faktorer.

Om t.ex. alla analytiker var överens om att dollarn skulle falla till 6,50kr till nyår, så skulle det inte ske genom att dollarn faller 1-2 öre per dag utan genom ett momentant fall till 6,50kr.

 

Den kan vända upp rät snabbt nu.

Om ni vill ha experthjälp så gå in på DI chatt, finns valuta handlare där som kan endel.

 

När en valutakurs faller som dollarn gjort nu så är det många valutahandlare som börjar köpa, exporten vaknar till i usa och så klättrar dollarn upp igen eller raset avstannar.

 

Tror vi kan sitta ganska lungt i båten, om man inte behöver pengarna nu så låt dom va kvar... eller TOM köp så får ni mer dollar för mindre pengar på pokerkontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där tror jag inte ett smack på, DrRoland! Max 1000kr förlorar man.

 

Du verkar vara en cool och rik haj.

 

Unikt forum vi har.

 

Vet inte om han är cool eller rik men han är helt klart rolig iaf.

 

Man är inte rik för att man äger 10k$. Man får ingen kompis för att man suger av en bög och man blir inte bög för att man suger av en kompis heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där tror jag inte ett smack på, DrRoland! Max 1000kr förlorar man.

 

Du verkar vara en cool och rik haj.

 

Unikt forum vi har.

 

Vet inte om han är cool eller rik men han är helt klart rolig iaf.

 

Man är inte rik för att man äger 10k$. Man får ingen kompis för att man suger av en bög och man blir inte bög för att man suger av en kompis heller.

 

Coolt. Själv tror jag nog att bögen skulle bli ganska försjust i "avsugarn", något åt kk hållet, frågan är om "avsugarn" vill inleda en relation..

Sen hur rik man är, det är väldigt relativt.

Äh nu kom vi offtopic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...