Gå till innehåll

Ny på forumet, gammal i gemet


Silvers

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har spelat poker i ett par år på nätet. Live har jag spelat sen jag var sex år i vanlig "hemmahobbymiljö". Jag har kunnat hålla mig på en ganska bra nivå genom åren. Det är först nu som jag börjar närma mig "de stora pengarna".

 

Jag är en spelare som främst spelar för nöjes skull, och om pengar kommer in är det en plus i kanten men inget absolut måste.

 

Jag finner en tävlan i att börja lågt och komma upp sig. Jag felar dock många gånger på att när jag väl når toppen slammar jag rakt ner igen när jag försöker få mer än jag kan. Jag kan helt enkelt inte lägga av när jag ligger på topp och får bra händer. Det gör att jag oftast spelar bort allt jag fått ihop. Hur ska man göra här? Behövs det en bättre struktur, där jag sätter upp vissa tider för spel och aldrig går utöver detta?

 

Jag spelar främst på Partypoker, och mest NL Holdem.. Men har också varit framgångsrik i många turneringar.

 

Jag undrar nu hur man ska göra när man sitter på toppen av isberget, och fått ut det mesta av sitt spel. Jag grämer ofta mig själv för att jag inte slutar och sover på saken.

 

De senaste tre dagarna fick jag ihop $ 7000 på NL Holdem för att sista kvällen spela bort alltihop. Jag började då med $ 50 första dagen.

 

* Flytt till Resultat - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 88
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

att sluta i rätt tid e ju ett ständigt problem som få verkligen kan kontrollera perfekt!

 

Antingen får du sätta tidsgräns på 1h om du tycker de e lagom eller kanske 2h, men helst inte längre än så utan paus, för man tappar fokus och koncentration efter ett tag.

 

Annars får du sätta gräns på inköp +- .. Dvs att du slutar om du ligger ett inköp upp eller ett inköp ner. Sen kan du ha högre gränser upp och ner om du vill, men annars e de lätt att man fortsätter när man ligger på + och sen tiltar bort allt. Personligen slutar jag när ja ligger 1 inköp upp eller 1 inköp ner. Det funkar bra för mig!

 

Lycka till med spelet!

 

//hansolo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De senaste tre dagarna fick jag ihop $ 7000 på NL Holdem för att sista kvällen spela bort alltihop. Jag började då med $ 50 första dagen.

 

Om du kan gå från $50 upp till $7000 och sedan förlora kan jag med nästan 100% säkerhet säga att du spelar helt utan bankrullelrav/moneymanagement. Du bör hålla dig till att spela på nivåer där du kan bli badbeatad både en och tio gånger i rad utan att eknomin går i kras. Försök att hålla dig till regeln 3000 ggr big blind, alltså att du alltid har minst 30 inköp (100bb på party) på den nivå du spelar för att du skall kunna ta motgångarna utan att falla för hårt.

 

Jag har själv varit i samma sits som du när jag först började med nätpoker, jag vann $7 på en freeroll o spelade upp mig till ett par tusen för att sedan förlora allt över en kväll. Nu spelar jag ralativt högt och har väl mycket mer än 30 inköp på den nivå jag spelar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör hålla dig till att spela på nivåer där du kan bli badbeatad både en och tio gånger i rad utan att eknomin går i kras. Försök att hålla dig till regeln 3000 ggr big blind, alltså att du alltid har minst 30 inköp (100bb på party) på den nivå du spelar för att du skall kunna ta motgångarna utan att falla för hårt.

 

Till saken hör att jag inte har någon bankroll. Det var den jag skulle få ihop tänkte jag. Men grejen är att jag tänkte ta ut pengar efter de sista

$ 2000. Det blev inte så utan jag fortsatte trots att jag var hemskt trött. Vilket resulterade i att mitt spel var helt crappy. Nu ångrar jag att jag inte sov på saken och kom tillbaka en annan dag.

 

Föresten, vad är fördelarna med bankroll? Jag brukar ta ut pengarna direkt av det jag vunnit och spara cirka 25 % att spela vidare för.

Men jag vet att min moneymanagement är noll och jag behöver helr klart andra strategier för att ta hand om det jag vinner. Jag förstår bara inte mig själv när jag fortsätter att spela efter flera timmars spelande och god vinst. Jag brukar i regel sitta i snitt 6-7 timmar. Tiden jag behöver för att läsa mina motspelare är kanske högst en timme (om det inte är en självklar tiltare, bluffare). Och efter att man skinnat kommer det ju alltid nya.

 

Jag skulle vilja ha en pokercoach :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föresten, vad är fördelarna med bankroll? Jag brukar ta ut pengarna direkt av det jag vunnit och spara cirka 25 % att spela vidare för.

