Gå till innehåll

FLT - AKs, korrekt att spela som drag med missad flop?

Recommended Posts

Postad

Stämning: Tidig session, inga kända spelare. 40% flops seen på bordet.

Paradise Poker 0.50/1 Hold'em (9 handed) converter

Preflop: Hero is MP3 with K:diamond:, A:diamond:.

2 folds, MP1 raises, 1 fold, Hero 3-bets, CO caps, 3 folds, MP1 calls, Hero calls.

Flop: (13.50 SB) 8:diamond:, 6:club:, T:club: (3 players)

MP1 checks, Hero checks, CO bets, MP1 calls, Hero calls.

Turn: (8.25 BB) 7:heart: (3 players)

MP1 checks, Hero checks, CO bets, MP1 calls, Hero calls.

River: (11.25 BB) 8:spade: (3 players)

MP1 checks, Hero checks, CO bets, MP1 folds, Hero calls.

Final Pot: 13.25 BB

Results in white below:

Hero has Kd Ad (one pair, eights).

CO has Jd Jc (two pair, jacks and eights).

Outcome: CO wins 13.25 BB.

Usch, jag ryser när jag ser hur jag check/callade hela handen, men jag behöver hjälp med mitt AK-spel, så här är en av händerna för alla att skärskåda och kommentera.

Är det rätt att spela en missad AKs som draghand, eller ska jag mucka den på floppen? Med QQ eller lägre PP hos fi har jag 6 skarpa outs, mot AQ och AJ leder jag och mot AK delar jag, och i en såhär stor pott känns det inte som om jag kan lägga ner - inte ens på river.

Borde jag försökt representera en starkare hand med ett bet direkt på floppen?

Postad

Vilka händer sätter du CO på?

Han har en som har 2-bettat och en annan som 3-bettar innan det är hans tur att agera. Jag tror att de flesta på $0.5/1 hade nöjt sig med att syna med AQs hellre än att cappa.

CO skulle jag sätta på TT - AA och AKs

AK off och TT tror jag dock att många bara synar med.

Floppen ger dig verkligen inte ett piss och jag tror inte att du kan räkna med 6 outs i det här läget. Du drar i princip dött mot AA och TT, du har 3 outs mot KK. Mot QQ och JJ skulle jag nog inte värdera min hand till mer än 5 outs (troligen har mp1 haft ett ess). Sammantaget 3-4 outs kanske.

Även ifall du är aggressiv på floppen, så släpper han inte någon av de händer som jag tror att han cappar med. Han kanske saktar ner med JJ, men då sitter du där ändå och får satsa ända till rivern med 5 outs.

Bettar du ut på floppen kommer han troligen höja oavsett om han nu skulle ha AK då han har position, så då kommer du sitta där likväl och syna ner med en väldigt liten chans att vinna potten själv.

Tycker du ska ge honom credit för en premiumhand innan du vet mer hur han spelar och check-syna på floppen och sen lägga ner om du inte förbättrat. Håll utkik på hur han spelar i senare händer och låt någon annan betala av för att se hans kort när han gör sådär.

Att du har bäst hand på floppen bedömer jag som väldigt liten mot en någorlunda rationell spelare.

Mina 2

//Neko

Postad

Småpissig flopp, men trefärg, trestege och två överkort så måste du ju göra av med ett bet iallafall. Men förbättrar du inte på turn är det nog dags att lägga ned om inte CO och MP1 är ovanligt lösa och aggressiva.

Turnen är ju för övrigt ett kasst kort för dig eftersom det öppnar möjligheten att du drar helt dött samt dödar dina steg- och färgmöjligheter. 10:1 är ju schyssta odds, men när det är bet och syn innan dig så räcker de nog inte. Särskilt inte som 2 av dina par-outs fyller färgdraget. Fast det kan ju knappast vara ett enormt misstag att syna, pga den stora potten.

På rivern så får du 12:1 på att din motståndare bluffar, eller troligare splittar med dig. Kan knappast vara ett stort misstag att syna här heller, även om jag tror att du är slagen oftare än 12/13.

Men den kritiska folden är alltså på turn och inte på rivern.

Postad
Vilka händer sätter du CO på?

Han har en som har 2-bettat och en annan som 3-bettar innan det är hans tur att agera. Jag tror att de flesta på $0.5/1 hade nöjt sig med att syna med AQs hellre än att cappa.

CO skulle jag sätta på TT - AA och AKs

AK off och TT tror jag dock att många bara synar med.

Jag är ganska försiktig att sätta folk på händer, men håller med om din analys. Jag tror nog att AKo är en möjlighet också, det är väl ganska standard att cappa med den pre-flop?

Även ifall du är aggressiv på floppen, så släpper han inte någon av de händer som jag tror att han cappar med. Han kanske saktar ner med JJ, men då sitter du där ändå och får satsa ända till rivern med 5 outs.

Bettar du ut på floppen kommer han troligen höja oavsett om han nu skulle ha AK då han har position, så då kommer du sitta där likväl och syna ner med en väldigt liten chans att vinna potten själv.

Ska jag använda ett bet på floppen för att få mer information om hans hand, eller det ger ingenting extra?

Att du har bäst hand på floppen bedömer jag som väldigt liten mot en någorlunda rationell spelare.

Det håller jag med om, det är därför jag undrade om det var korrekt att spela handen som draghand.

Postad
Småpissig flopp, men trefärg, trestege och två överkort så måste du ju göra av med ett bet iallafall.

I form av en check/syn då? Är det korkat att betta ut och syna en ev. höjning?

Men den kritiska folden är alltså på turn och inte på rivern.

Noterat. Hoppas att jag kan omsätta det i praktiken också. :)

Postad
I form av en check/syn då? Är det korkat att betta ut och syna en ev. höjning?

Usch, ja antagligen. Om han inte är väldigt lös preflopp så att han antingen kan tänkas ha sämre hand än dig eller sitta på exempelvis ett underpar till floppen.

En bet hade också varit mycket bättre om motståndarna varit passiva, men prefloppspelet talar ju ganska starkt för att du antagligen blir höjd om du betar ut.