 

Det blir ju besvärligt att hålla reda på hur mycket du har vunnit eller förlorat i längden, om du plockar ut pengar stup i kvarten alltså. För jag antar att du måste sätta in pengar titt som tätt ochså?

 

Gör så här: Peta in whatever, $400 eller $200 på ett pokerkonto. LÅT pengarna ligga där och spela upp de från låga bord, du ska ha råd att tappa fullt inköp många gånger om utan att pengarna tar slut. Ibland HAR man otur.

 

När du har typ dubblat eller tripplat pengarna så ta ut 25% av pengarna och ha kul. Bygg vidare på pengarna på kontot. När du har så pass mycket att du har råd med 3000BB på din nästa nivå så kliv upp och spela högre. Backa ner igen om du tappar ett par inköp.

 

När du jobba tillbaka till 3000BB på nästa nivå så kliv upp igen. Gick det bra, du går med vinst? OK, spela vidare. Ta efter ett par veckor ut det som överstiger 3000BB om du vill, men rör inte mer. Jobba ihop mer pengar, till 3000BB på nästa nivå, kliv upp. Gick det bra?

 

Osv, osv, osv.

 

Eller stanna på en nivå och ta bara ut det som överstiger typ 3000BB eller något sådant som vinster, resten är din bankrulle som du ska ha råd att tappa hälften av, gör du det och det känns dyrt så kliv ner till en lägre nivå.

 

Osv, osv, osv.

 

Det är att ha en bankrulle. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt in $50 och börja spela på de allra lägsta borden och flytta inte upp förrän du har minst 20 inköp för nästa nivå. Flytta ner igen om du har förlorat 10 inköp typ. På så vis kan du egentligen aldrig busta. Det är det bästa sättet att bygga bankroll enligt mig.

 

Jag började med $50 för drygt ett år sedan och har aldrig satt in något sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet, jag är ingen stor pokerspelare och slopar faktiskt statistiken många gånger. Mitt spel är i huvudsak koncentrerat på hur motståndare spelar sina kort i situationen de spelar dem. När jag vet de kan jag pejla in en all-in och vinna mycket mer än att spela på osäkra händer och ge sig in i en farofylld raise, re-raise och chase är inget för mig. Att spela smart och ha tur gäller för mig. Jag spelar konservativt när det behövs, och mindre konservativt när det finns läge att pot-steala.

 

Menar ni att ni aldrig tar en tur till de högre borden för att få en liten "extra klirr" i kassan?

 

Jag resonerar som så att börja smått och vinna stort. Tyvärr fattar jag inte när jag ska sluta... Men jag spelar aldrig för mer än jag kan spela för.

Salaryroll kanske man kunde säga att det är..?? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det kan nog hända men,har du inte lärt dej att du borde lugna dej lite och gå på mer spela på rätt nivå dvs ej skotta som du nyss har gjort och förlora din BR :)

 

 

Hade jag inte skottat hade jag inte kommit upp i 48000:- på tre dagar..

 

Hade du inte skottat hade du inte förlorat $50 på 3 dagar (förhoppningsvis).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det kan nog hända men,har du inte lärt dej att du borde lugna dej lite och gå på mer spela på rätt nivå dvs ej skotta som du nyss har gjort och förlora din BR :)

 

Hade jag inte skottat hade jag inte kommit upp i 48000:- på tre dagar..

 

Du hade inte varit gul efter fyra dagar heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste nog ändra inställning för att vinna i långa loppet.finns inga snabba\lätta pengar och 7000$ är trots allt mycket pengar om du ska knega ihop dom med ett vanligt jobb,så håll hårdare i dina pengar och spela på rätt nivå för din BR\Kunskap.

 

Jag önskar jag hade förstått detta innan jag spelade bort det.

Det hade ju varit en fet bankroll för t.ex. $100-borden.

 

Men så är det.. Det gick jättebra, var chipleader på varenda bord jag gick in på (även de höga). Mitt spel fungerade även på 10/20-borden och jag fick bra kort hela tiden och kunde spela ut all-ins.

 

Men men, det kommer flera gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går också alldeles utmärkt att skita i bankrullekraven, peta in lite pengar när du vill spela och köra på. Är du vinnande i långa loppet vinner du, är du det inte vinner du inte. Det finns inget magiskt i bankrullandet för nån som inte är proffs.

 

Det funkar bra så länge man håller till samma blindsnivå eller går upp i nivå och stannar där oavsett om man gulat just den aktuella insatsen.

Vad man inte får göra är att sätta in en mindre summa, öka mörkernivå för snabbt när man vinner och när man gular börja om på den låga nivån. Då utsätter man sig för för stor gulningsrisk hela tiden och det spelar ingen roll hur duktig man är, man kommer bara vara faktisk vinnande om man har tur (eller smart nog) att lockas att ta ut pengar någon gång man har haft en osedvaligt lång period av medgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hört talas om raster och bordsbyte?

 

Jag gillar iofs situationen att va störst på bordet, ger endel fördelar men vet OFTAST när jag ska lägga mej.

 

För mej är raster självklarhet. Spela 3h sen går jag ut å går, spelar sen 3 timmar till och tar en rast.... hällsa på morsan eller sätta på sambon :shock: , eller döda folk i cs :)

 

Jag har oxå lärt mej att va nöjd, kan spela ibland en halvtimme och vunnit och känna att nu ska jag inte spela mer idag.

 

Givetvis måste du ha diciplin på spelet med vad ALLT det innebär.

 

Skriv ner mål, kan vara att snitta 100 dollar sessionen om du spelar på ex 2/4 bord.

Skriv ner krav och följ slaviskt gällande tider.

 

Jag spelar uselt när jag ex är trött och inte har tränat på något dygn.

Jag spelar ALDRIG när jag mår dåligt (ex. deppig).

 

Utan rasterna tröttnar jag och blir ofokuserad.

 

Lycka till !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar bara på Partypoker.

 

Håller med om att man måste veta när man ska lägga av.

Och inte spela när man är trött och hängig. Jag kan ärligt säga att jag spelade uruselt sista timmarna allt rök... Samtidigt hade jag inget som helst tänk på att sluta och kanske ta ut en del. Jag var helt enkelt som en zombie och spelade på rutin vilket är helt värdelöst.

 

Men som sagt.. Jag tycker ändå jag gjorde en bra prestation.

Att gå från $50 till $7000 på tre dagar är inte omöjligt.

 

Jag vet hur jag ska spela på alla bord för at vinna.

Det jag saknar är disciplin och gott omdöme när det gäller att sluta och komma tillbaka en annan dag.

 

Det kommer flera dagar och flera tillfällen.. Samtidigt är pengar pengar o inget annat. Jag var kung på spelborden i Party Poker i tre dagar och spelade ut rutinerade spelare som ingenting. Värt varenda krona enligt mig, fast det ändå känns lite surt att jag inte åtminstone kunde ha tagit ut lite att få en någorlunda start på (nu måste jag börja om från början) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Men som sagt.. Jag tycker ändå jag gjorde en bra prestation.

Att gå från $50 till $7000 på tre dagar är inte omöjligt."

 

Inget man gör 9/10 försök precis, en sån skottning kan hända, men att det ska hända rävs det enorm tur, att få så bra händer och samtidigt få med sej folk till så stora potter är inte stor chans och inget att räkna med.

 

Skotta gör jag bara när jag VET att jag ska upp en nivå för att testa spelet. Att sätta in 100 och spela på 200 bord är ett farligt beteende, även om du skulle spela upp pengarna till 1000 så kommer du aldrig behålla rullen längen, du kommer stekas.

Om du startar med den inställningen kommer du troligtvis spela på för höga nivåer hela tiden oavsett rulle...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall rör det sig nog om 6/10 försök. Det gäller bara att studera borden noga. Studera spelare, och dölja sina händer väl. Det är det som ger de stora pengarna. Speciellt vid bord där man betar mycket och högt.

 

Jag har varit i samma sits många gånger, kanske inte vid så här stora summor men där jag fått in runt 10 000 kr. Tyvärr felar jag som denna gång med att stanna upp och tänka till. Jag blir helt enkelt lite för mycket inne i det hela. Och girig.. Antar jag.

 

Men jag måste säga att det skönaste som hände vid 10/20-bordet var när jag fick in stegen på floppen med 6 4 på handen. En short-stack hade höjt innan floppen, jag cold-cala och en till gick med (bra spelare). Short-stacken gick i sedvanlig anda all-in och den andra höjde med hälften av sin stack (omkring $1000). Jag hade alltså låg stege klar och kunde inte annat än följa med så klart (fast det låg en färdig färg också klar på bordet men jag misstänkte en bluff). Till slut gick även han all-in och färgen kom aldrig. $2500 i ett nafs :lol:

 

Till saken hör att vi snackar PartyPoker. Det finns säkert fler bord där, där det är många som överbetar sina händer än på andra nätpoker-sajter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6/10 att du går från 50 - några K dollar på 3 dagar?

 

Nope

 

Enligt mig handlar allt om bordet och vilken konstellation bordet består utav. Jag säger inte att det är lätt, och det krävs enorm koncentration (jag spelar då aldrig på mer än ett bord) och man måste bestämma sig för att sitta en hel kväll. Men som sagt, det är inte omöjligt.

 

Poker handlar om att spela rätt hand vid rätt tillfälle mot rätt spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...